MammaMattsson
Kan jag låta bli att så alla frön i påsarna? Nej, oftast inte. Måste jag omskola alla små? Ja.
kan jag kasta bort några? Näe.
Har jag rabatter till allt? Nix.

Resultat i krukantal :

124 Luktärtsplantor, olika sorter.
21 dahliaknölar på fördrivning.
19 Zinnia.
20 riddarsporrar av ovanlig sort.
43 Akleja, olika ovanliga sorter.
6 Stycken färdigplanterade hanging baskets.
11 Echinacea.

Fyra små drivhus fulla med sticklingar av million bells.... och litet till. Hade papper och penna med mig ned till det minimala växthuset. Är det trångt? Gissa. Och då står det ändå backar med andra perenner utanför.

Får väl göra som jag gjort innan ett par gånger, sätta upp ett plantbord vid busshållplatsen med en stor skylt:
"Blommor från 5 kr."

Jesses. I år är jag värre än någonsin.
Heda
Ha, ha jaa du är ju iaf inte ensam...jag har inte räknat mina med mannen frågar var jag ska plantera alla??? Jag skickade efter 200 krukor från Lindbloms...har faktiskt några kvar....men

Aklejorna har äntligen börjat gro och kommer snart behöva 25 krukor

Jätteverbenorna står 2 å 2 men skulle behöva varsin...får näringsvattna istället

Jättepräskragen sådde jag både ute i växthuset och inne i pluggbox...de jag satte inne har ju egna krukor men nu har jag ju 30-40 småttingar till som behöver omskolas -fear-.gif

Varför sparade jag klena Monarda i en liten kruka?? Nu har de ju tagit sig och NU kan jag INTE kasta dom!!

Varför tyckte jag att jag behövde 40 Echinacea till??? OK de vita (Har jag bara 2 förut) men de röda har jag ju snart överallt!!

Vad 17 ska jag göra med fyra stora krukor TJOCKT med kardvädd??? Det måste ju vara över 100 plantor!!! En kardvädd åker kanske ohmy.gif

De som har grott DÅLIGT är de jag har lagom av...eller vaddå lagom...inte kan man väl ha för mycket ???? crazy.gif
Rosmarin
Hihi giggle.gif Jag vet precis hur du har det!!! Jag har hundra och åter hundratals småkrukor som måste pysslas om dagligen och vet INTE var jag ska plantera ALLA DEM... Tänker alltid att jag ska gallra senare och sedan när plantorna är stora så har jag inte hjärta att slänga dem... duh.gif
MammaMattsson
Skönt att se att jag inte är ensam om vansinnet..... whistling.gif rotfl.gif

Inte kan man resa bort heller.

Å andra sidan så säger ju de som kallas för proffs att man skall sätta många plantor av samma sort i grupp, så vi kan ju ursäkta oss med det kanske?
Heda
Har nästan samma problem i rabatter när jag direktsår. Speciellt vallmo. Jag tycker att jag så så himla glest och sen står jag där med tjocka mattor med vallmogroddar...tack och lov verkar de vara ganska självgallrande för jag får alltid stora fina plantor...jag brukar alltså inte orka gallra i eländet...tänk om det blir för glest crying.gif rotfl.gif STOR RISK rotfl.gif

Har iaf redan börjat fråga runt hos vänner vad de kan tänkas vilja ha...har ju hämtat växter hos några så nu kan jag "betala igen"...

Det är ju roligt nu (har ny trädgård) när jag har grävt en massa nya rabatter och naturligtvis ritat in "frösådder" på ritningen och sen...oops...råkade jag handla i plantskolan och så var det fullt... blush.gif

Det är ju bara att gräva lite till....
pejori
Här är en till som gör likadant blush.gif
Alla frön måste sås, annars blir dom för gamla. dunno.gif
Slänga, nä det går inte, så jag smyger runt och planterar i grannarnas rabatter giggle.gif
Helen i Piteå Zon 5
a0a.gif a0a.gif vad vi ställer till det för oss a0a.gif det är nog så hos flera av oss... vi lär oss aldrig utan det blir bara värre med åren
Bee
Men hur gör ni då? sätter ni ner plantorna tätt tätt i en rabatt och hoppas på "naturlig avgång"?

Jag har proppfullt i min lilla nya rabatt. Förstår inte riktigt hur det gick till och hur allt skall få plats när dom börjar växa till sig. Hur mycket breder tex Echinacea ut sig? Mer på höjden än bredden? Och stockrosor och stormhattar och dahlior. Och klematisarna.
Ofta ser man bara att höjden på en växt är angiven, mer sällan bredden på en färdig planta.
Ojojoj. Det blir spännande framöver smile.gif
Rosmarin
CITAT (Heda @ 14-05-2008, 19:48) *
Har nästan samma problem i rabatter när jag direktsår. Speciellt vallmo. Jag tycker att jag så så himla glest och sen står jag där med tjocka mattor med vallmogroddar...tack och lov verkar de vara ganska självgallrande för jag får alltid stora fina plantor...jag brukar alltså inte orka gallra i eländet...tänk om det blir för glest crying.gif rotfl.gif STOR RISK rotfl.gif

Ja precis! Jag brukar så som det står på fröpåsarna vid direktsådd rolleyes.gif , men sedan tänker jag alltid att "men om inte alla gror nu då blir det ju inget!!! unsure.gif " och så sår jag alldeles för mycket... De plantor som växer i växthuset och egentligen skulle ha planterats ut bredvid direktsådderna får därför inte plats osv osv!!! whistling.gif
pejori
Kom att tänka på ett "stolleprov" jag utsatte mej för för ett par år sedan.
Skulle ha änglatrumpeter. g.gif
Handlade fröer på rara växter, där dom hade flera sorter. yahoo.gif
Köpte alla och sådde alla fröer. whist.gif
Då hade jag "bara" en balkong på ca. 1,5*-X 2,0 meter.
Att dom blev två meter höga, tänkte jag inte på¨alls. dunno.gif
efter ett par månader, hade jag 42!!!!! änglatrumpeter på nästan två meter ute på balkongen. slap.gif
Jag kunde inte öppna dörren dit ut. -fear-.gif
Det blev till att ge bort och kassera dubbletter whistling.gif
Rosmarin
CITAT (pejori @ 15-05-2008, 10:00) *
Kom att tänka på ett "stolleprov" jag utsatte mej för för ett par år sedan.
Skulle ha änglatrumpeter. g.gif
Handlade fröer på rara växter, där dom hade flera sorter. yahoo.gif
Köpte alla och sådde alla fröer. whist.gif
Då hade jag "bara" en balkong på ca. 1,5*-X 2,0 meter.
Att dom blev två meter höga, tänkte jag inte på¨alls. dunno.gif
efter ett par månader, hade jag 42!!!!! änglatrumpeter på nästan två meter ute på balkongen. slap.gif
Jag kunde inte öppna dörren dit ut. -fear-.gif
Det blev till att ge bort och kassera dubbletter whistling.gif

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif Ja kära nån så det blir imellanåt!!!
Vic
Jag hade nog minst 50 tomatplantor (fråga inte varför) och hade satt ut några av dem i trädgården. Nu kom frostnätter och tog död på dem trots dubbel fiberduk mm - men då har jag ändå tillräckligt många kvar inomhus som jag kan sätta ut senare! Sen brukar småplantorna vara uppskattade presenter om man ska bort, har givit bort Physalis, tomat, purjo, orientvallmo och det är jätteuppskattat! Sen stocklöpte ALL broccoli så det var bara att slänga 2 brickor fulla.

Vansinnig såglädje javisst - fast ibland löser det sig helt automatiskt!

VickeVire
embees
Är det bara vi kvinnor som gör så här? Jag känner igen mig till punkt och pricka!

Får alltid en massa över som jag har ett helskotta besvär att bli av med, för man kastar ju inte, eller hur?

Tur att trädgårdsföreningen här i Sjöbo ska ha växtloppis på söndag. Då kan jag bli av med överskottet.....kanske.. rotfl.gif
sagani
Jag har blivit idotförklarad av alla mina vänner blink.gif
Jag har fattat tycke för änglatrumpeter, och skulle iår för första gången dra upp från fröer. Ngn hade nämnt att de var svåra att dra upp, så jag köpte massa, och satte massa... w00t.gif
Vad hände?!?!?
Jag stod här, efter 2 månader, med över 60 st trumpeter crazy.gif
Slänga?? NEJ!!!!! Det går ju inte... De är ju mina små barn rolleyes.gif
Så jag har gett bort massor, till vänner, släktingar, svärföräldrar osv osv. Nu har jag "bara" mina gamla, och 11 av de nya kvar. Och de tänker jag inte ge bort... Nä minsann, det är lite olika sorter, olika färger och olika blommor. Så resten ska minsann samlas på wink.gif
Min sambo kom hem härom dagen (han är inte ett smack intresserad av trädgård), och kunde lugnt konstatera:
"Älskling, jag tror vi behöver ett stort växthus" bravo.gif Äntligen inser han det!!!

Tror det möjligtvis kan vara så att han inte kommer åt sitt biljardbord, för det är ockuperat av änglatrumpeter just nu whist.gif
Heda
rotfl.gif rotfl.gif Ja Herregud!!! Man är ju inte ensam i alla fall! Mina nya rabatter är alltid övervuxna i slutet av andra säsongen...då är det bara att gräva upp och dela eller flytta...gräva upp mer gräsmatta och anlägga lite till. Har syster och mamma som blir överlycklig av plantor, så jag brukar ge bort i födelsedagspresent och namnsdagspresent och gud vet vad! För mig känns det billigt (present = pengar ur fickan) och de blir överlyckliga!! Har tom gett bort växter i dop-present happy.gif

Ja tänk va ungen kan vara glad för hela trädgården full av präskrage och bergklint....för de lär ju sprida sig också...det nämnde jag bara lite tyst i förbigående.... blush.gif

Alltid när jag sår perenner så har jag dåligt tålamod och måste köpa något/några plantor första året också...sen har jag hur mycket som helst år två.....

Roligt är det ju i alla fall och dom som vill skratta får gärna skratta!!

smile.gif

pejori
CITAT (embees @ 15-05-2008, 18:29) *
Är det bara vi kvinnor som gör så här? Jag känner igen mig till punkt och pricka!

Får alltid en massa över som jag har ett helskotta besvär att bli av med, för man kastar ju inte, eller hur?

Tur att trädgårdsföreningen här i Sjöbo ska ha växtloppis på söndag. Då kan jag bli av med överskottet.....kanske.. rotfl.gif

Tror det kan vara en släng av odla och ha-begär som styr rotfl.gif
Dåligt tålamod känner jag igen Hedda crying.gif
Dom kan inte gro och växa fort nog, så det blir lite extraplantor här med. blush.gif
Rihane
Har någon gång önskat att jag hade en trädgård för att riktigt kunna släppa loss med odlandet men på ett sätt är det nog tur...
Det kändes bara en aning vilt med mängderna av sommarblommor förr om åren. Nu har jag kommit på att jag kan ha perenner också och att dom går att förodla.
Vet inte riktigt hur det går till whist.gif men på något sätt dubbel-o-trippelplanerar jag i kärlen på balkongen. Sedan några dagar tillbaka har dom överblommade vårlökarna grävts upp till förvaring, för att åka ner i jorden igen i höst om det verkar vara liv i dom. På dess plats har sommarblommor hamnat samt små-småplantor av lavendel och akleja medvetet och omedvetet sådda(hade en akleja förra året som fröat av sig).

Fingrarna slant när ett perennerbjudande från odla kom och dom finns bla som sällskap till en japansk lönn i en stor kruka och till två klematis i en annan, ännu större kruka. Jag hade tänkt mig en klematis, men dom blev visst två blush.gif .
I år blir det intäckta balkongräcken med klematis, flamvial och blomman för dagen.

Jag håller på med någon slagssjälvbedrägeri när det gäller penséer, har sått några som fortfarande är små men kommer att komma senare i sommar och några är självsådda(heter det så? confused.gif )
Men den senaste fiffiga jag kom på, för att få köpa färdiga pensé-plantor, är att bravo.gif :
-Va bra då köper jag dom sötaste jag kan hitta och så kan jag ta frön från dom och få precis dom penséer jag vill ha giggle.gif .

Har odlat lewesia som sticker upp men innan dess flörtade några vilt med mig på Älvsjömässan och två somrars motståndskraft var som bortblåsta, så denna vad jag förstått knepiga växt finns också på balkongen.

Jag kommer inte ägna mig åt Änglatrumpeter dom skulle bara blåsa sönder på balkongen och jag har ingen vinterföraring för dom.
Fick sorgflugor förra året av doftliljor sick.gif , så dalior, liljor mm skippar jag också. Men några Tuberosa, som den icke trovärdiga, försäljaren sa kunde planteras och få vara kvar i krukan, det har jag. Få se om dom kommer upp, såg något grönt som jag tror är dom....

Det är nog tur att jag bara har balkong hur skulle det annars gå??? -fear-.gif

Tänk om jag kom på att jag kan odla grönsaker devil.gif w00t.gif Fortfarande finns det bara månadssmultronen från förra året kvar på balkongen....trodde inte den skulle klara sig. sleeping.gif

Rosmarin
CITAT (Heda @ 15-05-2008, 22:05) *
rotfl.gif rotfl.gif Ja Herregud!!! Man är ju inte ensam i alla fall! Mina nya rabatter är alltid övervuxna i slutet av andra säsongen...då är det bara att gräva upp och dela eller flytta...gräva upp mer gräsmatta och anlägga lite till. Har syster och mamma som blir överlycklig av plantor, så jag brukar ge bort i födelsedagspresent och namnsdagspresent och gud vet vad! För mig känns det billigt (present = pengar ur fickan) och de blir överlyckliga!! Har tom gett bort växter i dop-present happy.gif

Ja tänk va ungen kan vara glad för hela trädgården full av präskrage och bergklint....för de lär ju sprida sig också...det nämnde jag bara lite tyst i förbigående.... blush.gif

Alltid när jag sår perenner så har jag dåligt tålamod och måste köpa något/några plantor första året också...sen har jag hur mycket som helst år två.....

Roligt är det ju i alla fall och dom som vill skratta får gärna skratta!!

smile.gif

...och skrattar gör jag när jag läser vad du har skrivit Heda, men jag skrattar MED dig, absolut inte åt dig!!! a0a.gif a0a.gif
Cathis
Ojojoj vad jag känner igen mig. Själv står jag med 8 hyllor med lysrör fullproppade med plantor, ett inomhusväxthus (sådant som går att köpa på Rusta med plast över) fullt med växter, ett bord fullt, en drivbänk och halva altanen full med plantor. Men tror ni att jag har plats i landen eller har krukor så det räcker, inte då slap.gif här blir det till att gräva, gräva och åter gräva för inte kan man slänga bort plantor, näää det går bara inte. Dela ut till släkt och vänner gör jag tills dom lite finkänsligt påpekar att "jag behöver inget mer nu, jag har fullt" blink.gif .

Och jag som hade bestämt mig för att i år ska det inte bli så mycket, det gick ju jättebra tills en annan odalit kom på att vi beställer ihop olika sorters fröer och sen delar vi på dom så får vi dubbelt så mycket, ja jisses vad mycket det blev rotfl.gif

Hur tokigt det än låter så vad gör man, jo just det sitter och bläddrar i trädgårdstidningar och noterar noga plantor, fröer och annat som man bara mååååste ha whist.gif
Lars-Olof Arvids
CITAT (embees @ 15-05-2008, 17:29) *
Är det bara vi kvinnor som gör så här?

Nejdå, det finns manliga såtokar också! laugh.gif
Hela min uteplats är täckt av krukor med småplantor av kungsmynta, smyrnamejram, isop, camissonia, pipört, nepeta, rävsvans... och inkrukade storklockor, fjädernejlikor, dagliljor, irisar mm. Hade ni tänkt komma på utefika eller grillning? Glöm det, åtminstone några veckor framåt. Som väl är ska jag sälja på växtmarknader varenda helg fram till midsommar, men det skulle förvåna mig mycket om jag inte har överskott då också!

Olle
Wilmer
Skönt att höra Olle.. Jag är likadan, men har lyckats begränsa mig i år - tycker jag i allafall!
Lillja
Jaadå, här är det likadant, och nu när det är så kallt får jag springa
som en tok ut och in får nästan ångest är rädd de ska frysa ihjäl.
Höjden av elände är väl när man är på jobbet och är orolig för sina
växter, cyklar hem med väldig fart och pustar ut när jag ser att de
har överlevt.
Har lovat mig själv att nästa år ska jag bara så de jag verkligen
tycker om och inte testa alla sorter, men tyvärr har jag väldigt
dåligt minne gör nog likadant nästa år, kommer ju nya sorter hela
tiden.
pejori
rotfl.gif rotfl.gif Så underbart att läsa att man inte är ensam i galenskapen. giggle.gif giggle.gif
Orden "nu ska du inte ha flera växter" hör jag ofta från omgivningen och tror jag är ensam om att villja ha allt thanks.gif
Rihane
Min son, 5 år, ställer sig ute på balkongen, ser bekymrad ut och skakar på huvudet no.gif och säger:

-Du ska nog inte ha fler växter nu mamma, duh.gif det är fullt.

Och nu är det ändå mer plats än för en vecka sedan då det mesta stod på avhärdning på golvet, annars gillar sonen blommor. Helst då alla vita.
tongue.gif
Nu ska bara växthuset nedmonteras så får fler än en plats att sitta där ute tummenupp.gif
katah
oj, vad jag känner mig igen...

jag pratade allvar med min man häromdagen ang. nästa års planteringar.

Familjen ställer upp när det gäller att gräva mer land inom vår tomtgräns ( ca. 900 kvm) och odlingslampor måste räcka på vårkanten ( fem st 2 meterlånga ,en inne för småsådder ibland med dubbelskift under lampan och fyra i förrådet)
men sedan måste jag kunna räkna att växthuset slukar " bara" 1000 plantor, mer går INTE och trädgården slukar inte heller mer plantor när man ändå frösår mycket och massa bärsorter tar halva ytan.

Så nästa år, inte 100 st januari-tomatplantor -fear-.gif inte !
och man måste slänga sådder som inte behövs, det är mycket jobbigt att vattna och omskola massa massa plantor och bekämpa löss wacko.gif

Så familjen lovar vara med om jag håller mig "inom-ramen -rimligt" nästa år...

Jag lovar coolgleam.gif
MammaMattsson
Jag har också "lovat" både mig själv och familjen. Varje år.

Men det glömmer jag alltid när jag blir vild över frö och knölar, det ser ju så pyttigt ut i början, eller hur?
Det ryker en bit av gräsmattan varje år, som tur är så är den stor.

Riktigt roligt att se att jag inte är ensam om detta, och att vi alla tycks se något som våra anhöriga och vänner inte ser, nämligen plats och utrymme..... giggle.gif

Sedan så kom ju odla med perennerbjudande i storpack, och det kunde ju inte ignoreras, så nu har jag 27 krukor till. Det är Odlas fel, inte mitt. whist.gif crazy.gif
Millan69
biggrin.gif Skrattar så tårarna rinner..inte själv drabbad men jag har vuxit upp i det ni beskriver. Min mamma är helt hysterisk och tror att man måste ha 100 tomatplantor, 200 squash (som ingen äter sedan), 500 olika småkrukor med allehanda perenner på tillväxt.
Vi bodde i ett STORT hus med STOR trädgård och jag lovar, man fick klättra runt i djungeln för att ta sig fram. Uterum, flera växthus, megastora dammar och inte en gnutta gräsmatta kvar + mängder med frukt och grönsaker som inte gick åt trots stor familj.....

När de sålde huset för några år sedan så tog de nya ägarna raskt in en grävare och återställde tomten till en mer normal villaträdgård.
Mamma grät men jag förstår dem faktiskt. Om man inte njuter av att odla, vattna, gödsla och rensa på all ledig tid så blir det lätt ett jobb istället för ett nöje.

Det enda jag ärvt är att jag konstant planterar för tätt...KAN ju bli någon lucka ju... a0a.gif -NOT

Millan
Blomstersmurfen
CITAT (MammaMattsson @ 14-05-2008, 19:38) *
Skönt att se att jag inte är ensam om vansinnet..... whistling.gif rotfl.gif

Inte kan man resa bort heller.

Å andra sidan så säger ju de som kallas för proffs att man skall sätta många plantor av samma sort i grupp, så vi kan ju ursäkta oss med det kanske?

Hmm... Min man är inte särskilt intresserad av trädgård, men nu har han plötsligt börjat fördjupa sig i frågan om olika automatiska bevattningsanläggningar. Han vill förmodligen att vi skall lämna vårt lilla paradis flera dagar i sträck i sommar!??
Maggan H
Ack ja, det är välkända ord man läser här! crazy.gif Mitt andra växthusår påpekade maken lite försynt 'att det största felet man gör är att man sår för många sorter'! devil.gif Det hade han läst nånstans, för han är inte intresserad av själva odlandet.... Det var nog när jag gnölade att jag inte fick plats i växthuset... rtfm.gif Jag KAN inte heller kasta plantor, och stod här med körsbärstomater upp över öronen. Men sålde lite andra plantor på jobbet så alla fick vars en tomat på köpet, så nu har det tunnat ut lite.... shy.gif
Österläge
Åh vad skönt att höra att man inte är ensam! Och vilka historier, skrattar högt när jag läser!! a0a.gif

Jag har också så svårt att komma ihåg hur mycket jag får plats med. Först köper jag frön som nog är rätt lagom, men när de är sådda så råkar jag ju beställa lite perenner, o så är det växtmarknader o mässor o besök till plantskolan... Och så oj, de där lökarna jag satte i höstas, det var där de var ja, o så de nya vårlökarna, hmm... Och så är frösådderna omskolade o vill ut, men var?!? wacko.gif Jag känner igen mig i att man dubbelplanerar för krukorna, "jo men jag kan sätta lökarna där" o glömmer att man redan har tänkt ha nåt annat där...

Håhå jaja, tur man har en förstående man... än så länge iaf... unsure.gif tongue.gif
MammaMattsson
CITAT (Millan69 @ 18-05-2008, 10:28) *
biggrin.gif Skrattar så tårarna rinner..inte själv drabbad men jag har vuxit upp i det ni beskriver. Min mamma är helt hysterisk och tror att man måste ha 100 tomatplantor, 200 squash (som ingen äter sedan), 500 olika småkrukor med allehanda perenner på tillväxt.
Vi bodde i ett STORT hus med STOR trädgård och jag lovar, man fick klättra runt i djungeln för att ta sig fram. Uterum, flera växthus, megastora dammar och inte en gnutta gräsmatta kvar + mängder med frukt och grönsaker som inte gick åt trots stor familj.....

När de sålde huset för några år sedan så tog de nya ägarna raskt in en grävare och återställde tomten till en mer normal villaträdgård.
Mamma grät men jag förstår dem faktiskt. Om man inte njuter av att odla, vattna, gödsla och rensa på all ledig tid så blir det lätt ett jobb istället för ett nöje.

Det enda jag ärvt är att jag konstant planterar för tätt...KAN ju bli någon lucka ju... a0a.gif -NOT

Millan

Hm,

En fråga, med tanke på mina barn, har du tagit skada psykiskt av detta?... angel_not.gif

CITAT (Blomstersmurfen @ 21-05-2008, 07:16) *
Hmm... Min man är inte särskilt intresserad av trädgård, men nu har han plötsligt börjat fördjupa sig i frågan om olika automatiska bevattningsanläggningar. Han vill förmodligen att vi skall lämna vårt lilla paradis flera dagar i sträck i sommar!??

Ja, JAG skall iallafall inte åka någonstans, hade jag tänkt. Förra året blev det en (gräslig enligt mig) charterresa till Grekland i två veckor. Jag satt bara och svettades och tänkte på mina växter & längtade hem.
Vill de åka, så okej, på hösten eller vintern då, men inte nu!

CITAT (Rihane @ 16-05-2008, 19:16) *
Min son, 5 år, ställer sig ute på balkongen, ser bekymrad ut och skakar på huvudet no.gif och säger:

-Du ska nog inte ha fler växter nu mamma, duh.gif det är fullt.

Och nu är det ändå mer plats än för en vecka sedan då det mesta stod på avhärdning på golvet, annars gillar sonen blommor. Helst då alla vita.
tongue.gif
Nu ska bara växthuset nedmonteras så får fler än en plats att sitta där ute tummenupp.gif

Innan vi flyttade hit, hade jag en pyttebalkong, men jag var så lycklig för den, därför att bostaden innan var en lägenhet inne i stockholms city utan balkong. Jag lärde mig att satsa på klättrande saker, så att man kunde gå ut och tjuvröka utan att slå ned något. Allt går bara man vill!

För övrigt har jag blivit av med några växter nu, som jag lovat bort (gratis) till en tjej som ropade in en planta på tradera från mig. Vi träffades och hon är lika galen som vi i denna tråd, så nu köper vi inte växter av varandra, vi skall byta!
Millan69
CITAT (MammaMattsson @ 22-05-2008, 00:22) *
Hm,

En fråga, med tanke på mina barn, har du tagit skada psykiskt av detta?... angel_not.gif

Jo, lite kanske. Men jag är ju ändå medlem här naughty.gif
Skämt åsido.. Jag odlar högst moderat när det kommer till ätbara växter, enbart det alla tycker är gott odlas hemma. Och jag köper hellre färdiga plantor än driver upp från frö. Måste ju betraktas som lite udda - åtminstone som odlait, hihi..
Millan
Ellinnea
Precis!!!!! Det där kunde jag skrivit själv! Inte kastar man levande ting, nej man tar varligt hand om allt!
Vårt "finrum" med dubbla glasdörrar mot sydöst(utanför ska ett uterum byggas en vacker dag) är helt fyllt med mina odlingar. När jag öppnar dörren på eftermiddagen slår en växthusdoft emot en och det är sådär fuktigt. Faktum är att jag tror inte det är bra för rummet...

Men men, här sitter jag med nybyggt hus och ofärdig trädgård, men plantor att plantera, det har jag!'

Maria
ingrid fuxwall
Man blir smittad här smiley_small_hug.gif
ingrid
Heda
Så skönt det känns att läsa i den här tråden (igen).

Nu när krydd/grönsakshörnan är nästan klar och mannen säger att nu ser vi till att göra klart alla dessa projekt (!!!!!!!!!!!!!!)...????????????????? VI?????????? w00t.gif Och faktiskt åkte han med till grannens salix odling och släpade salix till staketet runt krydd/grönsakshörnan och skaffade perfekta stolpar från nästa granne (gratis!!) och var med och flätade och tyckte att det var kul!! w00t.gif

-Det måste ju bli färdigt någon gång! Fast när det är färdigt så kommer du ju på nya projekt...så färdigt blir det väl förstås aldrig....

Han körde kalkkross till grusgången bredvid grönsakslandet och frågade grannen om vi kunde få hämta lite skrot bakom ladan och jaa jag vet inte vad som har hänt w00t.gif Jag tror att han faktiskt älskar mig! wub.gif
För han gör det inte för att det är det roligaste han vet.....(som jag)....och jag har inte ens bett honom!!

Sen kommer ju förstås frågan....Var har du tänkt att göra av de 250 plantorna som står i växthuset? För jag kan då inte se att det finns plats i (de nygrävda) rabatterna till mer än kanske, eventuellt på sin hödj 20 - 30 stycken?? fear.gif Säger du det?!?!?

Vad svara man då? Äh...det finns ju hur mycket gräsmatta som helst...det är ju bara att gräva, vet ja!! whistling.gif

Å tänk när jag, för inte alls många veckor sedan, sa att nu var det slutköpt med plantor för i år...de i växthuset ska ju ner oxå! Vad fick jag för svar?? - Tror du verkligen på det där själv? För det gör inte jag!

whistling.gif

Sedan dess har jag "bara" köpt två brunnävor, en stäppsalvia och en kantnepeta....och idag har jag fått lön....
Ellinnea
Ja, det kallar jag kärlek!!! Underbart! Han vet hur han ska visa den minsann! Vad roligt det är när nåt blir klart!
jo_1
Det finns faktiskt ett namn för detta: Våldshobby! biggrin.gif Det är inte någon våldsam hobby, utan när man tänker, äter och sover sin hobby. Och man kan även hamna i det kategorin om man tok-förodlar allt man hittar. Men skoj är det! smile.gif
katah
CITAT (katah @ 16-05-2008, 20:56) *
oj, vad jag känner mig igen...

jag pratade allvar med min man häromdagen ang. nästa års planteringar.

Familjen ställer upp när det gäller att gräva mer land inom vår tomtgräns ( ca. 900 kvm) och odlingslampor måste räcka på vårkanten ( fem st 2 meterlånga ,en inne för småsådder ibland med dubbelskift under lampan och fyra i förrådet)
men sedan måste jag kunna räkna att växthuset slukar " bara" 1000 plantor, mer går INTE och trädgården slukar inte heller mer plantor när man ändå frösår mycket och massa bärsorter tar halva ytan.

Så nästa år, inte 100 st januari-tomatplantor -fear-.gif inte !
och man måste slänga sådder som inte behövs, det är mycket jobbigt att vattna och omskola massa massa plantor och bekämpa löss wacko.gif

Så familjen lovar vara med om jag håller mig "inom-ramen -rimligt" nästa år...

Jag lovar coolgleam.gif

Gubben min har nu lovat att fixa en extra provosorisk växthus till vår 2010 , som ska stå ute ett par månader på vårkanten och slukar kanske 500 plantor till, och troligtvis ska han också gå med på att fixa lite odlingsramar för perennasådder som ska klara av sommarvärmen i skuggsidan.
Sedan finns det bara infarten och taket kvar att odla på .... giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon