Full version: KAn det vara ros
lissa
Nu har det äntligen kommit 5 blad på en kvist. Jag trodde det var jordgubbe eller ros, och någon sa att det måste komma fler blad för att vara ros..Om det är det så är den pytte pytte ännu, hur ska den skötas och när ska den omplanteras?? Det är 4 i samma kruka ( ev 5) här kommer den dagsfärska bilden...
[attachment=18198:DSCN6684__Small_.JPG]
Här ser man att det finns många i samma pyttekruka
[attachment=18199:DSCN6681__Small_.JPG]
Christer i Falköping
Plantera om dem nu i större kruka. Lite tidigt att sätta dem i det fria än. Rosor är det, är säker på det.
Christer.
Gåsis
Jag håller med, visst är det ros. Men inte redo för livet i rabatten utan en sväng i kruka först.
Som Christer sa.
lissa
Hmm, dom har stått ute hela tiden sen jag sådde den tror jag iaf ,vi har ju som ni haft en högst ovanlig vinter, men det jag är helt säker på är att den har varit ute dom sista 2 månaderna, för det är nog minst 1 månad sen jag frågade om ni trodde att det var jordgubbe eller ros, och eftersom bladen som kom fortfarande var 3 flikiga fick den stå bredvid jordgubbarna, tills imorse när jag såg det 5 flikiga..och Gåsis, tyvärr kommer den aldrig att få komma i en rabatt, den får nog nöja sig med krukor..
Jag tror att det var för ca 2 år sedan som jag också fick upp ett exemplar, men jag kommer inte ihåg varför den dog ( närminnet) om att jag planterade om den eller att dom där vita flygarna var på den, jag har sett dom på den nya också.
Ni kan aldrig ana vilken glädje den för med sig, för jag tog med mig fröna när jag för sista gången var hemma hos pappa, och det huset är nu sålt, så som ni förstår vill jag inte klanta till det så att dom dör bara för att jag har lite för bråttom.
Det är ju bara en av dom som har fått 5 flikar, dom andra är ju mycket mindre, och jag är väldigt rädd för att förstöra speciellt dderas rötter ..Krukan är ca 10 cm hög.
Far dom väldigt illa av att vara tillsammans ett tag till, eller blir det för lite plats för rötterna ?? Ska dom ha lite gödning redan nu ?, många frågor som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.... thanks.gif
Fenja
Rosor har ett tåligt rotverk så du behöver nog inte oroa dig för att störa dem. Var så försiktig du kan så fungerar det säkert bra! Om du inte vill sära dem så räcker det om du bara flyttar dem till en större kruka, men tänk på att rötterna blir större och mer sammansatta medan de växer. Tänk på att rosor vill växa i höga krukor, vuxna rosor i minst 50 cm höga krukor.
Mvh
Fenja
lissa
Tack Fenja, bara 2n frågor till, sen lämnar jag er i fred...ett tag iaf tongue.gif
Ska jag sätta om dom i ett nummer större kruka, eller kan jag dra till med en stor på en gång ?
Jord och gödning, är det för tidigt med lite gödning nu ? Om jag byter jord borde ju gödslet i den nya jorden räcka några veckor, men är dom giriga på gödsel i allmänhet ??
Det ska bli spännande att se om det blir en klätterros eller en törnros, men det viktiga är att dom inte dör..
Att få tag på så höga krukor kommer inte att bli lätt,jag får fråga palm-fantasterna var dom får tag på dom...Tack för hjälpen smile.gif
Fenja
Ge dem inte för stora krukor, då blir det svårt att inte dränka dem om jorden inte torkar upp. Tror inte att du ska gödsla dem på ett tag efter att du krukat om dem.
Mvh
Fenja
lissa
Tack Fenja, det svaret fick jag just när jag stod i begrepp att kruka om dom, men öppnade PCn för att se om någon hade sagt något om just krukorna..
Det är alltså nödvädigt att jorden torkar upp mellan vattningarna, och att dom får byta krukor vartefter dom växer?
Uff, tar ett djupt andetag och ger mig in i den första omkrukningen och framför allt, att separera dom från varandra...det är 5 st, en väldigt liten , så den får nog stanna i krukan den står i nu.....
lissa
Nu är det gjort, samplanterade en del pga att krukorna var tillräckligt stora. Det blev 6, men en var väldigt klen , så jag tvivlar på att den tar sig, men nu är det bara att vänta och hoppas...Ska man binda upp dom lite ??

[attachment=18396:DSCN6737.JPG]
Fenja
Det där ser väl bra ut! Om de blåser omkull ute så kan du ju hjälpa dem med ett stöd.
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 18-05-2008, 19:21) *
Nu är det gjort, samplanterade en del pga att krukorna var tillräckligt stora. Det blev 6, men en var väldigt klen , så jag tvivlar på att den tar sig, men nu är det bara att vänta och hoppas...Ska man binda upp dom lite ??

[attachment=18396:DSCN6737.JPG]

dom kommer växa bra hos dig ,, ev tar dom en vila under sommaren om du får rejäl sommar torka . under vinter sätter du dom där det är kallast . varmkrävande roser vill på vintern ha +6c -1c för att vila men dom flesta vill gärna ha frost ner till -3c -6c före att somna och blomma bra . men är det fröer du tat från området borde det inte vara något problem verken sommar eller vinter . milt som du har dom kanske blommar till jul .

håll dom vattnade nu och göda så dom blir fina ,, sätt dom soligt å varmt .
lissa
Tack för era uppmuntrande ord.. Jag frågade om stöd eftersom jag tycker att stammen är väldigt tunn och jag ville inte sätta dom så djupt att dom understa bladen kom ner i jorden.

Om dom vill ha mellan 6 och minus 1 grad så är det ju ungefär vad dom får på balkongen...beroende på hur vädrets makter har tänkt sig att vintern ska bli förståss.
Fröna tog jag på pappas tomt , ( törnros utanför) och den är ju numera bebodd av andra personer, så det är anlednigen till att dom för mig är så speciella.
Klipper man alltid ner rosor på hösten , eller gör man det när den börjar vissna?
smile.gif thanks.gif
Fenja
Här klipper man rosorna på våren, "när björken har musöron", alltså precis när bladen börjar spricka. Men du behöver inte klippa dina än på många år, ta bara bort det som eventuellt dött under vintern.
Mvh
Fenja
lissa
Oh, så man toppar dom inte alls , bara låter dom växa och i princip sköta sig själva, utom att ge dom vatten , gödsel och annan omsyn narurligtvis. Jag trodde att pga värmen skulle den hålla sig lite grön hela vintern..Det blir till att hålla fingrarna i styr när jag ser torra blad och grenar, inte lätt vill jag lova, men..medlet helgar ändamålet ( eller är det tvärt om) ska den inte ha vatten heller på vintern om det är meningen att den ska sova?? confused.gif
kerstin z5-6
naturligtvis ska du vattna o sköta rosen som vanligt i ditt klimat -om det är kallt o den sover" får vattningen bli mer sparsam ..
Toppning o formning gör du senare
hej igen förresten
K smile.gif
lissa
Hej Kerstin, det var länge sedan..Kommer du ihåg att jag hade början till en likadan ros för ett par år sedan, men som dog?? Så som du förstår är jag väldigt försiktig och frågar innan jag gör något som kan vara fel nu..
Klimatet är konstigt i hela EU , men som tur är har det regnat lite, fast det kom en tankbåt med vatten till BCN igår, och en till är på väg..Typiskt att det är mulet just när rosorna var riktigt ordentligt genomvattnade och skulle ut..nu kommer det att ta för lång tid innan jorden börjar torka lite fear.gif
Jag kommer nog att behöva mycket ledning under det första året, och är väldigt tacksam för er hjälp... thanks.gif smile.gif
lissa
I den här krukan finns dom starkaste, än så länge verkar den inte ha tagit skada av delningen. Den minsta som jag var rädd för att den inte skulle klara sig, kommer nog inte att hänga med många dagar till, men man ska vara glad för dom som klarar sig smile.gif [attachment=18682:DSCN6770.JPG]
lissa
Hej igen...än så lever nästan alla, dom 2 allra minsta orkade inte med omplanteringen, inte så underligt egentligen, för dom var verkligen pytte..
Men, nu har ett par fått fläckar på bladen som jag inte vet vad det kan vara..kan någon hjälpa mig ?? Det är inte alla bladen
[attachment=19200:DSCN6807__Small_.JPG][attachment=19199:DSCN6803.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon