oliv
Jag planterade vad som skulle vara ett rotskott av Tuscany Superb på hösten 2005.

Rosen har vuxit väl, skjuter massor med nya rotskott (som nog en gallica gör), men den har inte blommat hittills. Den visar inte nu heller några knoppar.

Bredvid växer Alchymist med många knoppar, och även övriga rosor har satt knoppar. Men inte Tuscany Superb.

Nu har jag aldrig planterat rotskott och vet ej hur lång tid det tar tills de blommar. confused.gif

Med sticklingar då blommar ju rosorna redan samma år. Det har flera av mina sticklingar gjort.

Hur länge ska jag vänta på blommor? sleeping.gif
oliv
Jag är även intresserad av allmänna iakttagelser kring plantering av rotskott.

Skillnader om man jämför rotskott med sticklingar, t.ex.

Det behöver inte vara just den rosen.

Tar det längre tid att få rosen i blom? g.gif

Hur lång tid har det tagit för er som har planterat rotskott av rosor tills de har börjat blomma?
svennis
CITAT (oliv @ 14-05-2008, 13:29) *
Jag är även intresserad av allmänna iakttagelser kring plantering av rotskott.

Skillnader om man jämför rotskott med sticklingar, t.ex.

Det behöver inte vara just den rosen.

Tar det längre tid att få rosen i blom? g.gif

Hur lång tid har det tagit för er som har planterat rotskott av rosor tills de har börjat blomma?

Tycker det går snabbare med sticklingar yes.gif
kerstin z5-6
Håller med Svennis -går snabbt med sticklingar oftast år två
Jag gissar att dina rotskott är från den oäkta okulerings underlaget dvs R canina .. de beter sig så där
Mkt rotskott o inga blommor i första taget ..
oliv
Kan man se av enbart bladen om man har en gallica (Tuscany superb) eller Rosa canina? dunno.gif

Jag ska titta på några bilder och se om jag kan avgöra det.
kerstin z5-6
ja det kan man - gäller förstås att veta hur f.a canina ser ut ..
Googla på den så ser du
smile.gif
oliv
Enligt de bilder som jag hittat så ska R. canina ha blanka blad, vilket mina rotskott inte har. Då är det kanke ändå Tuscany Superb? rolleyes.gif

Det blir spännande, men hoppas att den blommar snart innan den invaderat min rabatt.... mad.gif
Helenavborg
R. canina har inte blanka blad. Formen på småbladen som vanligen är 7 st. är mer spetsig. De nya bladen på Tuscany Superb hänger lite innan de är är fullt utslagna. Jag ska gå ut och fota bladen på bägge rosorna så kan du jämföra. Åtekommer.
Helenavborg
Här är foton på de två rosornas blad. Tuscany Superb har mycket större och bredare småblad än canina.[attachment=18462:Tuscany_Superb.igl.jpg]
[attachment=18463:Rosa_canina.tob.jpg]
oliv
Tack så mycket för dessa bilder! Ska genast gå och jämföra. Har för mig att bladkanterna liknar första bilden, och ja, bladen hänger liksom ner på spetsen.... thanks.gif
oliv
[attachment=18496:DSC02649.JPG]

[attachment=18497:DSC02650.JPG]

[attachment=18498:DSC02651.JPG]

[attachment=18499:DSC02652.JPG]

Är detta R.canina eller Tuscany Superb?
Helenavborg
Det är INTE R. canina så det måste vara Tuscany Superb. Hoppas den blommar i sommar!
oliv
Det har kommit en liten knopp, men jag vet inte om jag hinner se den innan jag åker bort. Jag återkommer med bild om jag får se den slå ut... Jag är verkligen nyfiken! Hoppas det inte är något helt annat (fram för allt annan färg som inte passar in). sweatingbullets.gif
oliv
Som lovat kommer kort på blomman tagen med min mobil.

[attachment=20603:DSC00022.JPG]

[attachment=20604:DSC00023.JPG]

En enda blomma på tanig buske, men det blir nog snart fart på den.
Christina i Taxinge~
Ja, visst är det T! smile.gif
Stiffe
Min, visserligen ringa men ändå, erfarenhet är att rotskott är betydligt mer fartfyllda än sticklingar. Visserligen vill jag också se rosorna blomma hur små de än är, men för rosens del är det bättre att inte lägga kraft på att blomma, utan istället bygga grenar och rötter. Så den tuffe och framsynte rosenodlaren knipsar bort ev knoppar de första 2-3 åren för att få en stor och stark (väletablerad) buske på kortast möjliga tid.
/S
Ezereht
CITAT (Stiffe @ 08-07-2008, 03:01) *
Min, visserligen ringa men ändå, erfarenhet är att rotskott är betydligt mer fartfyllda än sticklingar. Visserligen vill jag också se rosorna blomma hur små de än är, men för rosens del är det bättre att inte lägga kraft på att blomma, utan istället bygga grenar och rötter. Så den tuffe och framsynte rosenodlaren knipsar bort ev knoppar de första 2-3 åren för att få en stor och stark (väletablerad) buske på kortast möjliga tid.
/S

Normalt gillar jag sekatören men det du säger... crying.gif
Stiffe
Nä, inte jag inte. Jag har en plan, en trädgårdsplan. Den löper i 5- & 10-årsperspektiv. Det är bra, för då släpper tidspressen, och man kan se tiden an. Vad gör det om rosen inte växer 30cm/år? Det tar 6 år istället för 5 innan den har den storlek man vill, so what? Det är ändå bara 1 ros i en hel trädgård. smile.gif
/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon