Full version: Egna tomatfrön?
Mi70
Jag läste i en allt om trädgård att för att ta egna tomatfrön så måste man låta fröna stå i vatten tills det sega höljet runt fröet ruttnar bort, således skall man ej byta vattnet utan låta det stå. Sedan torka och spara. Dock har jag läst att vissa odlar tomater bara genom att skära en skiva av en tomat (färsk) och lägga ner i jorden! Hur gör ni, vad är bäst? Har en spännande sort nu som jag gärna vill ha frön från!
Louise i Göteborg
Jag kletar ut "frömassa" på ett kaffefilter, låter torka och sår nästa säsong. Funkar bra på mina sorter.

Med tanke på att tomatfröer tar sig genom kommunala reningsverks rötslam + kompostering och sedan gror i gräsmattor tror jag inte man behöver behandla dom med överdriven respekt.
Leo
Jag lägger inte mina tomatfrön i något vatten utan frukten får ligga och skrumpna sedan torkar jag fröna på hushållspapper. När de är riktigt torra lägger jag dem i kylen. Tomater är ju rena ogräset om det tex blir liggandes en tomat kvar i växthuset på hösten så har du garanterat nya plantor där nästa säsong.
MVH
Leo
Åsa, mälardalen zon 2
Jäsning av fröna är bra ifall man vill minska risken för sjukdomar som kan finnas runt fröna, jäsningen brukar ta död på dessa.
Cilla
Jag klämmer på tomaterna över hushållspapper som jag märker upp och låter sedan torka innan jag lägger dem i en låda för nästa år. När jag använder dem på vårvintern river jag hushållspappret och stoppar ned både papper och frö i såjorden. Pappret komposterar snabbt.

Tomatfrö är mycket tåliga och de håller i många år, men sjukdomar följer med 'slemmet' kring fröna. Jag tar inte frö från tomater vars plantor utvecklat sig illa eller som fått något på bladen som jag inte vet vad det är.

Från min stora tomatodling med ca 70-talet frilandsplantor i fjol fick jag i april en mängd småplantor i ett område med ren sand, och hela sommaren har det poppat upp tomatplantor lite varstans. Det är ett trevligt ogräs, doftar gott när man drar upp dem. Några friväxande skott satte jag i balja och de är 2,5 meter höga plantor nu.
Ingrid på Västkusten
Jäsning slår jag ett slag för. Just de här hemska sjukdomarna många av oss har varit plågade utav följer itne med till nästa år vid just jäsning.

Hälsar Ingrid
Cilla
Gör du det också med frö från plantor som varit helt friska, Ingrid?
Jag kanske ska börja med det jag med, har hittills varit befriad från tomatsjukdomar.
Ingrid på Västkusten
Jamen - förut så spottade jag - men nu jäser det ;-))

Sedan - apropos frötagnign så är dte inte säsongens sista frukt man skall ta utan säsongens första fina :-))))

Hälsar Ingrid
e_sedell
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,21-08-2003, 08:25)
Jäsning av fröna är bra ifall man vill minska risken för sjukdomar som kan finnas runt fröna, jäsningen brukar ta död på dessa.

Hur gäser du dem?

Om det är F1 så blir det nog ine så bra om du tar frön. De är nemnligen inte fröstabila, men det blir ju alltid någonting, men vad.... Det blir sorter som mera liknar en av din plantas modersplantor... Men det är ju alltid kul att testa... Jag sådde tagetes vanilla F1 som F2 frön i år. En del blev gula men behöll blommans dubbelhet. Endel blev mera enkla och ljusa, medans anndra blev som modersplantan. Men dess avkomma kommer inte heller den att vara fröstabil, då skulle odlarn sälja F2 frön i stället....
Ingrid på Västkusten
Toodeloo,

Man kan avhybridisera F1or man så önskar - men dte är mest öppetpollinerade sorter jag har och d jäser jag som vanligt.

Hälsar ingrid
e_sedell
Hur avhybridiserar du dom utan att de får egenskaper från någon av modersplantorna? Och varför gör inte fröodlarna så i så fall?

Jäser som vanligt ja? I ett glas med vatten eller låter du bara tomaten ligga och se allmänt äcklig ut?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon