|
Hej ! Vi har bland annat en röd katthane som väger 7,1 kg. 9 år.Med andra ord VÄLDIGT stor. Han är ingen soffliggare utan jagar otroligt mycket. Han tigger mat jämt. Oftast det han har jagat äter han upp sedan ska han mat av oss. Jag vet inte vad som hände hans första 3-4 mån. i livet för vår äldsta katt kom hem med honom en dag. Sen har han blivit kvar. Han var ett litet kräk med skabb i öronen, skadad i bakbenet, djur i pälsen och väldigt hungrig när han kom. Vi tog honom till en veterinär och vaccinerade m.m. Senare kastrering. Han är hur fin som helst, tyvärr fick han namnet "KRAKEN".
Oj vad mycket det blev skrivet. Men hur mycket väger era katter ?
/Eva
Hej evni!
Frågan är, är han tjock? Det finns katter som väger uppemot 10-11 kg, stora katter utan för den skull tjocka. Är han inte tjock utan bara storvuxen och är rörlig och aktiv, så tror jag inte du behöver oroa dig för hans hälsa.
Solstorm
15-05-2008, 07:34
Om din katt är överviktig så gissar jag att han äter torrfoder. Katter som får burkmat med högt köttinnehåll (ex mjau) är sällan överviktiga.
Mina katter väger mellan 3,2 och 5 kilo.
ingrids
15-05-2008, 08:00
Min kisse är inte klar med växandet än, men syrrans vilda jägare väger sex kilo och har inte ens en liten fettpåse på magen. Hon funderar på att byta hans iams mot kattungetorrfoder eftersom nästan alla active cat foder har kycklingbas och det gillar han inte  Vår okastrerade hankatt på landet när jag växte upp vägde åtta kilo innan han blev påkörd, sen gick han ner till ca sju kilo. Inte mycket fett på honom heller. Så katthanar kan väga en hel del, övervikt kan man tydligen kolla genom att känna efter revbenen. Känns dom inte behöver matte eller husse ändra kattens kost.
Hm. Min väger 10,5 kilo. Tycker inte han är fet, bara lite tung benstomme. Kanske borde jag skämmas.
Whiskuchi
15-05-2008, 08:25
Mina tre (honor) väger 3-3,9 kilo. Jag är väldigt noga med att de inte ska bli tjocka  Men hos huskatter kan man inte säga en vikt som ska vara normal, det skiljer nåt oerhört. 3-3,9 kg är lagom för mina som är ganska små, 7,1 kg kan vara alldeles lagom för din katt
Mina kastrerade honor ligger ungefär runt 3,5. De är nästan i smalaste laget men de hinner ju aldrig lägga på sig eftersom de rusar runt hela tiden  Min kastrerade hane väger runt 7 och han är sannerligen inte fet, men grov. Bastant Din katt behöver inte alls väga för mycket. Det beror på hur stor han är i sig själv och kroppstypen.
Är det en stor kisse så kan han säkert bära den vikten med ära! Jag har ju tagit hand om en del både vovvar och kissar genom åren som farit illa och det verkar som om de som verkligen svultit alltid är "matgalna" i resten av livet. Mvh Fenja
Om du är orolig kan du ju fråga vetrinären nästa gång han vaccineras, eller uppsöker vetrinär av annan orsak.
Det brukas sägas att hos katter med rätt vikt ska du lätt kunna känna men inte se revbenen. Om du inte kan känna revbenen alls så lider den troligen av fetma.
Chivvie
15-05-2008, 15:28
Har en hane som nu väger 6 kg. Men han har vägt mycket mer. Blev nerbantad efter att ha hamnat hos veterinären ett par gånger. STOR risk för diabetes och annat för överviktiga katter. Man ska kunna se en tydlig midja både i profil och från ovan. Om man känner på "magpåsarna" i ljumskarna, skall det inte finnas något fett alls, bara dubbelt skinn.
Eftersom din katt är en jägare och dessutom äter upp sitt byte, är det nödvändigt att avmaska honom ofta. Hade en sådan katt, och när han började vara väldigt hungrig så maskade jag av honom och då blev aptiten och hullet mera normala.
Det är svårt att inte ge en matglad katt när den ser hungrig ut. Jag gjorde så när jag bantade ner honom att jag vägde upp hans dagsranson och portionerade ut den under dagen. Men det var ett projekt som tog ett år under regelbunden kontakt med djurdietist. När han var som tjockast svängde magen fram och tillbaka under honom då han travade. (Skyller på att han var utstationerad hos sonen.) Nu är han fin igen, men magpåsarna får en kastrerad katt behålla.
CITAT (Chivvie @ 15-05-2008, 14:28)  Har en hane som nu väger 6 kg. Men han har vägt mycket mer. Blev nerbantad efter att ha hamnat hos veterinären ett par gånger. STOR risk för diabetes och annat för överviktiga katter. Man ska kunna se en tydlig midja både i profil och från ovan. Om man känner på "magpåsarna" i ljumskarna, skall det inte finnas något fett alls, bara dubbelt skinn.
Eftersom din katt är en jägare och dessutom äter upp sitt byte, är det nödvändigt att avmaska honom ofta. Hade en sådan katt, och när han började vara väldigt hungrig så maskade jag av honom och då blev aptiten och hullet mera normala.
Det är svårt att inte ge en matglad katt när den ser hungrig ut. Jag gjorde så när jag bantade ner honom att jag vägde upp hans dagsranson och portionerade ut den under dagen. Men det var ett projekt som tog ett år under regelbunden kontakt med djurdietist. V(Skyller på att han var utstationerad hos sonen.) Nu är han fin igen, men magpåsarna får en kastrerad katt behålla.
Men oj nu blev det visst lite fel tror jag. Just att det hänger under magen på honom och att det svajar stämmer ju. Det finns ju tydligen dom som väger mer men, just diabetes tänker jag på för får en katt diabetes så finns det inte så mycket att göra mer än att avliva den. (Har jag hört) och det skulle vara hur hemskt som helst. Kan han vara så "matskadad" på grund av att han kanske inte fick någon mat som riktigt liten ? Så fort man öppnar kylen eller prasslar med en påse så kommer han och tigger. Ni som har hund eller katt som tigger vet hur jobbigt det är eller ? Han är i alla fall mycket söt och har väl när jag tänker efter stort huvud och stora tassar till skillnad från våra 2 andra katter. Så 7,1 kg. kanske inte är så mycket. /Eva
Whiskuchi
15-05-2008, 17:02
Nejdå, katter med diabetes kan leva gott de också, många klarar sig till och med undan insulinsprutor om man lägger om kosten (bort med torrfodret, det innehåller för mycket kolhydrater för en katt)
Millan69
15-05-2008, 20:51
Spontant så känns det som en rätt rejäl vikt om katten inte är exceptionellt stor. Mina väger 11, 8, 6,5 och 6 kg (+ en liten bebis på drygt 3 kg) och ingen av dem är fet (möjligen lite trivselvikt på 6,5 kg katten). Mina två största är Maine Cooner och de är rejält mycket större = längre och högre, än alla huskatter jag sett. Dock väger syrrans klart mer finlemmade huskatt över 8 kg men han är direkt fet. Min Fargo är utan tvekan bland de största katter jag sett och ändå får jag ofta höra "åhh, väger han inte mer än 11 kg..grannens katt väger 10... Får mig att undra vilken typ av våg de använder? En stor tung katt är häftigt, OM katten kan bära det utan fetma och därmed risk för överviktsrelaterade sjukdomar. Bifogar en bildserie som def inte är smickrande för mig men som visar hur stor en kisse på 11 kg verkligen är  Mvh Millan
Main coon är stora....och tunga Hade tidigare en sådan i samma färg som din....han hette hulken från uppfödaren för han var så ful Tyckte inte jag ju...
Lemonne
16-05-2008, 07:44
CITAT (Millan69 @ 15-05-2008, 21:51)  //.... Bifogar en bildserie som def inte är smickrande för mig men som visar hur stor en kisse på 11 kg verkligen är Mvh Millan  Tack för ett härligt skratt så här på morgonkvisten! Jag har två huskatter, två bondkatter och en Russian Blue. Min hona väger 3 kg (hon är väldigt liten) och hannarna väger 4,4 respektive 6 (Ryssen är stooor).
Åhh Maine Coons som är så himla fina, nästa gång det blir raskatt för mig så blir det nog en Maine Coon, fast det har jag sagt i många år. Himla snygg Maine Coon du har där=) det är så fint med bruntabbyn. Jag har Skogisar nu och jag tycker att dom har tappat en del av sitt vilda uttryck som dom hade förr. Skogisen har även "krymt" lite i storleken tycker jag. Förr var dom stora & rejäla katter med kraftig benstomme. Dom två skogisarna som jag har nu så väger honan ca 6 kilo och hanen, hennes son han väger ca 7-8kilo. Honan är en stor hona, medans hennes son är lite rund om magen men han är ändå en grov katt. Jag har haft uppfödningar saom har vägt 10-12 kilo utan att ha varit feta.
Helt underbar bildserie Millan! Fargo Mvh Fenja
DragonLady
16-05-2008, 22:37
Jag bara älskar Fargo ... så otroligt vacker katt.. min ena nisse väger också för mycket.. han ser ut som en liten mini säl när han ligger o solar .. har tagit till mig tipsen om mjukmat istf. torrfoder, visste inte detta om torrfoder.. trodde det var bra mat för nissarna men men... vi får se om han tappar lite späck nu i sommar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|