Fie
I slänten på vår radhustomt vill vi bygga en svängd platå med plats för en bänk och en kryddrabatt. Vi har funderat på en mur av guten natursten, bygga med något färdigt mursystem eller kalksten. (Huset är i rött tegel och byggt -69)
Vi vill också bygga en stentrappa där växterna kan få leta sig in.
Ofta ser man dessa underbara grönskande trappor i olika tidningar men utan att få reda på hur underarbetet går till?

Har någon kanske gjort något liknande hos sig eller vet något?
Fågelvägen
Överallt där jag har bott har jag byggt terrasser och stenpartier med hjälp av sprängsten, naturstenar och krossgrus. Om man undviker betong vid stenbyggen så bibehålls stenfogarnas flexibilitet, dvs. frosten kan rubba stenarna lite utan att det märks så mycket. Om man använder betong blir det lätt fula sprickor pga frostskador och underarbetet är mycket mer krävande.
När jag bygger terrasser eller stentrappor börjar jag nederst med de största stenarna (utan att "gräva ur och fylla med grus till frostfritt djup" fast man tydligen borde det) och packar småsten och krossgrus på "baksidan" för att ge stadga. Det är lättast att plantera växterna under stenarbetets gång. Då kan man lägga en lämplig jordblandning (surjord, sandblandad, kalkhaltig...) i en grop mellan stenarna och ha växterna som utfyllnad.
Det finns en mycket utförlig och inspirerande bok om stenarbeten, bl.a. vackra trappor: David Reed: The Art and Craft of Stonescaping. Jag beställde den från Alibris. Lycka till!
Sessan
Hej!

Håller just på med min trappa o mur. Gå in o kolla på tex st.eriks sten, stenbolaget eller benders. Stenleverantörerna har många bra informationsblad man kan ladda ner. Underarbetet är väldigt viktigt och MYCKET tungt att göra själv. Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon