hanneli
14-05-2008, 18:43
Hej!
Råkade ut för en olycka när en tung blomkruka på en hylla ramlade på mitt olivträd. En gren i trädet gick nästan av men grenen "hängde ihop" till c:a hälften. Trädet är fullt av knoppar och jag tyckte det hade varit synd att bara kapa grenen så jag knöt en sisaltråd runt grenen som stöd och för att hålla ihop den. Finns det någon som kan ge goda råd till en glad amatör för att rädda grenen på något vis eller ska jag bara bita i det sura äpplet och kapa den. Olivträdet är en "Olea Europea" och grenen som blev skadad är c:a 1 cm tjock.
Hannele
MartinE
15-05-2008, 06:07
Hej
Jag skulle använda så kallad ympvax runt det skadade området. Finns att köpa i de flesta trädgårdsaffärer.
/M
Det är svårt att säga utan att se en bild, men oftast fungerar inte sådana här räddningsaktioner.
Alexander-VG-zon3
15-05-2008, 06:31
jag hade tat veck grenen . bättre att låta trädet läka sig själv . än försöka ha kvar grenen . du kan ju senare beskära den så att den riktar grenar som täcker området .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.