|
Alexander-VG-zon3
14-05-2008, 08:25
hej hej
måste bara få skriva av mig lite ,, vet knappt vad jag ska ta mig till .
har ju varit borta nu och jobbat i över en månad ( åkte iväg innan påsk ) ,, och kommer då hem idag för att stanna och göra klart i skolan två veckor . och så har jag frågat mormor och plast morfar om dom kunde ta hand opm alla växter åt mig ( både i mark och i krukor ) visst sa dom det kunde dom göra inga problem . och när jag pratat i telefon med mormor så levde allt och allt var fint och grönt ev lite små skador men .
sedan i dag jag vaknar går upp och äter frukost m.m och ska sedan ut till mina växter ( mormor har tat ut alla mina krukväxter ) så dom var ute .
förs kollar jag till mina krukväxter -- då har dom tat veck skyddet så alla tropiska växter och en del frösådder och palmer har frusit ihjäl !!! . sedan det som inte har frusit ihjäl har torkat ihjäl där ibland en hel del ovanliga växter som jag frösått plus en del annat . och var det inte dött av torka så har solen bränt ihjäl allt ,, hur smart är man om man sätter växter direkt i västsolen i april !!!!!!!! . skoj då tänkte jag .
så fortsatte jag och kollade trädgården --- min fina väderkvarns plam som överlevt vintern och påskkylan och levde än ,, men sedan har en sork ätit av rötterna men där var ändå rötter kvar så att den hade levt ,, men då har ingen vattnat den !!!!! så med halvt rotsystem och 1månads torka så är den finito . konstigt nog brukar det vara vintern plamer dör på och inte unde3r sommar torka . men jag förstor inte ser man att den må¨r sämre när det blir varmt varför då inte vattna ??
jorden är så torr ,, stora sprickor och ett torrt sandlager på toppen .
och min fina kruvpil har frusit ner till hälften . ingen har skyddat den häller . och den var nyplanterad rätt sen på hösten ,, och dne hade ingen stor rotklump heller så alla nya skott har torkat in ich var vissna !!,., snälla nån var är vatten ??
sedan har roserna bordure,peace ,Erotika frusit ner till hälften av att dom fått nya skott men ingen har förstått att dom skulle ha behövt skydd om det helt plötsligt blir vinter . sedan nyplanterade roser har torkat ihjäl .
och min trumpetranka och kiwi har också frusit ner till hälften . och dessutom har inte dom heller fått vatten på sådär 1månad . även min fina vinter gröna clematis armandii har torkat ihjäl .
och sen allt annat som blev chockad av den sena frosten är bara visset . dock skjuter det mesta nya skott men som på roserna har jag ingen aning om vad som skjuter .
och skrev jag att det var snustorrt ??
dock är inte allt skadat fikonen,kamelian,catalpa,en del rosor,rosmarin,oliven m.f har klarat sig utan större skador och växer på fint och en dle har även blommknoppar . och en del annat som tittar upp och trivs .
men annars är det till större del bara visset och törrt .
så nu har jag skrivit av mig så nu ska jag ut och beskära roser ( har inte hunnit med det i år så mycket ) och sedan ska jag igenom vattna allt .
som ni förstår var jag bara tvungen att få ut mig detta .
Anki på Öland
14-05-2008, 08:33
Stackare!! Du som hade så mycket fint! Antar att mormor är ledsen också när hon ser allt som dött..... som hon trott hon skött om...... Anki
Eva i Höga
14-05-2008, 08:47
Jag lider med dig flaxx, har varit ute för samma sak själv men jag hade ju inte på långa vägar så mycket fina växter som du. Tror nog att mormor gjorde som hon trodde var rätt och tycker säkert detta är tråkigt också. Hoppas dina växter kommer igång. Kram på dig!
Ja, vad skall man säga. Stackars, stackars dig! Vet inte mormor vilken hängiven odlare hennes barnbarn är och hur viktiga växterna är för dig? För att inte tala om den ekonomiska förlusten. du lär ha lagt ut en hel del på dina växter. Det var inte roligt. Jag hoppas du repar dig från chocken snart och kommer igen med nya friska tag. Äsch, det där lät fjantigt klämkäckt. Det var menat som tröst
Eva-Helene
14-05-2008, 09:15
lilla mamma
14-05-2008, 09:18
Det är tyvärr så att alla människor är inte lika hängivna odlandet som du Linus.
Hon trodde att hon gjorde rätt, och försökte. Gå ut och krama oliven och gläds åt det du har Du har ändå tur o i turen att ha någon som försöker. Tänk om du inte hade haft någon, vad hade hänt då?
Men jag vet hur det känns när man kommer hem och hälften är dött, suck. Och på måndag börjar jag i Göteborg och skall överlämna min trädgård i mans händer, jag vet hur det kommer se ut. Vänta bara
Jag förstår att det känns hopplöst. Du som har så mycket fint i din trädgård. Man blir lätt uppgiven när man ser eländet. Din mormor har säkert skött allt efter vad hon tror är rätt. Jag hoppas att det går att rädda det mesta men jag förstår ju att mycket är förstört.  och lycka till.
Nä fy vad tråkigt.  Stackars dig en stor tröste
 Ujuj, sicket bakslag! Vet du Flaxss, nästa gång blir det till att ge noga nedskrivna instruktioner. Gärna på varje planta.. Jag har lärt mig den hårda vägen. Samt att dagligen ringa och berätta noga vad som gäller. Inte förutsätta det man själv länge tagit för givet. Som att vattna i krukor även om det regnar ute för bladverket kan göra så inget vatten kommer till krukan. Inte lätt för alla att begripa, vattna även om det regnar? Usch, synd om dig. Man lär sig ibland den hårda vägen.
Piccante
14-05-2008, 13:03
å vad jag lider med dej, det är inte kul att komma hem till en sån förödelse... Precis som Wilmer skriver här ovan har jag oxå lärt mej den hårda vägen, så om jag någon gång ska lämna min trädgård en längre tid, brukar jag skriva överydliga intruktioner... Fast i mitt fall har problemet oftast varit motsatt, dvs växterna har börjat att ruttna pga av övervattning... Hoppas verkligen att du får kraft av det du har kvar, och kan börja om igen...många tröste
Jag skriver även på vissa växter VATTNAS EJ!!!! För, ja, förmycket vatten är inte heller ovanligt..
Stackars dig Linus säger jag också  . Säkert är det så som många säger här, att dina morföräldrar trodde att de gjorde rätt fast det blev så fel. Du får göra som de andra säger och ge övertydliga instruktioner hädanefter.
KATASTROF ju...förstår hur du känner....bläääää!!! En stor  från mig!!
 Sen är nog allt sagt!
Å nej,det där var verkligen tråkigt jag lider med dig.Dina morföräldrar menade säkert väl men visste kanske inte vilka frav dina olika växter hade,de är ja rätt så speciell.Torkan kan ställer till det nu på våren.Jag kan inte reser bort nu för jag har många sådder kvar i krukorna som måste vattnas.Men en del kan du säkert rädda.En stor tröstekram
Å, fy jag blir alldeles tårögd bara av att läsa om eländet!
Alexander-VG-zon3
14-05-2008, 16:38
tusen tack alla underbara odlare ,, jag vet faktiskt inte om dom bryr sig nåt så vidare . då allt hennes eget är väl vattnat och väl gödslat och prunkade grönt i alla krukor . medans hälften av allt jag hade i krukor är brunt . plus ringde jag flera gånger och förklarade allt noga plus innan jag åkte visade jag dom . men nejdå inte gick det in i skallen .
min stora palm ( som ni säker sett ) med en stam höjd på runt 1,5m och en vackert grön bladmassa . stod i källaren och har inte fått en droppe vatten på en hel månad . ja den kan jag väl gå och gräva ner nu under marken och ge till maskarna .
som ni märker är jag inte jätte glad . men igen en dunder kram till er alla .
Usch, usch usch....va tråkigt...jag hade nog gråtit en skvätt Och jag klagar på att hortensian blev lite nypen i kanten av frosten häromnatten... "Krya på dig!"
Aqvakul
14-05-2008, 17:16
Lider med dig Linus! Förstår precis hur du känner det. Tyvärr är det bara att bryta ihop och komma igen!
ingrid fuxwall
14-05-2008, 17:38
Tycker synd om
Rosmarin
14-05-2008, 18:13
Ja visst är det typiskt, att det ska bli så här när man lämnar över ansvaret till någon annan. Jag vet också hur det känns och hur ledsen man blir... Tycker synd om dig!
Fågelvägen
14-05-2008, 18:16
Vilken björntjänst - att släpa ut dina ovanliga krukväxter utan avhärdning! Kunde inte din mormor ha ringt och frågat ens, ifall hon hade glömt dina instruktioner?  Hoppas du med din goda växtkunskap kan återuppliva en del av dyrgriparna i alla fall.
catlady
14-05-2008, 18:31
Stackars dig! Vad i hela friden tänkte dina morföräldrar på?? Jag skickar massor med kramar till dig!
*Stintan*
14-05-2008, 18:31
 inte mycket till tröst men ändå.
17 också, precis vad som fattades, var det inte förra året som du blev av med nästan alla växterna pga sorkar ??? Tur att du är seg , har tåga i dig och ger inte upp. Även om du nu är verkligen nere, så kommer du snart ha en massa nya telningar att ta hand om, och jag tror att du kommer kunna få liv i flera av dom som verkar totalt döda..för du kan en massa om sånt. Vet hur det känns, för jag var så dum att jag bad samma person vattna 2 år i rad, men jag var bara borta 12 dagar...men man tror inte sina ögon när man ser förödlingen. .en tröst kram
Christer i Falköping
14-05-2008, 19:39
Inte roligt att läsa detta Linus ! Inget att göra åt nu ju, men du kommer igen. Kram på dig grabben! Har vi tur kommer det i alla fall en babaco mot hösten till dig. Höll på att missa frosten de senatste två nätterna, men än är den igång. Christer.
Gunilla T
14-05-2008, 19:40
Oj, oj, oj flaxss... så tråkigt.. och du som har så många originella växter!!!
Kram på dig!
Ja du, det är som jag själv säger/tänker, lämna aldrig något jobb till nån annan som man kan göra bäst själv. Men, se det positivt nu, du kan med bästa samvete (fast vem har samvete när man samlar på växter???) påbörja en ny 'kull' av växter. Och du, försök att rädda det som räddas kan, det är säkerligen inte helt hopplöst. Kram på sig!
Alexander-VG-zon3
14-05-2008, 20:51
tusen tack igen ,, känner mig bättre nu eller lugnare kanske . även om jag kan köpa växter igen så är det ändå inte samma . plus många av sådderna var svåra att få upp som mina puyor ( stavas ?? ) fick 5frön men bara 2grodde och då sådde jag dom i växthus med extra ljuse och i bra jord ( igenom skolan ) som jag inte har tillgång till längre och dessa två som kom upp är stendöda .. sådna här växter känns lite tungt . men men som sagt får väl börja ommed att köpa nytt . har räknat ihop av det som jag odlat i krukor så har lite mer än hälften dött . och så några som ser ut som innan och en del som är skade som jag nog kan få liv i . dock en del av dom växer långsamnt så det tar en tid innan dom ser fina ut igen .
tusen kramar till er alla .
Behöver du en ny kentuckykaffe, är det bara att höra av sig
Myosotis
14-05-2008, 21:28
Stackars dig! Så tråkigt!
Lider med dig i dina känslor .... vilken hemsk tid att försöka bearbeta denna förödelse du får komma hem till. jag brukar vara blomvakt till en närstående. jag är så himla rädd om krukblommorna (särskilt de som står utomhus sommartid - för oftast står de för varmt.....så några får varje år får följa med hem till mig för annars får jag ingen lugn stund. Förstår inte riktigt vad som ska ha gått snett, det måste ha blivit för mycket för henne -samtidigt som jag inte heller förstår hennes handlande om hon var växtvan....Tror på dej du fixar det här med ditt brinnande intresse, man blir ju knäsvag när man läser alla dina blommor och växter du har sått........ men sååå ledsen oxå för din del det ekonomiska bortfall de ger dig. De ger rysningar av obehag av flera anledningar.......
MammaMattsson
14-05-2008, 22:54
CITAT (flaxss @ 14-05-2008, 21:51)  tusen tack igen ,, känner mig bättre nu eller lugnare kanske . även om jag kan köpa växter igen så är det ändå inte samma . plus många av sådderna var svåra att få upp som mina puyor ( stavas ?? ) fick 5frön men bara 2grodde och då sådde jag dom i växthus med extra ljuse och i bra jord ( igenom skolan ) som jag inte har tillgång till längre och dessa två som kom upp är stendöda .. sådna här växter känns lite tungt . men men som sagt får väl börja ommed att köpa nytt . har räknat ihop av det som jag odlat i krukor så har lite mer än hälften dött . och så några som ser ut som innan och en del som är skade som jag nog kan få liv i . dock en del av dom växer långsamnt så det tar en tid innan dom ser fina ut igen .
tusen kramar till er alla . Lider med dig. Jag hade samma känsla när jag fick besök av växttjuvar för länge sedan....
Fy va tradigt.  Så besviken  och ledsen  du måste känna dig. Ledsen för dina fina växter och besviken för utebliven omsorg efter dina tydliga instruktioner Ta några djupa andetag, förlåt din mormor och ta nya tag.
Tråkigt att höra!!
AnnammA
16-05-2008, 16:23
Åh, vad tråkigt, Linus!  ...och en  ...
Nä fy så tråkigt Linus. Jag förstår din sorg och din besvikelse. Jag hade också blivit knäckt ett tag av en sådan smäll. massor av
Tante Morgan
17-05-2008, 21:46
Usch vilken mardröm att komma hem till!! Jag lider verkligen med dig! Stor kram!!
netaave
18-05-2008, 14:48
Lider också med dig men tycker inte du kan lasta dins morföräldrar för det som hänt. Har man inte samma kunskap och engagemang som du har, ja då kan du inte heller begära att allt ska vara gjort på ditt vis.
Blir helt kall när jag läser om vad som hänt Vilken mardröm! Hoppas verkligen att du lyckas rädda så mycket som möjligt!!! Jag hoppas också att din växtvana mormor har givit dig en god förklaring - det är det minsta. Att förlåta är bra - om inte annat för din egen skull, men helt lätt skulle i varje fall inte jag tycka det vara. I synnerhet som jag uppfattade det som om din mormor inte tyckte att det gjorde så mycket (som jag tolkade det när jag läst alla inlägg hittills) Massor av uppmuntrande tillrop för "renoverings- och återuppbyggnadsarbetet" !
Biggan_
20-05-2008, 10:06
Stackare!  Så frustrerad du måste känna dej! En tröstekram till dej Linus!
Lemonne
21-05-2008, 14:03
Jag känner verkligen med dig... Låter ungefär som när min svärfar gick loss med round-up i min trädgård för att "hjälpa" mig med ogräset. Han hade inte en tanke på att det fanns annat än bara ogräs i mina rabatter. Det enda som överlevde hans räd var klätterrosorna och en klematis, i övrigt fick jag börja om från början. Han erbjöd sig att betala för växterna som strukit med (ca 2000:-) och verkade tycka att det räckte gott och väl.  Han hade inte en tanke på de år av arbete som låg bakom eller affektionsvärdet... Jag kan lova att jag grät den våren när jag kom upp och upptäckte att alla mina älskade växter låg döda och begravda.
Myosotis
21-05-2008, 16:33
vilken mardröm!
Rosmarin
22-05-2008, 08:23
CITAT (Lemonne @ 21-05-2008, 15:03)  Jag känner verkligen med dig... Låter ungefär som när min svärfar gick loss med round-up i min trädgård för att "hjälpa" mig med ogräset. Han hade inte en tanke på att det fanns annat än bara ogräs i mina rabatter. Det enda som överlevde hans räd var klätterrosorna och en klematis, i övrigt fick jag börja om från början. Han erbjöd sig att betala för växterna som strukit med (ca 2000:-) och verkade tycka att det räckte gott och väl.  Han hade inte en tanke på de år av arbete som låg bakom eller affektionsvärdet... Jag kan lova att jag grät den våren när jag kom upp och upptäckte att alla mina älskade växter låg döda och begravda. Nej fy så fruktansvärt!!! Alla växterna, alla timmars arbete, alla känslor som man lägger ner i sin trädgård medan man påtar, planterar och bara går runt och tittar på vad som vuxit till sig sedan föregående titt... Så totalt OKÄNSLIGT!!! Tycker synd om er båda två
Alexander-VG-zon3
22-05-2008, 15:30
CITAT (Lemonne @ 21-05-2008, 14:03)  Jag känner verkligen med dig... Låter ungefär som när min svärfar gick loss med round-up i min trädgård för att "hjälpa" mig med ogräset. Han hade inte en tanke på att det fanns annat än bara ogräs i mina rabatter. Det enda som överlevde hans räd var klätterrosorna och en klematis, i övrigt fick jag börja om från början. Han erbjöd sig att betala för växterna som strukit med (ca 2000:-) och verkade tycka att det räckte gott och väl.  Han hade inte en tanke på de år av arbete som låg bakom eller affektionsvärdet... Jag kan lova att jag grät den våren när jag kom upp och upptäckte att alla mina älskade växter låg döda och begravda. men vad tänker en del med !!! usch så hemskt . en
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|