Carala
Hej!

Har för första gången övervintrat en Änglatrumpet, får se om det blir något på den....*hoppas*

Har en fråga när det är dags att ställa ut den? Den står ute på dagarna och så ställer jag in den på kvällen.
Vid vilken temperatur o vad är lägsta temp på natten som den klarar av? confused.gif

Tacksam för svar.

Vänligen

Carina
Fenja
Hej och välkommen hit!
Jag skulle inte lämna den ute innan risken för nattfrost är över. Om du vill kan du sno in den i ett par lager fiberduk över natten så klarar den kanske lite frost. Men det är tråkigt om den fryser ner för det tar ju ett tag innan den är fin igen.
Mvh
Fenja
sagani
Hej!!

Jag har 6 st som jag övervintrat ett flertal år, och jag låter dem stå ute vid fint väder, hela dagarna, och sedan när det är minst +5 grader på natten, får de börja vara ute på nätterna. Det har funkat störtbra med mina, fyra utav dem är nästan som träd, och en har redan börjat blomma.
De nya (som jag drivit upp från frö i år) är jag ännu mer försiktig med, de får bara vara ute i halvskugga, vindstilla och lugnt. De är nu 40 cm höga, och verkar stormtrivas!!
Däremot har jag börjat ordentligt med gödningen, de vattnas dagligen med lite gödslat vatten, så de aldrig står torrt, men aldrig mer än fuktig.
Det är lite pyssel, men de är ju så fina!!!
Jag började med en, nu har jag tot 13, två till på väg. Akta dig så du inte fastnar i trumpet-träsket wink.gif

Lycka till!!!!!!

Mvh Sagani
Carala
Tack för svaren. tummenupp.gif

Dom verkar inte vara så lätta o sköta men det är det värt när de blommar.....

Jag tror nog att dessa två jag har inte kommer igen........ Får pröva med nya igen detta år. Klipper ni ner dom något när ni tar in dom för vinterförvaring eller gör ni det när de tas fram igen nästa år?

Vänligen hälsning
Nybörjaren crazy.gif
Mollis
Jag klipper inget innan jag ställer bort dem och tar bara bort sånt som ser riktigt torrt ut när jag tar fram dem. Mina har jag haft ute i två, tre veckor redan, nattemperaturen har varit nere på +1, men dom har klarat sig fint. Det var samma sak förra året, de klarade sig fint då med, jag vet inte om jag är alldeles för våghalsig men de är så stora att jag inte kan ta in dem....
sagani
Är det "gamla" plantor klipper jag ner dem lite till vinterförvaringen, men är det årsplantor, som är uppdragna från frö iår, så klipper jag inte dem förrän nästa års vinterförvaring. De måste få växa lite först 000.gif
Carala
Tackar ännu en gång för svaren, är lite klokare nu tycker jag yahoo.gif

Jag vet hur jag ska göra till nästa år om det inte blir något detta år.

thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon