Full version: Ölandstokfråga igen
Tommy
Ja, nu jäklar är det dags... eller är jag galet ute om jag tänker plantera ölandstok nu?

Min tanke var plantering nu och beskärning i mars för att på ett tätt buskage i min slänt.

Hur stor grop behöver en tok?

Nån som har erfarenhet av annat än gula tokar? Tänkte blanda lite färger... finns väl vit, rosa, gul och orange?

Tacksam för synpunkter.
Fialotta
Ine värt att jag svarar då
har bara gula tokar unsure.gif unsure.gif

Provade en röd en gång men den dog...trivdes inte här unsure.gif
Tommy
Svara du Maud... jag ska ju ha gula oxå wink.gif
Cilla
Här finns några tokar beskrivna http://www.odla.nu/artiklar/formochstruktur2.shtml.

Jag såg ölandstok på Allvaret på Öland i somras. Har man sett den växa vilt där växer en kärlek till den... På Allvaret är den låg, bullig och tät och växer i stora sammanhållna partier. Jorden är kalkhaltig och mycket mager.

Ölandstok vill inte ha för gödslad jord och helst en väldränberad. Sandblandad befintlig jord med lätt inslag av mull eller lövkompost borde räcka.

Ju bredare och mer sammanhållen växtbädd du har (inte enskilda gropar utan en gemensam länga eller gropar) desto mer vill den välla så där bulligt härligt som på Öland.

Beskärning behöver du inte göra förrän den etablerat sig (tar längre tid än en höst--vinter-vårvinter) och först när den börjar bli risig.
Cilla
Fler tokexempel att fråga efter i handeln:

Potenilla fruticosa 'Goldteppich' gul ölandstok
Potentilla fruticosa 'Kobold' gul ölandstok
Potentilla fr. 'Pink Queen' rosa ölandstok
Potentilla fr. 'Red Ace' röd ölandstok
Potentilla fruticosa 'Red Robin' röd ölandstok
Potentilla fr 'Manchu' vit ölandstok
Potent. fruticosa ' Tilford Cream' vit ölandstok
Fialotta
Okey laugh.gif
Du kan plantera nu , ganska djupt och mycke vatten, men sen
skulle jag vänta med att trimma den ett år, blir inga blommor annars
det är min erfarenhet, jag har en hel häck av gula tokar...ingen dog av dom tongue.gif
Lycka till nu o ut o gräv rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon