Full version: Myror i mitt växthus
Lena zon 5
Hej!

Flyttade ut alla plantlådor till växthuset förra helgen och upptäckte tidigt att det var lite myror i ett hörn nere på jorden så jag strödde ut lite myrr där både på in-och utsidan av växthuset och trodde att allt var frid och fröjd.
Idag när jag står och beundrar mina dubbelblommande flitiga lisa ser jag plötsligt att det springer myror på dem. Plockar ned lådan och undersöker plantorna en och en och ser att det springer drösvis på botten av lådan (kanske 30 st). Speciellt en planta var populär, den hade en trasig kant på plastkrukan och där hade de som gjort ett hål i plantan där det myllrade med myror.
Tog bort alla myror och sköljde ur lådan men gissar att de kommer igen naturligtvis. Vad kan jag göra mer än att strö ut mer myrr? Vill ju inte dränka växthuset med myrr då jag har för avsikt att snart gräva ned mina tomatplantor. Kan myrr skada blommorna om jag pudrar lite i lådan?

Kan inte se att de skadat plantorna på något vis förutom den som fått ett hål i jorden. Vad kan de egentligen vara ute efter? Kommer de att äta upp blommorna eller plantorna eller vad kan man förvänta sig? Och varför är de bara på flitiga lisa och inte på allt det andra som blommar bredvid? T.ex. tagetes, lobelia, penseer m.m. som verkar få vara ifred.

Mvh Lena
embees
CITAT (Lena zon 5 @ 15-05-2008, 17:44) *
Hej!

Flyttade ut alla plantlådor till växthuset förra helgen och upptäckte tidigt att det var lite myror i ett hörn nere på jorden så jag strödde ut lite myrr där både på in-och utsidan av växthuset och trodde att allt var frid och fröjd.
Idag när jag står och beundrar mina dubbelblommande flitiga lisa ser jag plötsligt att det springer myror på dem. Plockar ned lådan och undersöker plantorna en och en och ser att det springer drösvis på botten av lådan (kanske 30 st). Speciellt en planta var populär, den hade en trasig kant på plastkrukan och där hade de som gjort ett hål i plantan där det myllrade med myror.
Tog bort alla myror och sköljde ur lådan men gissar att de kommer igen naturligtvis. Vad kan jag göra mer än att strö ut mer myrr? Vill ju inte dränka växthuset med myrr då jag har för avsikt att snart gräva ned mina tomatplantor. Kan myrr skada blommorna om jag pudrar lite i lådan?

Kan inte se att de skadat plantorna på något vis förutom den som fått ett hål i jorden. Vad kan de egentligen vara ute efter? Kommer de att äta upp blommorna eller plantorna eller vad kan man förvänta sig? Och varför är de bara på flitiga lisa och inte på allt det andra som blommar bredvid? T.ex. tagetes, lobelia, penseer m.m. som verkar få vara ifred.

Mvh Lena

Nej, de skadar inte själva plantorna. Däremot så kan de gräva ut gångar i jorden i de små krukorna så att de torkar ut skitfort och då slakar växterna. Jag förebygger genom att vattna igenom rejält + mängder med myrr.
Men, där är ändå myror.... -fear-.gif .... det gäller att få ut plantorna så fort som möjligt i rabatterna så fort temperaturen tillåter. Dvs nu här i Sjöbo. Både idag och igår har jag uppmätt 19 grader på dagen och ynka 2 på natten.
Lena zon 5
Hej!
Tack för svar!
Då ska jag kanske klämmar ur några och se hur det ser ut inuti krukorna också på de andra. Så du använder alltså myrr direkt i blomlådan eller i plastkrukorna t.o.m.? Inga skador på plantorna av myrren?
Ja, här uppe är det jättekallt nu, snöade t.o.m. idag så det går ju inte flytta ut, antar att det blir nån gång i början/mitten av juni.
Mvh Lena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon