Full version: Hasselhäck?
rymdblomma
Jag undrar om hassel funkar som häck i Norrbotten, växtzonen är 6 möjligen 5. Mkt soligt söderläge och kustnära.

Jag vill inte "chansa" utan ha en häck som funkar när den väl är planterad.

Eg vill jag ha en mkt hög o smal häck som man inte behöver beskära o greja så mkt med.... har någon nåt bra tips?
ingrids
Enligt den virtuella floran blir hassel lite tveksamt norr om Övik, så zon 6 är kanske inte så lyckat. Häggmispel börjar annars bli något av en norrlandsklassiker, Amelanchier spicata är smal och iallafall Rydlinge säljer den som häckplanta.
KURT
Hassel är inte bra som häckväxt någonstans, den blir ju inte tät nertill i längden. Du vill ha en smal hög friväxande häck, men vad är hög? Man kan ju använda poppel eller pelarasp om man vill ha smala höga häckar i zon VI.
Stella-Polaris
Det är ju bara att testa.

Klipper du Hasslen blir den tät och du kan även fläta ihop grenarna..

Skicka mig ett pm om några månader så skall du få nötter, att så, av mig om du behöver..

Annars kan du ju göra en lindhäck som har likartade blad..
rymdblomma
tack för svaren. hassel kanske inte är nån höjdare som häck, däremot kanske man kan testa den som en buske.

häggmispel känns så vanlig o tråkig... men samtidigt är det kanske ett säkert kort att testa på. pelarasp känner jag inte till. poppel, är inte den sån så den sprider sig över hela gräsmattan?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon