ingrids
15-05-2008, 15:48
Har läst på mer än ett ställe att man kan kompostera sin uppgrävda grästorv och så blir den jord på några år. Påbörjade en sådan hög förra året och nu jobbar den hårt på att grönska i varje springa det går och kvickroten ser ut att vara vid prima liv. Kommer rotogräsen i ytterkanten av högen verkligen snällt att bli jord eller borde jag köra hela härligheten till tippen för att slippa eländet?
Finns det något jag borde gjort som jag inte fattade att jag borde gjort?
(Börjar jag bli gammal eller är det verkligen så liten text när man skriver?)
Det bästa är att bara blanda den i den vanliga komposten och se till att vända om ibland.
Det är viktigt att grästorven få ligga utspridd med jordsidan uppåt och torka riktigt hårt innan du komposterar den. Sedan kan du trava den i till en kompost. Vattna med kompostmedel (eller urin) så brinner det fortare

.
Mvh
Fenja
eugenia
16-05-2008, 10:16
Du måste få rötterna att dö. Antingen genom torka, som Fenja säger eller genom värme som Kurt säger. En tredje metod skulle kunna vara att ta bort gallerställningen och täcka hela högen med markduk och täppa till alla möjligheter för rötterna att smita ut. Du berövar dem solljuset. Vanlig gräsmatta brukar ge upp med denna behandling men jag vet att kvickrot kan vara besvärlig och vilja smita. Kör inte bort jorden till soptippen. Det blir mycket fin jord till slut, mycket bättre än den du kan köpa.
ingrids
16-05-2008, 13:30
Tack för era råd - nu förstår jag vad som gått fel, d.v.s. jag måst låta allt torka som jag annars gör med kvickrotsrötter. Till detta finns ingen som helst plats på min ynka plätt eftersom hela trädgården vid något tillfälle inom de närmaste månaderna kommer att vara vänd på eller bli grusplan. Så det blir nog återvinningen ändå är jag rädd, jag kommer att ha rätt gott om jord ändå eftersom jag grusar så många av kvadraten. Får se om jag vågar bottna med torven på någon halvmeters djup och lägga finare jord ovanpå, för som sagt, det är synd på så bra jord.
Eva 33c
18-05-2008, 21:33
Jag gräver upp en bit gräsmatta varje år. Grässvålen lägger jag i en ganska kompakt hög med gräset nedåt. Sedan täcker jag högen med en pressenning som jag fixerar med stenar runt om. Om högen görs på våren brukar den gå att använda året därpå. Görs den senare på säsongen får den ligga en vinter till.
ingrids
13-09-2009, 21:26
Gräshögen kom aldrig till tippen och idag behövde jag jord till senaste rabattsnutten. Eftersom torven varken torkat eller varit täckt fanns det en del rotogräs, men mest i kanterna, och jorden är så fin nu att det gick lätt att rensa bort. De understa lagren var kanske två år, de övre drygt ett år. Inte illa jobbat för det norrländska klimatet
elvisjö
12-10-2009, 08:32
När jag gräver nya rabatter lägger jag grästorven för sig, fortsätter att gräva ned till 50-60cm djup, sedan lägger jag grästorven med grässidan nedåt i gropen och den uppgrävda jorden på torven. Jag plockar inte bort stenar utan lägger dessa i botten av planteringen
Jag brukar jordförbättra i det översta jordlagret.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.