sagani
Hej!!

Har hela tiden trott att mördarsniglar är enfärgade, allt från ljusbrun till brunsvart. Så lugnt har jag gått runt i trädgården och varit helt nöjd med att jag inte har mördarsniglar. Har aldrig sett några angrepp heller.
Men idag, när jag fick hem ena trädgårdstidningen, fick jag ångest!!!
Det medföljde ett litet häfte om mördarsniglar, och flera bilder på dem. Alla de vanliga enfärgade var med, men när jag vände på bladet så helt plötsligt fick jag syn på en bild som jag aldrig sett förut...
Den är ljusbrun, med svarta streck - som prickar fast de är väldigt nära varandra... Är detta en mördarsnigel??
Jag hörde förra året ett program på radion om mördarsniglar, och sniglar i ren allmänhet. Vad jag förstod på experten som var med, så var dessa sniglar några som kallas för "Tigersniglar", i princip ofarliga att ha i trädgården.
Vem har rätt??? Är det ändå mördarsniglar jag har i trädgården, eller är bilden fel???

*MYCKET orolig*
Piccante
pantersnigel heter den väl? och den är inte samma art som mördarsnigel.
sagani
Pantersnigel? Jaha, det heter den kanske. smile.gif Har helt för mig att "experten" på radion sa Tigersniglar, men du har kanske rätt. Själv har jag ingen aning.
Men då var det fel bild i tidningen då? Jag tyckte det var märkligt, för de sniglarna har funnits i trädgården flera år, och de senaste 2 åren har jag gjort om hela trädgården, så det finns massor av nyplanteringar, och alla har klarat sig från snigelangrepp.
*håller tummarna* Jag hoppas att du har rätt!!!! Tack!!!! smile.gif
CillaM
Beige skulle jag vilja kalla den o det verkar inte vara en pantersnigel utan en spansk snigel, ev. en annan. En pantersnigel är grå till mörkgrå och med svarta fläckar eller ränder utmed kroppen, ser ut så här Pantersnigel och dessa, tillsammans med de svarta skogsniglarna skall du LÅTA VARA IFRED. Det är en sak att börja ta död på nåt som totalt invaderar, en annan att utrota de inhemska djuren. Kolla gärna på mer snigelbilder på länk Sniglar så förstår du kanske varför
sagani
Jag ska absolut inte röra dem, det har jag aldrig gjort. Jag har låtit dem vara helt o hållet ifred, oioma jag trodde de var ofarliga sniglar.
Jag är till 80% säker på att det är Pantersniglar jag har, men jag är lite osäker... Om man ser på bilderna på pantersnigel, så stämmer mönstret fram till själva huvudet (eller vad det är), där det börjar se ut som panterprickar. Det har inte de jag har, utan de har de strecken som pantersnigeln har längs hela kroppen, inkl huvudet. Men jag ska ut med förstoringsglaset imorgon för att se hur de egentligen ser ut.
Tack för hjälpen!!!
Ps. Jätteintressant med bilderna, tack!! Ds
Fågelvägen
Jag har läst nånstans att pantersniglarna bara äter döda växtdelar, så ur trädgårdssynpunkt är de helt ofarliga eller egentligen nyttiga. Någon som känner till de olika sniglarnas matvanor?
fenix
Bra med bilder!
Jag har ännu inga "mördare" i min trädgård men de har siktats i närheten. Däremot invaderades jag av pantersniglar förra sommaren och de visar sig i år med. Troligen inte i samma omfattning som den spanska skogssnigeln men nog tyckte jag att de var många från att jag inte haft dem alls. Är det så att dessa är harmlösa. Äter de bara dött och låter det färska vara?
CillaM
Ja, min erfarenhet är att de är helt oskyldiga, deras huvudsakliga föda är inte våra växter annat än när växterna är avbrutna eller i komposteringstillstånd. Men på komposten hittar jag dom aldrig, utan i utkanten av trädgården, lullande för sig själva. Samma sak med kölsnigeln.
buffy
Mördarsniglarna hos mig är randiga som små, men ränderna är ljusa på mörkare botten. Pantersniglarnas ränder är mörka på ljus botten. Pantersniglarna är slankare än mördarna och blir som fullvuxna längre än dem. Jag hittar ibland pantersniglar på komposten. Tyvärr dör de ju också av Snigelfritt, men när jag ser dem nära mina snigelfrittfällor brukar jag bära iväg dem til ngn annan plats.

eugenia
Dessutom har de en spetsig avslutning som gör att bakkroppen nästan liknar en orm. Mördarsnigeln har en trubbig bakdel. (Och är brun till rödbrun utan prickar eller fläckar)
nygren777
Kolla http://www.expressen.se/1.1163385 och www.snigelstaket.se
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon