Full version: Mjöldagg på ros
Pernillao
Hej,

Nu har jag tröttnat på mjölkdagg på mina rosor. Slet med eländet på två krukade rosor hela förra sommaren utan att lyckas. Rensade krukan i vår och bytte jord men ser att det är på gång igen. Har ni några verksamma tips för att få bort det? Drabbar det mest rosor? Har haft andra växter samplanterade i krukan t ex två clematis och dessa drabbas inte? Kan jag byta ut rosorna mot något annat utan att behöva byta jord/skrubba kruka igen?

Mjöldaggstrött
Pernilla
Åsa, mälardalen zon 2
Rosmjöldagg går enbart på rosor, mjöldaggssporer flyger runt i luften så det finns alltid såna runt växterna. Rosor i kruka, upptryckta mot varma husväggar och dyl. får lätt mjöldagg detta är inte optimal miljö för rosor. +Vissa rossorter är känsligare än andra.

Du behöver inte skrubba krukan om du ska plantera något som inte är rosor om du nu inte har flera problem än mjöldagg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon