Full version: ID hjälp
HelenN
En bekant kom med dessa till mig idag. Hon hade fått fröer av mig förra året, men jag har ingen aning om vad det är.... jag gissade själv på fingerbordsblomma, men har för mig att de bladen är mycket spetsigare...eller har jag fel?
[attachment=18202:IMG_5767.jpg]
Elisabeth P
Vet tyvärr inte vad det är, men det är inte fingerborgsblomma.
Gåsis
Fast jag tror det kan vara digitalis. Mina som självsår sig ute liknar inte riktigt dom förkultiverade.

/Åsa
Elisabeth P
oki, ber om ursäkt om jag var för snabb.
Tänkte mest på alla digitalis som jag drar bort från rabatten varje år sweatingbullets.gif , de ser inte alls ut så. Men det finns ju olika sorter förståss. Åsa är nog mer kunnig än vad jag är.

Gjorde misstaget en gång att plantera in vilda digitais i rabatten och de spris sig och tar över allt. så numer gräver jag varje år upp massor, men jag flyttar dem till min vilda slänt, där de görna får härja vilt.
Gåsis
CITAT (Elisabeth P @ 14-05-2008, 21:44) *
oki, ber om ursäkt om jag var för snabb.
Tänkte mest på alla digitalis som jag drar bort från rabatten varje år sweatingbullets.gif , de ser inte alls ut så. Men det finns ju olika sorter förståss. Åsa är nog mer kunnig än vad jag är.

Gjorde misstaget en gång att plantera in vilda digitais i rabatten och de spris sig och tar över allt. så numer gräver jag varje år upp massor, men jag flyttar dem till min vilda slänt, där de görna får härja vilt.

Det var ett rart inlägg kompiskram.gif Har ingen berättat för dig att av alla som gissar är jag den som gissar fel oftast blush.gif Hellre än bra rotfl.gif

Tror du inte det är digitalis är det mer troligt än att jag tror...

/Åsa
Anki V
Jag tror att Gåsis har rätt!

Så här ser mina inomhusdrivna digitalis ut.

[attachment=18207:digitalis__Large_.jpg]
/Anki
Aqvakul
Tror också att det är Digitalis, även om bladen vanligen är lite smalare. En härligt vacker blomma. I min sandiga strandnära Blekingeträdgård överlever den på lite näring och lite vatten - en förnöjsam växt.
HelenN
Tack för alla svar!!! Va kul.....eller inte rotfl.gif ...de sprider sig ju ganska friskt. Men jag ska plantera dem på min äng....där kanske de trivs bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon