Full version: spaljee
tomba
hej alla odlaiter. nu behöver jag hjälp -fear-.gif vi ska bygga en spaljee på tomten och har sett skymtar av en modell som vi gillar men jag har inte hittat några liveprojekt att stjäla ideer av här i urskogen. det är dendär med liggande ganska grova ribbor typ 45x45mm men nu undrar jag om ngn av er har gjort ngt liknande som ser snyggt ut på båda sidorna utan att bli jättetjockt och svindyrt. har haft funderingar på gängstavar med distanser emellan men är rädd att det ska bli rangligt. dunno.gif ngn som testat sos.gif
ingrids
Jag har inte gjort något i den stilen live men funderat en del. Notera dock att jag är bättre snickare i fantasin än i verkligheten. Idén baserar sig på att man bygger upp "stolparna" i tre skikt istället för en gedigen stolpe. Stolphållare finns för stolpar på 9 cm, och du utgår från 4,5 cm. Börja då med en 4,5 cm bräda (eller vilket fackuttryck man nu ska använda) och fäst dina tvärribbor på den endera genom att göra utsåg eller dela den i två med en gavel och distansklossar. Omslut sedan detta lappverk med två brädor hälften så tjocka så att det ser ut som att du har en 9 cm stolpe. Några skruvar eller bultar behöver gå alldeles igenom men inte alla.
Jag tror att detta kan funka, men om det är bästa lösningen har jag ingen aning om.
Fia i Kalmar
Vet inte om det är tillräckligt grovt... Kommer inte ihåg dimensionerna g.gif Det är trallvirke som vi klöv på mitten i alla fall, så jag gissar att de är ca 45x22.
http://alltomtradgard.se/min-sida/fia-lisa...hoto/?id=263298
http://alltomtradgard.se/min-sida/fia-lisa...hoto/?id=263297

Tyvärr kan jag inte visa bilderna i forumet, utan ni får snällt klicka på länkarna dunno.gif

Förresten, såg jag ett staket idag med liggande ribbor, och de hade satt varannan ribba från varsitt håll, då blev staketet liksidigt och ganska luftigt.
Fågelvägen
Snygg och ovanlig spaljé, Fia!