|
Alexander-VG-zon3
14-05-2008, 20:56
hej hej
ja ni som inte trodde på mig innan ,, har jag nu ännu en gång fått uppleva detta . som jag skrev innan så av misstag råkade dessa två änglar slängas och var ute hela vintern 04 i maj kom dom tillbaka . sedan denna vinter lätt jag dom stå kvar och gissa vad !!,,,nu skjuter åtminstone den ena nya skott från roten . och har bildbevis på det som jag ska ta imorgon ,,, jag skriver inte att man ska ha dom ute .. det är inte meningen man ska det . men många idiot förklarade mig när jag en gång råkade nämna det . så därför skirver jag nu att det är lyckas även denna vinter .
må bli idiot förklarad igen men det är sant .
Du är inte själv flaxxs. Jag grävde ju ner mina i komposten, nu kommer små fina skott på alla fem! (Hinner tyvärr inte fota de närmaste dagarna)
Grattis! Vad bra med något positivt efter att så många växter gick förlorade för dig flaxss. Jag läste om det i en annan tråd och tyckte att det var jättesorgligt. Hur är det med sådana här utomhus-änglatrumpeter, hinner de blomma? För annars är det ju inte så stor mening att ha dem ute.
Jag kan rapportera att en physalis som jag lämnade på friland verkar stendöd. Annars hade det varit praktiskt, att slippa ta nya skott varje år.
Alexander-VG-zon3
15-05-2008, 13:40
CITAT (MariaS @ 14-05-2008, 21:21)  Du är inte själv flaxxs. Jag grävde ju ner mina i komposten, nu kommer små fina skott på alla fem! (Hinner tyvärr inte fota de närmaste dagarna) så trevligt ,, jo jag hade en svag tanke om att du också hade haft det . men trevligt att jag inte är ensam om det då . CITAT (Åsa E @ 15-05-2008, 13:35)  Grattis! Vad bra med något positivt efter att så många växter gick förlorade för dig flaxss. Jag läste om det i en annan tråd och tyckte att det var jättesorgligt. Hur är det med sådana här utomhus-änglatrumpeter, hinner de blomma? För annars är det ju inte så stor mening att ha dem ute.
Jag kan rapportera att en physalis som jag lämnade på friland verkar stendöd. Annars hade det varit praktiskt, att slippa ta nya skott varje år. förra vintern så blommade dom och växte upp som normalt ,, skotten jag har fått upp nu är ca 1cm ( från roten då ) så jag får se om dom hinner blomma ,, men jag tror nog att man ändå ska ha dom i kruka då det med tiden kan uthärma plantan , och att den på sikt mår sämre ,, fast jag vet ju inte säkert .
det är inte bra att använda svära ord i internet, som idiot och andra, vi ska respektera varande även om någon skrev fel bland. lycka till, H:Bassam
Vad kul Flaxss att dina änglar kommer igen, speciellt med tanke på vad du råkat ut för...
Visst skulle det vara skönt om man kunde låta dom stå ute året runt och slippa släpa baljorna dom står i med säckärra varje vår/höst.
Ska bli spännande att höra hur det blir med blomningen för dej i år!
blomkronan
09-10-2008, 14:01
Puttar upp tråden...
Flaxss Jag är nyfiken hur gick det??? Fick du några bilder på änglarna?
Jag hörde i ett trädgårdsprogram att änglarna vill inte ha temperatur under 10°. Flaxss försök eller misstag  ..... bevisar ju bara att man ska testa själv. Prova och misslyckas...prova och lyckas.
skogstroll
09-10-2008, 14:14
jag har haft mina inne förut (har inte haft trädgård så länge iofs), men då fick de loppor och spinn. I vinter tänkte jag ha dem under huset i grunden där det är som en jordkällare ungefär och blir visst aldrig särskilt kallt. Sambon har satt ett fönster i dörren så jag hoppas jag kan ha lite allt möjligt där nere
Alexander-VG-zon3
09-10-2008, 14:22
så här såg den ut i somras http://www.pixbox.se/pic_show_id23218090.htmlhttp://www.pixbox.se/pic_show_id23218093.htmlom den har blommat eller je vet jag inte . då jag inte bor där nere . även dahliorna övervintrade i år ute .
blomkronan
09-10-2008, 14:39
Va roligt att se. Hur många minus fick du i vintras? Nästa år när jag är klar  (man blir väll aldrig klar!!!) Men när jag har kommit längre i mitt projekt på baksidan. Tänkte jag prova att övervintra en... Nu bor jag betydligt högre upp än du (zon 2). Men jag har sett i en trädgård några kilometer från mig en ängel som jag tror övervintrat den stog där i många år och den var ENORM... fick inget kort på den tyvärr såg den senast för ca 10 år sedan. Men den var kanske 3,5 meter hög och kanske 2 meter bred kraftig och buskig. Viste inte då att det var en änglatrumpet men har förstått det efteråt, med tanke på dens storlek kan dom omöjligt ha vinterförvarat den, den måste ha stått ute alla år. Att den försvann kan nog varit att det var en tuff vinter då??? Jag kanske kan ta mig mod till att ringa på deras dörr och fråga om ängelen...
Alexander-VG-zon3
09-10-2008, 15:19
änglen har ju bara varit ute i 2år så jag vet inte hur det påverkar dom i längden eller om det bara är en tillfällighet . dom jag har i kruka tycker jag ser finare ut . men det kan ju beror på att jag inte varit hemma och skött den .
fick -10c i vintras och den andra vintern var det -24c men det var en extrem vinter med mycket ( mycket !!) snö .
första sommaren efter att den varit ute så blommade den i aug-sept men då var det någon som tog hand om den så den har växt bättre .
det finns ju av Datura som klarar sig på friland .
Jag är väl en av dem som du tror ha "idiotförklarat" dig flaxss, men det är inte med sanningen överensstämmande. Vad jag och många med mig vill ha sagt, är att; även om änglarna överlever några minusgrader ( för det gör de ), så får du inte den blomning du är ute efter. Visst, de kanske blommar, men inte när du vill att de ska blomma. De blommar ev väldigt sent på hösten. Behandlar man änglarna med varsamhet så kan man ha blommande änglar från juni fram till första frosten. Vem vill ha änglar som inte blommar förrän sent i augusti eller september...............inte jag i alla fall. Sen är jag fullt medveten om att det är skillnad på att ha dem i Skåne eller i Värmland, men inte ens i Holland, där det mycket sällan blir frost, låter de dem stå ute över vintern Nåja, var och en gör som den önskar och den som aldrig provar misslyckas heller aldrig
Alexander-VG-zon3
09-10-2008, 15:48
CITAT (Gillan @ 09-10-2008, 15:28)  Jag är väl en av dem som du tror ha "idiotförklarat" dig flaxss, men det är inte med sanningen överensstämmande. Vad jag och många med mig vill ha sagt, är att; även om änglarna överlever några minusgrader ( för det gör de ), så får du inte den blomning du är ute efter. Visst, de kanske blommar, men inte när du vill att de ska blomma. De blommar ev väldigt sent på hösten. Behandlar man änglarna med varsamhet så kan man ha blommande änglar från juni fram till första frosten. Vem vill ha änglar som inte blommar förrän sent i augusti eller september...............inte jag i alla fall. Sen är jag fullt medveten om att det är skillnad på att ha dem i Skåne eller i Värmland, men inte ens i Holland, där det mycket sällan blir frost, låter de dem stå ute över vintern Nåja, var och en gör som den önskar och den som aldrig provar misslyckas heller aldrig  läser du så skrev jag detta ''jag skriver inte att man ska ha dom ute .. det är inte meningen man ska det .'' citat från mig själv . plus vilket många missar är att varje gång ämnet har kommit upp så skriver jag alltid detta '' dom klarar frost och fryser ner men dom är inte härdiga i Sverige och blir snyggare i krukor'' . nej jag syftade inte på dig när jag skrev det jag skulle aldrig ha mina andra ute ( exempel min brokbladiga ) . men denna har klarat en vinter och ännu en till och jag ville bevisa det när alla sa att det inte gick , fast det går . resultat kan ju bli annat än vad man tänkt sig men det har funkat . sedan håller jag inte med dig om att inte blomningen skulle bli bra !! blomningen styrs av sommaren,näring,vatten hur fin den blir . min mormor klippte ner sina änglar och jag har aldrig sett så mycket blomprakt . så även om dom skulle frysa ner så med bra sommar och med mycket näring kan man få en vacker blomning . huruvida dom hinner är en annan fråga det däremot håller jag med dig att det är bättre att ha dom i kruka för där är det större chans att dom hinner blomma . men jag tycker det är dålig stil av ''folk'' att ''idiotförklarar'' en när man sett det med ena ögon att det funkar . att resultat blir nåt annat kan kvitta det gäller mina och det har funkat . jag rekommenderar folk att inte plantera dom ute utan att sköta dom som normalt , vilket jag brukar skriva plus blir det lite miss visande angående blom resultatet och tillväxt , då jag inte varit hemma så har änglen inte fått vatten och ingen näring !!! så även i kruka hade den sitt förjävlig ut . alltså att min ser ful ut kan beror att den inte fått skötsel och inte vinterns fel . ni får fritt fram diskutera och spekulera om detta
 Somliga har ju gått på det där testet  Satte ut fyra änglar i skogen i höstas. (Hade ändå ingen plats för dem inne) En av dem överlevde och kom med nya skott från roten. Den har jag nu ställt in i växthuset istället, där den blommar med ett tiotal blommor. (Har inte möjlighet att ta kort nu, är på jobbet) Men som sagt... Visst går det, men det är nog inte att rekomendera...
Maggan H
09-10-2008, 16:01
Den här är ca 5 år och har tillbringat alla sina vintrar inomhus, sistlidna vintern i mörkt och kyligt garage. Den kom igång ganska sent tyckte jag och det kom några blommar i juli, men nu på hösten är den praktfull i sin blomning! Den blommar för fullt nu också.
[attachment=25555:P9240029.JPG]
CITAT (Maggan H @ 09-10-2008, 17:01)  Den här är ca 5 år och har tillbringat alla sina vintrar inomhus, sistlidna vintern i mörkt och kyligt garage. Den kom igång ganska sent tyckte jag och det kom några blommar i juli, men nu på hösten är den praktfull i sin blomning! Den blommar för fullt nu också.
[attachment=25555:P9240029.JPG] UNDERBAR!
Egentligen så är vi nog väldigt överens flaxss  , vi pratar bara inte samma språk, du pratar skånska och jag värmländska  . Sen är jag inte så säker på att änglarna är så mycket bättre i kruka än på friland. Jag tror nog att de jag haft på friland gett den mest fantastiska blomningen. Jag gräver ner dem på våren och upp dem igen på hösten. Sen har du fullkomligt rätt i att blomningen också beror på vatten och gödning. Det är A och O  . Jag tycker det är kul att du har en annan erfarenhet än mig, önskar bara att jag kunde tro på den, men efter att mina fått sig en frostknäpp ( då menar jag bara några få minusgrader ) några ggr och näst intill dött så är det svårt att ta till sig .........sorry  CITAT (Maggan H @ 09-10-2008, 17:01)  Den här är ca 5 år och har tillbringat alla sina vintrar inomhus, sistlidna vintern i mörkt och kyligt garage. Den kom igång ganska sent tyckte jag och det kom några blommar i juli, men nu på hösten är den praktfull i sin blomning! Den blommar för fullt nu också.
[attachment=25555:P9240029.JPG] WOW!!! Det där kallar jag Änglatrumpet Maggan
Alexander-VG-zon3
09-10-2008, 16:14
CITAT (Maggan H @ 09-10-2008, 16:01)  Den här är ca 5 år och har tillbringat alla sina vintrar inomhus, sistlidna vintern i mörkt och kyligt garage. Den kom igång ganska sent tyckte jag och det kom några blommar i juli, men nu på hösten är den praktfull i sin blomning! Den blommar för fullt nu också. [/quote jätte vacker ängel  CITAT (MariaS @ 09-10-2008, 15:59)   Somliga har ju gått på det där testet  Satte ut fyra änglar i skogen i höstas. (Hade ändå ingen plats för dem inne) En av dem överlevde och kom med nya skott från roten. Den har jag nu ställt in i växthuset istället, där den blommar med ett tiotal blommor. (Har inte möjlighet att ta kort nu, är på jobbet) Men som sagt... Visst går det, men det är nog inte att rekomendera... exakt !! CITAT (Gillan @ 09-10-2008, 16:06)  Egentligen så är vi nog väldigt överens flaxss  , vi pratar bara inte samma språk, du pratar skånska och jag värmländska  . japp hmm vad gjord ejag med mitt inlägg nu ??!! '
hoppas ni kan urskilja vilken som är vem .
blomkronan
09-10-2008, 16:51
Skön att höra att ni är överrens Jag undra och vill prova... jag vet att han INTE ska ha dom ute på vintern men jag räknar med att jag kommer ha MÅNGA planter nästa år. HAR BLIVIGT HELT I DENNA VÄXTNu när jag lärt mig hur dom ska skötas och hur man tar skott och jag ska fröså några... Så jag blir nog "tvungen" att lämna några ute på vintern  Mitt övervintringsföråd kommer INTE räcka till nästa år  det kommer nog bli en och annan växt till av allt annat man ser här. Man får... HA BEGÄR av Odla eller rättare sakt av er... Maggan din Ängel...  älskar den...
Alexander-VG-zon3
09-10-2008, 18:23
CITAT (blomkronan @ 09-10-2008, 16:51)  Skön att höra att ni är överrens Jag undra och vill prova... jag vet att han INTE ska ha dom ute på vintern men jag räknar med att jag kommer ha MÅNGA planter nästa år. HAR BLIVIGT HELT I DENNA VÄXTNu när jag lärt mig hur dom ska skötas och hur man tar skott och jag ska fröså några... Så jag blir nog "tvungen" att lämna några ute på vintern  Mitt övervintringsföråd kommer INTE räcka till nästa år  det kommer nog bli en och annan växt till av allt annat man ser här. Man får... HA BEGÄR av Odla eller rättare sakt av er... Maggan din Ängel...  älskar den... har du så många plantor ''av'' samma så kanske det inte gör nåt att testa !! så även om alla skulle dö så har du ändå sorten kvar i kruka inne . ska du prova ha någon ute så plantera den där du har som mest skyddat och varmast och soligast . och sedan ev täck dom till vintern med nåt ( torralöv med fuktskydd över eller nåt annat ) . och vid plantering så kan du ''djupplantera'' den som man gör med rosor alltså du planterar den c a 5-10cm djupare i väldärneradjord . sedan nere vid rötterna lägger du näringsrik jord som håller fukt . så får du rapportera hur det gick
blomkronan
09-10-2008, 21:50
CITAT (flaxss @ 09-10-2008, 19:23)  har du så många plantor ''av'' samma så kanske det inte gör nåt att testa !! så även om alla skulle dö så har du ändå sorten kvar i kruka inne . ska du prova ha någon ute så plantera den där du har som mest skyddat och varmast och soligast . och sedan ev täck dom till vintern med nåt ( torralöv med fuktskydd över eller nåt annat ) . och vid plantering så kan du ''djupplantera'' den som man gör med rosor alltså du planterar den c a 5-10cm djupare i väldärneradjord . sedan nere vid rötterna lägger du näringsrik jord som håller fukt . så får du rapportera hur det gick  Absolut  jag ska rapportera men det tar ett tag innan jag kan rapportera något... Men visst jag kommer få många skott.. Ska be svärmor om några skott oxå  Finns det Hjärterum rum finns det skärterum. Tanken har inte slagit mig förut men dom har massor med plats kanske jag kan be om att få ställa in några växter hos dom nästa år om jag får för många  dom som jag vill vara rädd om... Jag ska över till dom i helgen då ska jag lära henne allt jag kan!!! så hennes blir så där stora som Maggans. Hon har säkert 20 st men dom ser taniga ut hon använder nog för lite gödning.
Maggan H
10-10-2008, 07:21
 alla, visst är dom läckra när dom bli så här översållade av blommor. Skulle nog inte våga plantera ut den i backen för gott. Om någon har en röd byter jag gärna stickling på vårkanten.
skogstroll
10-10-2008, 07:36
vad glad jag blev i morse, en rosa har två blommor på gång och den ena har slagit ut  fast den borde väl stå och huttra...
blomkronan
10-10-2008, 11:23
CITAT (Maggan H @ 10-10-2008, 08:21)   alla, visst är dom läckra när dom bli så här översållade av blommor. Skulle nog inte våga plantera ut den i backen för gott. Om någon har en röd byter jag gärna stickling på vårkanten. Min röda fick helt fel behanling av mig... liten kruka och ingen näring den växte ingenting!!! Om ingen kan skicka dig en röd så kan vi vänta och se hur min kommer må när jag planterar om den i vår kanske den får jätte växtkraft, eftersom den har vilat i ett år nu Då kan jag skicka en till dig
Hallonpaj
10-10-2008, 19:49
CITAT (Maggan H @ 09-10-2008, 19:01)  Den här är ca 5 år och har tillbringat alla sina vintrar inomhus, sistlidna vintern i mörkt och kyligt garage. Den kom igång ganska sent tyckte jag och det kom några blommar i juli, men nu på hösten är den praktfull i sin blomning! Den blommar för fullt nu också.
[attachment=25555:P9240029.JPG] ÅH vad fin!!
CITAT (Maggan H @ 10-10-2008, 08:21)   alla, visst är dom läckra när dom bli så här översållade av blommor. Skulle nog inte våga plantera ut den i backen för gott. Om någon har en röd byter jag gärna stickling på vårkanten. Det kan vara lite svårt att ta sticklingar på just de röda. Men jag har gott om material på min, så vi får se om det är ngn som tar sig till våren. Du får påminna mig då bara...
Alexander-VG-zon3
10-10-2008, 19:55
CITAT (MariaS @ 10-10-2008, 19:52)  Det kan vara lite svårt att ta sticklingar på just de röda. Men jag har gott om material på min, så vi får se om det är ngn som tar sig till våren. Du får påminna mig då bara... har du någon över(efter att Maggan fått ) !! så tiggar jag gärna en eller byter/betalar . köpte en ''röd'' , men i själva verket är det en vanlig ängel .
CITAT (flaxss @ 10-10-2008, 20:55)  har du någon över(efter att Maggan fått ) !! så tiggar jag gärna en eller byter/betalar . köpte en ''röd'' , men i själva verket är det en vanlig ängel .  Tar sig bara sticklingarna, så kommer jag få MASSOR. Den jag har är mer än 80cm i diameter just nu, med knappt några blad kvar! Måååånga grenar har den. Blommade faktiskt med närmare hundra blommor i våras och somras. Första blomman slog t.o.m. ut just den 1/1 i år! [attachment=25640:Brugmans...rk___3.2.jpg]
blomkronan
10-10-2008, 20:13
CITAT (MariaS @ 10-10-2008, 21:03)   Tar sig bara sticklingarna, så kommer jag få MASSOR. Den jag har är mer än 80cm i diameter just nu, med knappt några blad kvar! Måååånga grenar har den. Blommade faktiskt med närmare hundra blommor i våras och somras. Första blomman slog t.o.m. ut just den 1/1 i år! [attachment=25640:Brugmans...rk___3.2.jpg] ÅÅÅÅÅ vill se mera bilder...Jag ska starta en ängel tråd... ÄR ni me??? Det här vill jag ha mera av...
Trycker in en till då  En Vienna Silver Star. VAriegerad altså, med vaniljgula blommor. Blommar kopiöst varje sommar.
Irene_L
11-10-2008, 09:38
Åhhh Vienna Silver Star....den har jag också haft. Här är en bild på min som inte finns mer: [attachment=25655:änglatru...prikos_3.JPG] Den här köptes på våren 2006 och blommade så här fint på sommaren. Jag hann inte byta kruka så jag fick binda fast den annars välte den  Tyvärr överlevde den inte övervintringen i rumstemperatur. MariaS .....får du sticklingar över av din så är jag jätteintresserad. Även av din röda som jag också haft men som dött för mig.
Maggan H
11-10-2008, 15:46
Tack alla! Jag ska komma ihåg att påminna er....  Helt fantastiska era Silver star, och den röda-jammi!
Så här ser min röda ut just nu! [attachment=25669:Bild026.jpg] Den här lilla nätta saken, är just det som kom upp ur moderplantan, som jag hade ute i skogen. [attachment=25670:Bild027.jpg]
Maggan H
11-10-2008, 18:03
Ser ju lite medtagen ut, men det är ju höst nu och jag vet inte var du bor, säkert har ni kallare än vi här i Skåne. Hoppas den klarar sig i vinter, var rädd om den!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|