Rekordform
14-05-2008, 20:17
Hej!
Jag har en Vanilla Planifolia som har mått hur bra som helst fram till för någon vecka sedan och nu har den ena "lianens" blad långsamt börjat gulna, hade jag inte haft den (ännu) friska delen att jämföra med hade jag knappt märkt det.
Är det någon som kan gissa sig till vad som är fel! Ljuset? Vattningen? Näringen? Värmen? Det vore verkligen tråkigt om den packade ihop! Om den skulle börja må sämre och sämre, skulle man kunna ta en stickling och försöka börja om eller ska man försöka rädda den som den är?
VÄLDIGT tacksam för svar!!
Växten har drabbats av kloros. Jorden håller för högt pH-värde. så försöka ge dom mycket vatten, och ge dem vatten när jorden torka, drar ner din finger i kruka om du känna att det är fuktigt ge inte de vatten
Lycka till, H:Bassam
Rekordform
15-05-2008, 20:03
Tack! Jag ska testa det!
Malva15
16-05-2008, 07:32
Om det bara är ett av bladen som har gulnat är det säkert inget fel på plantan för det är normalt att vissa av bladen blir gamla och fula.
Rekordform
21-05-2008, 09:04
Först vill jag bara tacka för svaren!
Det ser ut som att hela den ena "lianen" har tappat stinget, framförallt de äldsta bladen. Längst ut kommer det nya friska blad. Men även bladen långt ut känns slappare och lite gropiga.
Testa att ställa den ljust. Min erfarenhet när orkideblad gilnar är att de ofta fått för lite ljus. Just vaniljen vill också ha mycket ljus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.