Full version: Hönsgödsel ?
torkil
Är nybörjare som läser allt jag kan om jord, gödsel, plantering mm. Köpte hönsgödsel för jag har hört att det är "starkt" och bra, verkar behändigt också att hantera med mindre mängder som går åt. Jag vet att man ska vara försiktig, har ju läst, här tror jag, att en kaffekopp kan vara lagom till 1 kvadratmeter men finns det tider man ska undvika hönsgödsel eller växter som inte ska ha det. För säkerhets skull talar jag också om att det är en skogstomt i nö Skåne. Växterna är mest buskar och busk/klätterrosor, även hallon o björnbär och några äppleträd planterade för 2 år sedan. Hur är det med äppleträden, de ska/behöver kanske inte gödslas ? Nästa investering kommer förmodligen att bli Fläder, ska dessa ha och i så fall inte första året väl när de har fått ny jord vid planteringen ?
Lotta22
Hönsgödsel är effektivt men tillför inga mullämnen direkt. Har du sandjord är risken att näringsämnena lakas ur när det regnar om de inte är bundna till något organiskt.

I gräsklipp finns allt dina växter behöver i form av näring och mikroämnen. I rätt proportioner, dessutom.
Lägg på ett 5-10 cm tjockt lager nu, och om du ser att det behövs, lägger du på ett extra lager någon vecka efter midsommar. Det behöver inte vara gräsklipp utan det är t o m bättre med hackade vilda örter från äng eller dike. Kör över några gånger med gräsklipparen så att de blir hackade.

Vill du läsa mer om gödning med gräsklipp/grönmassa finns massor på tidningen Natur & Trädgårds hemsida.
Här kan du läsa om gödning med gräsklipp/grönmassa
Passa på att beställa GRATIS PROVNUMMER HÄR!

Flädern klarar sig bra med den nya jorden första året. Vänta sedan och se hur den tar sig året därpå. Verkar den klen, så är det bara att lägga på lite gödsel.
Lycka till!

Fågelvägen
torkil, du undrade "finns det tider man ska undvika hönsgödsel eller växter som inte ska ha det." Hönsgödsel och annan starkt kvävehaltig gödsel ska man inte ge efter midsommaren, eftersom kväve driver på tillväxten för mycket inför vintern. Vissa pionodlare anser att hönsgödsel ALDRIG ska ges åt pioner. (Det finns säkert många olika åsikter om det!)

I allmänhet brukar man inte blanda i kraftig eller obrunnen gödsel när man planterar. Har du "gammal trädgårdsjord" kan du troligen plantera i den utan några tillsatser. Växter rotar sig bättre i jord som inte är för näringsrik. Om du har utpräglad sand- eller lerjord kan du i alla fall blanda i köpt kogödsel i säck vid plantering, eftersom mängden gödsel inte är så stor. Köpt kogödsel är till stor del torvmull. Gräsklipp (täckodling) är jättebra för jorden - men lockar det till sig sniglar?

En kompost har du väl redan? En hel vetenskap - och en rikedom för varje trädgård!
torkil
Tack för svaren. Tror att jag har ganska bra jord men den går nog lite åt "lerhållet", det är skogstomt men har varit tomt i 40 år med huvudsakligen gräsmatta. Mycket sten förstås. Jag har byggt kompost, 2 st,och det är jättekul, kunde inte hålla mig riktigt så i höstas lade jag det mesta av min halvfärdiga kompost ovanpå jorden vid mina planterade buskar och rosor. Nu tänker jag då gödsla istället och låta komposten mogna i lugn o ro.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon