Full version: Häck zon 6-7
appelcore
Jag tänkte sätta häck runt huset ca 1m hög, vill ha lite tips vad man kan välja på.
Vill att den ska vara relativt snabbväxande, ej giftig och inte svår att sköta.
Har funderat på Kornell.....vad tror ni? confused.gif
ingrids
Jag gillar kornell så jag säger ja men med två reservationer. Dels finns det sorter som sprider sig med rotskott, vilket ger en tät och bra häck på ett sätt men kan bli jobbigt på andra sätt. Dels är de flesta sorters grenar snyggast som unga och tappar färgen som gamla så buskarna mår bra av att gallras ur rätt hårt vilket ger en häck som tidvis blir rätt gles.
Andra alternativ är måbär, zon 7, och möjligen någon av svart arnonia sorterna som klarar iallafall zon 6. Båda busksorterna grönskar tidigt och blir en till två meter höga (gissningsvis mer åt en meter uppe hos dig).
Ezereht
jag är helt kär för tillfället i saskatoon-häggmispel. Ljusgröna fina blad och den kommer tidigt på våren mes söta luddiga små videliknande saker. Och bären är hyfsat goda.

Aronia är ju rätt vanlig, men får jättefin färg, växer superfort och också ätliga bär (men inte nå goda och kan lämna fula fläckar).

Jag har köpt mina på grankvist handelsträdgård ovanför Kalix, mot Lappträsk till. Kolla gula sidorna så hittar du smile.gif Dom är himla trevliga också. Men du kanske bor mer uppåt landet..
ingrids
Kollade saskatoon - den verkar ju hur kul som helst, fast lite stor för min egen lilla täppa. Blåbär med lite svartvinbärssmak - mums tummenupp.gif
appelcore
Har varit på två handelsträdgårdar idag och vad det gäller svart aronian så sa den ena att den va sååå sen så hon hade ledsnat på den, på andra stället sa dom att den inte alls var sen, så vem ska man tro på.Hittar ingen bild på hur den ser ut på hösten heller...
Saskatoon lät ju jättespännande men blev den inte rätt hög?
Ezereht
hög.. hehe *knipsar med imaginära häcksaxar*...

Mina aronia har börjat få knoppar/pyttesmå blad nu. Vad menar dom med sena? Att dom tar länge på att etablera sig och växa höga? hmm.. jag vet ju inte hur högt du vill ha det men jag klippte ner mina till 3dm från marken i fjol våras och under sommaren kom det nya skott som blev ungefär 60cm långa. Kan gå å mäta sen nån dag, det är bara en estimering.

Det finns låga och höga aronia.
appelcore
Ezereht...vilken aronia har du?
Har du klippt den förrut/hållit nere den i höjd? Här har dom aldrig sett en klippt Aronia whistling.gif

Jag har blivit mest intresserad av Aronia Hugin men här får jag dubbla budskap!
På en plantskola säger dom att den går, på den andra att det inte gör det.

Ska man gå efter eplanta så är det zon 1-4.

Vad händer om jag köper häcken där dom lovat att den går men att den sen inte gör det?

Finns det någon här som satt den på högre zon och fått den att funka??

Trädet (ZonV)
Häckkaragan, eller sibirisk ärtbuske är tålig till zon 8 enligt Rydlinge Plantskola. Ett säkert kort för dig!
appelcore
Har nog ändrat mig till björkspirea Tor.
Känns som att den inte blir så hög och får fin höstfärg.

Finns det några nackdelar med den?

Aronia Hugin känns väldigt osäker i min zon, man kan inte få allt dessvärre crying.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon