krisfag
För ett par år sedan ärvde jag min farmors gamla svärmorstungor och de har blommat och varit jättefina fram tills för ett par månader sedan. Nu har de helt plötsligt börjat växa så mkt och bli så höga att de inte längre kan stå upp. Bladen viker sig, även de mindre, och emellanåt ruttnar de och dör från botten. Vad har hänt? Är de för gamla eller har jag misskött dem på nått sätt. Tror inte jag gjort något nytt förutom flyttat plats på dem...
Vad kan jag göra? Jag vill så gärna att de ska överleva , de har stort affektionsvärde för mig. Tacksam för hjälp!
Kilmister
Du kanske har vattnat för mycket och för ofta.
De vill torka ut helt mellan vattningarna.
krisfag
Okej, tack för tipset!! Ska pröva torka ut dem. Vissa av bladens rötter ligger VÄLDIGT ytligt. Kan jag lägga på mer jord i krukan?
Krolliljan
Jag hade provat att torka ut dem lite tills de repat sig. Sen kan du plantera om dem.
krisfag
Okej, då gör jag det! Tack!!!
evaisa
krisfag,

Prova att ta upp den ur jorden för att se om den kan ha blivit rutten. ge den sedan ny torr jord. Ta bort dåliga delar innan du planterar den på nytt.

Du skrev att du flyttade tungan. Hamnade den på en mörkare plats? Den vill gärna stå ljust. Plantor som står för mörkt blir gärna långa och rangliga.
Bassam
Stå henne på söder fönster, och vattna nerifrån på krukasfat lite vatten varje 14 dagar nu. Du kan sätta ditt finger pi jorden om finger inte blir blöt det betyder att de behöver lite vatten.
Lycka till, H:Bassam
krisfag
Tack för tipsen!!!
Ska flytta blommorna ljusare - de står kanske lite mörkt idag... och börja vattna på fatet! Men om jag planterar om blommorna (som är enorma) kan jag ta bort alla de blad som har blivit för långa för att stå själva - återhämtar sig blomman så att det kommer upp nya skott då eller tunnar man ut blomman då?
/Krisfag
Chivvie
Det går bra att dela växten, se bara till att få med en rotbit.

Om du vill ha en bestämd storlek på den, testa att plantera i vulkangrus. Gjorde så med svärmors bandrosett. Den växer och ser ut att trivas, men har inte fått några bäbisar, vilket var vad jag önskade. I vanlig jord får de så många avläggare att jag får plantera om den ett par gånger om året då de växt ur krukan...
evaisa
Visst kan du dela den?

Fast sansevierior växer bättre ju större plantan är. De tycks trivas i stora system. Jag lärde mej detta i vintras så denna våren delade jag inte en enda svärmorstunga. Tidigare delade jag alldeles för mycket.

Men hur du skall göra beror på vad du vill ha.

Jag skulle nog ha tagit bort de långa ledsna bladen.
Bassam
Alltid blir bra om man ta skadad bladen och bladen som ser dåligt, det blir växter mera stark.
Lycka till :H:Bassam
krisfag
Tack för alla bra tips!! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon