Hej och tack för alla svar!
Jag har alltså haft två hibiscusar i min inglasade uteplats i vintras.
Den ene som var en ettårsstickling dog (ruttnade, den var nog för liten).
Den andra var en gammal stickling (uppstammad). Den fällde till sist löven och är fortfarande lite grön under barken, men jag har nästan räknat ut den (visar fortfarande inga tecken på nya skott).
Kanske var det fel att klippa bort topparna på grenarna när de hade vissnat?
Båda har jag haft i långtidsvattnande krukor (som alla mina växter i uterummet).
Det här var första gången som jag haft inglasad uteplats och det har varit ett experiment:
vissa växter har överlevt (avocado, guava, och så klart oliv, citrus, dvärggranatäpple, jasmin (officinalis), banan (dvarf orinoco), lager, kamellia),
vissa inte (kaffe - den växer visserligen på höjd, men klarar inte under 10 har jag läst mig till i efterhand, arrayán - en syrlig guava, en mango - som dock började bli sjuklig redan innan så den ska jag testa igen).
Har någon lyckats med att ha en hibiscus ljust och svalt (6-8 grader) på vintern? Vilken sort i så fall (tror ändå att det kan finnas skillnader om än små sådana)...
När löven torkar in och grenspetsarna börjar vissna, måste man låta den vara så här skräpig tills nya skott kommer eller får man klippa bort sådant?