Full version: Gamla marmorskivor
Chamomille
Min bättre hälft har fått ärva två marmorskivor som vi har som bord. Ytan har liksom blivit porig och sträv. Han har försökt att slipa med våt-pappper utan större resultat. Har ni någon aning om vad man kan göra får att få de blankare?
Mollis
Min lilla bok "De 1000 glömda knepen" säger så här om marmor:

- Tvätta marmor med en bikarbonat- och vattenpasta, skölj med kallt vatten och polera med en ylletrasa.

- Fläckar på marmor försvinner med citron och vinäger som gnids med en svamps skrubbsida. Skölj, torka och polera.

- Gulnad marmor gnids med en citronhalva doppad i salt

- Polera marmor med bonvax på en ylletrasa.
Aqvakul
Själv har jag vattnat för ivrigt, så det blivit vita ringar på marmorfönsterskivorna. Jag har försökt med citronsyra utan resultat. Hustrun är ganska arg på mig. Hjälp mottages tacksamt! help.gif
Fenja
Kalkfläckar kan gå bort med outspädd ättika.
Mvh
Fenja
Aqvakul
CITAT (Fenja @ 15-05-2008, 14:24) *
Kalkfläckar kan gå bort med outspädd ättika.
Mvh
Fenja

Ska testa, tack för tipset//Anders
Chamomille
CITAT (Mollis @ 15-05-2008, 14:14) *
Min lilla bok "De 1000 glömda knepen" säger så här om marmor:

- Tvätta marmor med en bikarbonat- och vattenpasta, skölj med kallt vatten och polera med en ylletrasa.

- Fläckar på marmor försvinner med citron och vinäger som gnids med en svamps skrubbsida. Skölj, torka och polera.

- Gulnad marmor gnids med en citronhalva doppad i salt

- Polera marmor med bonvax på en ylletrasa.

Tack för tipsen Mollis. Jag ska meddela sambon så får han testa. Vad är vattenpasta föresten?
Whiskuchi
Försiktigt med ättika och andra syror, det fräter på marmor! ohmy.gif
Bee
Det finns särskilda oljor att gnida in på marmorskivor. Dom säljs därhelst dom säljer tex köksbänkar i granit eller marmor.
Vi fick med en flaska "Stenolja" när fick vår granitbänk i höstas. Har dock inte provat än.
Marmor är ju porösare än granit så det rekommenderas att olja in nya skivor för att öka motståndskraften mot fläckar.
Prata med en stenfirma.
Whiskuchi
Finns det någon lokal (t.ex. bank) i närheten med marmorgolv, fråga dem vem som sköter deras golv. En del golvfirmor kan slipa upp hårt sliten marmor, och ett par skivor borde inte bli såååå dyrt. Tror jag.
Chamomille
CITAT (Bee @ 15-05-2008, 15:20) *
Det finns särskilda oljor att gnida in på marmorskivor. Dom säljs därhelst dom säljer tex köksbänkar i granit eller marmor.
Vi fick med en flaska "Stenolja" när fick vår granitbänk i höstas. Har dock inte provat än.
Marmor är ju porösare än granit så det rekommenderas att olja in nya skivor för att öka motståndskraften mot fläckar.
Prata med en stenfirma.

Visst kan vi prata med en stenfirma. Tänkte bara att odlaiterna brukar ha så bra svar på det mesta biggrin.gif Olja kan man ju göra fast det hjälper inte på så slitna skivor som vi har. De är väldigt skrovliga om man säger så... Fick du olja med när du köpte bänkskivan? Det fick inte vi sad.gif

CITAT (Whiskuchi @ 15-05-2008, 15:34) *
Finns det någon lokal (t.ex. bank) i närheten med marmorgolv, fråga dem vem som sköter deras golv. En del golvfirmor kan slipa upp hårt sliten marmor, och ett par skivor borde inte bli såååå dyrt. Tror jag.

I sista hand får vi nog lämna bord dom ifall sambon inte kan fixa det. Fast han vill ju så gärna göra det själv biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon