Sagosessa
Igår fraktade min man och jag hem ett gammalt rostigt gjutjärnsbadkar ifrån grannens ägor.
Badkaret är fantastiskt i formen med härligt svulstiga ben (örnklor som greppar en kula).
Utsidan är rostigt gjutjärn, insidan är vit emalj.

Detta tänkte jag plantera grönsaker i. Morötter, persilja, sockerärtor.
Men hur gör vi för att få det hela snyggt?

Som det är nu är badkaret "utställt" på gräsmattan i ett parti där vi har en del berg i dagen.
Jag vill inte att det ska se utställt ut. Det ska se ut som om karet har sin givna plats i trädgården.
Jag har en svag aning om att jag vill ha dit ölandssten (har det liggande) och växtlighet.
Kanske ska det höjas upp? Alltså göras en upphöjd planteringsbädd, där badkaret tronar på toppen?
Kring karet tänker jag mig blå och violetta långblommare.

Kanske ska jag klippa en gång från gräsmattan ut i vildängen och där göra en form av rundel som badkaret kan stå i? Strunta i planteringar och bara låta gräset vaja runt omkring?

Någon som tänker något spontant?
Solstorm
CITAT (Sagosessa @ 15-05-2008, 11:26) *
Någon som tänker något spontant?

Du ska naturligtvis plantera höga blommor runtomkring, gärna väldoftande. Eventuellt spalje med slingerväxter åt något håll. Och du ska använda badkaret till att bada i. Tänk att ligga där och titta på blommor, känna blomdoften och lyssna på fåglarna.
Mollis
Vad avis jag blir, vill också ha ett sånt... Jag skulle ha nåt silvrigt grått och vitt som väller ner över kanterna lite som badskum. Var fick ni förresten tag i ett sånt?
Sagosessa
Mollis,

vi fick tag på badkaret hos grannen. Vi bor på landet och grannen är en f.d. mjölkbonde. Badkaret har legat och skräpat i många år, upp och ner på hans ägor. Jag fick syn på det och frågade om jag fick ta det. Jajamensan! rolleyes.gif

Att bada i karet känns inte aktuellt. Det blir besvärligt att släpa dit vatten (medelst trädgårdsslang) och dessutom blir vattnet rätt så kallt ifrån den egna brunnen. Att solvärma vattnet tar låååång tid.

Men plantering kring får det bli. Jag har en inre bild av hur det skulle kunna bli.
Tack för tips och idéer! Ni är så gulliga.

Förresten: det blir grönsaker i år därför att vi inte har hunnit med några pallkrageodlingar som tanken från början var.
Nästa år kan jag mycket väl tänka mig att badkaret får hysa vackrare innehåll :-)
skogstroll
lyckliga du! jag hade haft det som utebadkar, köpt väldoftande oljor och kastat mig i badet med rosenblad... wub.gif
Lavin
Planteras i allt som planteras kan =)

Det låter helt fantastiskt kul, tycker vildgräset låter helrätt, borde skymmas lite så att man inte ser det från överallt. Vore det för komplicerat att odla fram en människa i badskum? tyckte badskummet lät kul, hängande blå lobelior eller nån slingerkrasse i rätt färg. Ett kålhuvud eller cikoria som huvud, gul sallad till torso och persiljeknän? kanske lite svårt just med grönsaker, människor är ju oftast inte gröna!

Citrongul krasse och citrongula solrosor är snyggt till rost, vilka typer av grönsker är det som ska bada?

Ser framför mig att det står på en äng under gamla fruktträd, sallad som kommer upp lagom till att narcisserna blommat ut... Känns som att humorn försvinner lite om man gör det för arrangerat runtomkring.
Alternativet är ju att gå fullt ut, bygga ett spa för växterna, kanske en gammal toalett med slingerväxter ur vattenbehållaren (eller ringen om man har tillräckligt mycket monty python i sig) armeringsnät runt toaletten på tresidor med klättrande tomater och pumpor, handfat med planteringsbord, där handfatet får vara fågelbad eller springbrunn och handduksshyllorna fylls med utvällande mynta och tvålkoppen med timjan. En utedusch med vattenkanna på snöre och talja och trätrall under, som faktiskt fungerar som en liten uppfräschare, kanske för att tvätta jordiga skördefingrar?

En sån installation borde locka fram ett par skratt!
kamrate
CITAT (Sagosessa @ 15-05-2008, 14:14) *
Att bada i karet känns inte aktuellt. Det blir besvärligt att släpa dit vatten (medelst trädgårdsslang) och dessutom blir vattnet rätt så kallt ifrån den egna brunnen. Att solvärma vattnet tar låååång tid.

Jag har en vedeldad badtunna som värms upp på någon timme. Att värma ett ynka litet badkar kan inte ta speciellt lång tid. En liten lagom plåttunna, med ett rör för tilluft som går ner till strax ovan botten, och någon anordning så att det inte rinner in vatten. Släng i lite torr ved o elda en stund bara! En rejält stor konservburk skulle nog funka, kan man väl få från någon lokal restaurang.
Sagosessa
Vilka sköna idéer ni har. thanks.gif

Lavin - din idé ska jag lägga bland bra-att-ha-gömmorna. Kanske blir något sådant när grönsaksodlingen inte är primär längre. Kanske redan nästa år - då SKA vi bara ha pallkragarna på plats.

Kamrate: kanske en dag. Tack för tipset!

Biggan_
CITAT (skogstroll @ 15-05-2008, 14:32) *
lyckliga du! jag hade haft det som utebadkar, köpt väldoftande oljor och kastat mig i badet med rosenblad... wub.gif

Absolut min tanke också!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon