ytora
Hejsan!
Efter en dag i stark solsken så såg min sötnos ut såhär:
[attachment=18209:Photo_106.jpg]

Om jag inte har helt fel är det en Pleiospilos bolusii, som det heter på latin.

Kan det vara solskenet eller är det någon form av sjukdom, är den lilla krabaten helt körd
eller finns det en chans att den klarar sig??

Tack för alla svar!!!
Orkidétjuven
Hur sköter du om dem?

Hur vattnar du? Ofta? sällan?
jag tycker jag har märkt att de blir lätt sådär och man vattnar uppifrån och för sällan.

Låt den torka och låt de skadade delarna torka in, sen börjar du vattna underifrån så komme rnya ploppa upp medan de mer elelr mindre döda delarna komemr skrumpna bort typ.

Så har det gått för mig iaf och det har gått bra. Har ett flertal lithops och de är hyfsat snarlika. Tror de ogillar väta mot rothalsen.

Hoppas det är till ngn hjälp.
Jocke
Bassam
titta noga på den, om finns inte något mjöl över eller under bladen eller sår, det bytt eder att den kommer från solen.
Lycka till , H:BASSAM

Christer i Falköping
Ser ut som brännskador. Ställde du den direkt i solsken från att inte ha haft den så innan? Var det i så fall solsken genom ruta eller sken solen rakt på den ute? Inga växter klarar att ställas direkt i solsken utan att sakta fått vänja sig vid det, inte ens kaktusar eller levande stenar. Även om den stått bakom ett fönster kan det bli alldeles för varmt för en växt, även om det då blir brännskador av annat slag.
Christer.
ytora
CITAT (Christer i Falköping @ 17-05-2008, 07:12) *
Ser ut som brännskador. Ställde du den direkt i solsken från att inte ha haft den så innan? Var det i så fall solsken genom ruta eller sken solen rakt på den ute? Inga växter klarar att ställas direkt i solsken utan att sakta fått vänja sig vid det, inte ens kaktusar eller levande stenar. Även om den stått bakom ett fönster kan det bli alldeles för varmt för en växt, även om det då blir brännskador av annat slag.
Christer.

Det var precis det jag gjorde, när det var såhär supervarmt häromveckan. Ställde dem direkt vid fönstret i sönderläge. Mina smultronplantor var också helt ihopsjunkna, men de klarade sig med lite vatten.

Tack för alla svar, och jag ska defenitivt ta rådet att börja vattna växten underifrån!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon