Full version: Vilken sorts pion?
Junipingla
Jag insåg till min glädje att vi har två pioner i vår trädgård (flyttade in i oktober)
Går det att utröna av denna bilden, vilken sorts pion det är?

[attachment=18182:IMG_2559.jpg]
ingrids
Njae - om den haft grenar över jord hela vintern är det en buskpion, annars är det en örtad pion som inte är en dillpion. Om den slår ut med väldigt speciella blommor kan man kanske säga något om sorten, men det finns rent ut massor med pioner som är ganska lika och man får inte sällan fel sort i butiken, d.v.s. inte den som står på lappen.
Junipingla
Tack för svar!

Det enda som syntes över jord var gamla grenar som var torra och döda.
Sedan växte nya grenar och blad upp, de gamla döda finns fortfarande kvar.

CITAT (ingrids @ 14-05-2008, 13:42) *
Njae - om den haft grenar över jord hela vintern är det en buskpion, annars är det en örtad pion som inte är en dillpion. Om den slår ut med väldigt speciella blommor kan man kanske säga något om sorten, men det finns rent ut massor med pioner som är ganska lika och man får inte sällan fel sort i butiken, d.v.s. inte den som står på lappen.
Ingrid Zon3
CITAT (Junipingla @ 14-05-2008, 16:50) *
Det enda som syntes över jord var gamla grenar som var torra och döda.
Sedan växte nya grenar och blad upp, de gamla döda finns fortfarande kvar.

Om man ska förtydliga lite så är det en s.k. örtartad pion, dvs. en perenn. Den vissnar ner på hösten/vintern och kommer tillbaka på våren. Om man har städiver (-mani? whistling.gif ) så tar man bort det redan på hösten. Men ser man till växtens bästa så låter man det ligga kvar till våren när den börjat växa igen.

Jag ger mig också ursäkten att då vet jag var den är så att jag inte gräver just där. Man ska inte krafsa vid ört-pionernas rötter, de nya skotten kommer tidigt under marken och är sköra. Gödsla lite runt ytterkanten när den blommat så får du mycket igen i nästa års blomning. Gissar att det antingen är en bondpion eller en doftpion. Bondisarna blommar tidigare än doftisarna.

Om du tänker flytta den nån gång så gör det helst på hösten. Annars är det bäst att låta dem vara.
Junipingla
Tack!

Rekommenderar du ngt speciellt gödsel??
Ska bli sååå spännande att se hur den ser ut när den blommar!! *förväntansfull*

CITAT (Ingrid Zon3 @ 14-05-2008, 22:42) *
Om man ska förtydliga lite så är det en s.k. örtartad pion, dvs. en perenn. Den vissnar ner på hösten/vintern och kommer tillbaka på våren. Om man har städiver (-mani? whistling.gif ) så tar man bort det redan på hösten. Men ser man till växtens bästa så låter man det ligga kvar till våren när den börjat växa igen.

Jag ger mig också ursäkten att då vet jag var den är så att jag inte gräver just där. Man ska inte krafsa vid ört-pionernas rötter, de nya skotten kommer tidigt under marken och är sköra. Gödsla lite runt ytterkanten när den blommat så får du mycket igen i nästa års blomning. Gissar att det antingen är en bondpion eller en doftpion. Bondisarna blommar tidigare än doftisarna.

Om du tänker flytta den nån gång så gör det helst på hösten. Annars är det bäst att låta dem vara.

ingrids
Nej, den behöver ingen speciell gödsel så - vanlig brunnen kogödsel brukar funka bra. Det viktiga är att inte använda något för starkt eller gödsla för nära plantan utan som andra Ingrid skriver hålla gödslet till ytterkanten.
pionmarcus
ser ut som en luktpion
Junipingla
Det är en del myror som kryper runt knopparna, ska jag bli av med dem? Och vad använder jag i såfall?
Ingrid Zon3
Det är "alltid" myror på pionknoppar, gör ingen skada efter vad jag noterat. Låt dem vara.
Junipingla
Nu blommar min pion! Den doftar underbart, den liknar Sarah Bernhardt?
Fråga, blåsten bröt av två grenar så jag klippte till dem, bankade lite på stammen och satte i vatten. Det är stora knoppar på som ej börjat blomma, kan de blomma inomhus?
Hur länge blommar pionen? Jag har två buskar med många olika stora knoppar.
[attachment=19534:IMG_1073.jpg]
Ingrid Zon3
Ah, se där vilken skönhet! Sorten får andra avgöra, tror att det är bra med ett foto när den är helt utslagen också.

Pioner för snitt tar man när de inte är fullt utslagna. Eftersom knopparna blåste av fick du ju ett gyllene tillfälle att se hur tidigt man kan ta dem.

Hur länge de blommar beror på sort, värme och hur soligt de står. Ju soligare desto kortare blomning. En del anser att det blir färre blommor om de står halvskuggigt jämfört med i full sol.

Jag tycker att det låter som ett bra tecken att det är knoppar i olika storlekar, då kan de nog blomma desto längre. Min brukar normalt stå uppåt 7-10 dagar - "underbart är kort" smile.gif

På de flesta fyllda ört-pioner blir blommorna lite tunga för stjälkarna. Och kommer det regn på kan det bli platt fall. Till nästa år kan du fundera på att köpa pionstöd åt dem i så fall. Nu är det för sent att få dit såna men krisar det rejält så kan du säkert binda upp dem lite provisoriskt även i år. Eller ta mycket snittblommor. Se bara upp med doften, det kan bli lite tungt i små rum.
Junipingla
Tack för svar!
Knopparna på de jag satte i vatten har redan börjat slå ut lite så de verkar trivas inomhus smile.gif

Jag band upp mina två buskar igår, de hade inte klarat blåsten annars.
De där pionstöden, vart köper man dem och hur fungerar dem?

Där mina pioner står är det sol fram till runt 14-15 sedan blir det skugga men de två buskarna har båda många knoppar så de verkar trivas smile.gif

jag tar nya bilder vid full blomning! Det är ju nästan som julafton! Blir så lycklig över mina fina pioner smile.gif

CITAT (Ingrid Zon3 @ 10-06-2008, 23:32) *
Ah, se där vilken skönhet! Sorten får andra avgöra, tror att det är bra med ett foto när den är helt utslagen också.

Pioner för snitt tar man när de inte är fullt utslagna. Eftersom knopparna blåste av fick du ju ett gyllene tillfälle att se hur tidigt man kan ta dem.

Hur länge de blommar beror på sort, värme och hur soligt de står. Ju soligare desto kortare blomning. En del anser att det blir färre blommor om de står halvskuggigt jämfört med i full sol.

Jag tycker att det låter som ett bra tecken att det är knoppar i olika storlekar, då kan de nog blomma desto längre. Min brukar normalt stå uppåt 7-10 dagar - "underbart är kort" smile.gif

På de flesta fyllda ört-pioner blir blommorna lite tunga för stjälkarna. Och kommer det regn på kan det bli platt fall. Till nästa år kan du fundera på att köpa pionstöd åt dem i så fall. Nu är det för sent att få dit såna men krisar det rejält så kan du säkert binda upp dem lite provisoriskt även i år. Eller ta mycket snittblommor. Se bara upp med doften, det kan bli lite tungt i små rum.

Ingrid Zon3
CITAT (Junipingla @ 11-06-2008, 10:37) *
De där pionstöden, vart köper man dem och hur fungerar dem?

Jag försökte googla men hittade inget. Mina är ett runt galler monterat liggande på tre pinnben som man kör ner i jorden. Benen kan man ta av när man ska vinterförvara det. Tricket är att komma ihåg att sätta dit det helst innan första bladen är fullt utvecklade. Det gör aldrig jag utan jag får "pilla" in dem i rutorna i gallret.

Hade för mig att det var Nelson eller Weibulls som hade dem förut men nu hittar jag dem inte. Hur som helst så hade alla plantshopar dem förut, hoppas de finns kvar i handeln. Annars får det bli något hemmabygge, finns säkert nån händig typ här som kan tipsa.

Visst är det underbart när pionerna blommar. Höll på att bryta ihop när jag var tvungen att åka bort när min buskpion skulle börja blomma. Var sååå nära att lämna återbud!
Junipingla
tack! Ska hålla utkik över dem till nästa säsong! smile.gif

CITAT (Ingrid Zon3 @ 11-06-2008, 18:34) *
Jag försökte googla men hittade inget. Mina är ett runt galler monterat liggande på tre pinnben som man kör ner i jorden. Benen kan man ta av när man ska vinterförvara det. Tricket är att komma ihåg att sätta dit det helst innan första bladen är fullt utvecklade. Det gör aldrig jag utan jag får "pilla" in dem i rutorna i gallret.

Hade för mig att det var Nelson eller Weibulls som hade dem förut men nu hittar jag dem inte. Hur som helst så hade alla plantshopar dem förut, hoppas de finns kvar i handeln. Annars får det bli något hemmabygge, finns säkert nån händig typ här som kan tipsa.

Visst är det underbart när pionerna blommar. Höll på att bryta ihop när jag var tvungen att åka bort när min buskpion skulle börja blomma. Var sååå nära att lämna återbud!

Junipingla
Förresten! När sen hösten kommer, ska jag göra ngt speciellt då, alltså klippa ner busken eller vissnar den ner helt själv?

CITAT (Ingrid Zon3 @ 11-06-2008, 18:34) *

Ingrid Zon3
Lossa stöden ooch låt den vissna ner bara. Det är bättre för pionen. Dessutom kommer man ihåg var den står och börjar inte gräva runt av misstag. Pionrötter ska man inte peta på i onödan, eftersom skotten till nästa års knoppar kommer redan under vintern och är sköra.

När de nya, ofta röda, skotten kommer på våren, då tar jag bort det vissna från fjolåret. Men å andra sidan städar min granne minutiöst på andra sidan staketet redan på hösten, och deras pion är kraftigare än min. Jag skyller på att det är olika sorter dunno.gif
Junipingla
Det är sääääkert en annan sort:))
tack för all hjälp!

CITAT (Ingrid Zon3 @ 11-06-2008, 23:29) *
Lossa stöden ooch låt den vissna ner bara. Det är bättre för pionen. Dessutom kommer man ihåg var den står och börjar inte gräva runt av misstag. Pionrötter ska man inte peta på i onödan, eftersom skotten till nästa års knoppar kommer redan under vintern och är sköra.

När de nya, ofta röda, skotten kommer på våren, då tar jag bort det vissna från fjolåret. Men å andra sidan städar min granne minutiöst på andra sidan staketet redan på hösten, och deras pion är kraftigare än min. Jag skyller på att det är olika sorter dunno.gif

Ingrid Zon3
CITAT (Junipingla @ 12-06-2008, 10:31) *
Det är sääääkert en annan sort:))
tack för all hjälp!

Olika färg i alla fall whistling.gif

Men har blomman inte slagit ut än? vill se hur den ser ut, juh!
Therese3z
[quote name='Junipingla' date='14-05-2008, 11:42' post='840012']
Jag insåg till min glädje att vi har två pioner i vår trädgård (flyttade in i oktober)
Går det att utröna av denna bilden, vilken sorts pion det är?

Jag tänkte "låna" den här tråden och fråga om någon kan eller vill uttala sig om min pion också?
Vet att det finns massor med pion-sorter som ser väldigt lika ut, men kanske en gissning eller två skulle kunna vaskas fram? smile.gif

Här är en bild från i somras på pionen:
[attachment=30334:pion.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon