Roran
Jag skulle behöva flytta ett gäng med scilla. Går det bra att göra nu medans de blommar eller måste jag vänta till hösten?
Dessutom undrar jag om det går att gräva upp och flytta buskar till en häck den här tiden på året? Jag vet inte vad buskarna heter, men när de blommat ut får dom små "ärtskidor". Skulle även vara bra att veta när man kan klippa ner dessa buskar.

/ Roran
Fenja
Hej och välkommen hit!
Visst kan du flytta på scillorna, du kanske får passa den nya växtplatsen med vatten under sommaren så att de inte torkar ihjäl.
Häcken är kanske en sibirisk ärtbuske eller Häckkaragan som den också kallas.
Det bästa är nog om du kan vänta till sent i höst med att flytta dem. Men om du vill göra det nu så gräv de nya groparna/diket och fyll dem med vatten och låt det rinna undan minst tre gånger innan du planterar buskarna. Dem får du sedan passa med vatten hela sommaren och en bit in på hösten i så fall. Då och då klipper man ner den helt för att få den tät och fin ända nerifrån. Just sibirisk ärt blir lätt gles och skranglig nertill om man bara toppar den. Om du ger den lite extra näring (kogödsel t.ex.) kommer den att växa upp igen jättefort.
Mvh
Fenja
Roran
Tack för de snabba svaren!

Jag kom förståss på några fler frågor.
Vad bör jag tänka på med jordkvalitet osv för scillorna?
En del av häcken (det är häckkaragan) kommer att stå kvar där den är. Går det bra att klippa ner den närsomhelst eller bör jag vänta till hösten? Bladsprickningen har precis kommit igång.
Ska jag klippa ner de buskar som ska flyttas eller flyttar jag dem "hela" om jag gräver upp och flyttar dom nu på våren? Vad gäller förresten med klippning om jag väntar med att flytta buskarna till hösten?

Mvh / Roran
Lady Hamilton
CITAT (Roran @ 14-05-2008, 21:10) *
........Vad bör jag tänka på med jordkvalitet osv för scillorna?.........

Min erfarenhet av Scilla är att den växer vart som hellst (nästan) och det finns nog ingen lök som är så tålig som dom. Gräv upp Scillan du och plantera ner den däe du vill ha den MEN du kan även förvara de torrt och svalt om du inte vill plantera dem just nu. Scillan tål t.o.m. att "tappa bladen" utan att de påverkas Så mitt råd är Hur du än gör så kan du inte göra fel tummenupp.gif
KURT
Scilla (blåstjärnor) (nedåtböjda blommor) förväxlas ofta med vårstjärnor (uppåtriktade):

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=3682
http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/hyacinth...ll/welcome.html
Fenja
Du kan klippa din häck nu om du inte bor väldigt långt norrut så att det finns risk för minustemperaturer. Om du klipper ner buskarna du flyttar så går det fortare för dem att komma i gång på nya växtplatsen då de har mindre bladverk att försörja med vatten och näring.
Du kan också vänta till senare i höst med att klippa dem, det går bra vilket som. Lämna dock lite grönt kvar på plantorna om du klipper nu så du inte kapar dem jäms med marken.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon