Anna i Åkarp
Hej på er, nu behöver jag förslag på ett trevligt prydnadsträd. Det ska stå på en liten plätt på framsidan av huset, kanske 40x40 cm och det får inte bli mycket bredare än så. Bör inte heller bli högre än kanske 2,5 meter. Jag har räknat med att beskära det regelbundet så att det håller formen, så det är ju lämpligt med ett träd som tål den behandlingen.

Jag skulle vilja ha ett träd som är vackert året om, med vita/ljusa blommor på våren och fina färger på hösten. Gärna dekorativa frukter och vacker bark men det är inget krav. Och så ska det trivas med blommor och/eller marktäckare runt fötterna när det har hunnit etablera sig.

Någon som kan föreslå något passande?
ingrids
Nu ska vi se - Åkarp är södra Sverige eller hur? Sån här japansk dvärgpil på stam verkar snyggt. Den har variegerade blad så den löser liksom det här med blomning och färg i sig. Annars finns ju klortkörsbär men jag tror att de brukar blomma rosa ...
Cilla
Det här var svårt - 40 cm i bredd, max 2,5 m hög och vacker året om. Funderar på olika pelarformer jag känenr till, men de flesta vill bli bredare och blir inte vackra av beskärning.

Men kika på:
Pelaraplar. Det finns en rödbladig, rosablommande pelarprydnadsapel (retligt, jag har den själv och den står på en grundstam som jag diskuterat här tidigare och som gör att den blir ca 30 cm bred och max 2,5 meter hög. Jag ska försöka hitta namnet! Den är inte så vanlig men mycket dekorativ under bladsäsongen, blomningen och när de blodröda små frukterna kommer. Plantagen har haft den i sitt sortiment.)

Äppelträd på svagväxande gryundstam, t ex B9 (inte MM106) som håller sig till sluthöjden max 3 meter men kan hållas lägre och som du kan beskära som du vill ha det i bredd. Man kan ha ett sådant som en fastigiataform (pelarform) som en fristående spaljé på stam.

Kopparlönn, tidigare hette den Acer griseum, nu ibland något annat i handeln. Den är mycket långsamväxande också när den mår bra och det tar ca 25 år för den att nå sluthöjden 5 meter. Håller sig smal länge. Uppseendeväckande vacker kopprig stam som flagnar intressant, mycket dekorativa blad som dessutom blir orangeröda på hösten.

Daggvide. Bra ialalfall för varmare zoner än zon 3 och där det är lite fuktigt. Intressanta lila stammar med vitt dagg på, sirligt lövverk nästan som olivbladens form, fin blomning som sälgen har med vackra små tussar.

Körsbärskornell, Cornus mas. Växer ofta som flerstammig buske men man kan stamma upp och ha som litet träd ialalfall ett tag, kanske 15 år. Mycket charmigt träd med tidig mimosablom. fast nej, den vill bli bredare. Skippa den... Men spana in den för något annat ställe!

Sedan finns det ju de där vintergröna varianterna som skruvar sig och som man kan beskära som korkskruvar.

Och så dvärgmandeln Prunus tenella förstås, den av sorterna osm kan bli 1,5 meter hög. Men den kanske blir för låg och den vill helst växa som buske.

Cilla
Nu hittade jag namnen på de småväxande pelaraplarna! Mitt heter Malus Red paradise och det finns varianter Malus Pinkt paradise och malus White paradise. När man slår upp på de namnen inser man att det kan vara ganska många olika träd med olika utseende. Mitt ser inte ut som någon av dessa bilder, men visar ändå att de riktigt svagväxande prydnadspelaraplarna finns:

http://www.rangedala-plantskola.se/Categor...153&Search=
http://www.rangedala-plantskola.se/Categor...152&Search=
http://www.sprinfo.se/var/sprinfo/storage/...e_vaxtskylt.jpg

Här ytterligare en länk med flera smalväxande prydnadsträd:
http://www.smartstep.se/ssp/petab/module.a...;ProductId=3118

Anna i Åkarp
Tack för förslagen! Jag har varit inne på en prydnadsapel, en av grannarna har en väldigt fin sådan på motsvarande plätt. Den påminner väldigt mycket om de du länkade till, Cilla. Men trots att den är fin så är det inte riktigt det jag vill ha.
Och uppstammade, hängande träd är inte riktigt min grej. Tycker de ser så sorgsna ut ...

De träd som jag själv har funderat över är pärlrönn, glanskörsbär och kopparlönn, men det är ju det där med beskärningen. Men glanskörsbär, som väl är ett slags fruktträd tänker jag, borde väl se någorlunda hyfsat ut även beskuret?

Nu har jag tittat på olika benved, de är ju häftiga. Vingbenved är jättefina och körsbärsbenved med, och de borde man väl också kunna hålla in lite åt sidorna? Om man låter dem få två-tre stammar och en halvstor krona, typ?

help.gif help.gif Det finns så mycket fint att välja på och så ska det ändå vara så svårt att hitta något lämpligt!

Nu ska jag googla de andra förslagen!
Cilla
Av pärlrönn, glanskörsbär och kopparlönn är den första enklast att hålla så smal som du vill. Glanskörsbär är som körsbärsträd i allmänhet - blir inte så glada av beskärning och vill gärna bilda kvastar där man beskär - såvida det inte gäller uppstamning förstås.

Kopparlönnen har jag aldrig sett formbeskuren til 40 cm men däremot är det ett träd som hålelr sig litet och smalt länge.

Om du både eftersträvar utseendet av ett träd (snarare än en pelarapel t ex) och samtidigt vill hålal det till 40 cm i bredd så kanske det bästa är att tänka i kortsiktiga lösningar. Dvs du har ett träd på platsen i 5-10 år och flyttar det sedan för att ersätta det med ett nytt, ungt träd. Detta är långt bättre än att karva och formbeskära någon av de arter du nämner, även om rönnen klarar det bäst.
Anna i Åkarp
Tack Cilla för ett väldigt konstruktivt svar! Det kan ju faktiskt bli trevligt att byta träd där med några års mellanrum, och ett bra tillfälle att prova nya fina träd som jag sedan kan flytta till baksidan.

Tror du att jag kan plantera träden i en hink utan botten så att det blir enklare att gräva upp dem efter några år?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon