Elisabeth P
Förra vintern sådde jag olika sorters liljor. några grodde redan i våras, men inte alla. Jag grävde ner krukorna i mina pallkragar och nu tittar det upp en hel del, men det är smått.

Så, hur gör jag nu? bör de stå kvar i pallkrage över nästa vinter med eller kan jag plantera ut dem? Hur länge får man normalt vänta på blommning när det gäller liljor?

De sorter jag har är:
# Jättelilja, cardiocrinum gigantum
# grönlilja, zigadenus elegans
# Lillium formasanum, pricie
# Montbretia
# daglilja
Gåsis
Jag kan bara svara på grönliljan. Den satte jag tussvis i jord, men den var grodd inomhus i såjord. Sen under sommaren fick tussarna stå skyddade men i rabatt. Motsvarande utesådd rörde jag dom kanske inte alls. År två kan man plantera ut dom om man markerar väl var dom är. Mina blommade år tre tror jag men någon rugge att tala om är det ännu inte.

/Åsa
ingrid fuxwall
Är novis på detta så du får säkert bättre svar men frågar du mig så skulle jag väntat med att placera ut dem.
Har långt ifrån kommit upp i din nivå men de "nya" saker jag lyckats dra upp i år - klematis och en sorts lökväxt kommer jag att vårda ömt fram tills nästa vår.

ingrid
Elisabeth P
Ja, jag känner mig lite extra rädd om dessa, då jag har fått för mig att det är svårt eller åtminstonne tar tid att få liljeplantor. Jag vill ju så gärna lyckas med dem.

Hur tror ni de klarar vintern hos mig? (Vintern som var kan man ju knappt kalla vinter)Tror ni man bör täcka dem vintertid?

Jag är sååå lycklig yahoo.gif att ha lyckats så här långt, så det blir förmodligen pallkrage ett tag till.

Kom gärna med fler synpunkter hur dessa bäst bör behandlas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon