Hej!
Flyttade ut alla plantlådor till växthuset förra helgen och upptäckte tidigt att det var lite myror i ett hörn nere på jorden så jag strödde ut lite myrr där både på in-och utsidan av växthuset och trodde att allt var frid och fröjd.
Idag när jag står och beundrar mina dubbelblommande flitiga lisa ser jag plötsligt att det springer myror på dem. Plockar ned lådan och undersöker plantorna en och en och ser att det springer drösvis på botten av lådan (kanske 30 st). Speciellt en planta var populär, den hade en trasig kant på plastkrukan och där hade de som gjort ett hål i plantan där det myllrade med myror.
Tog bort alla myror och sköljde ur lådan men gissar att de kommer igen naturligtvis. Vad kan jag göra mer än att strö ut mer myrr? Vill ju inte dränka växthuset med myrr då jag har för avsikt att snart gräva ned mina tomatplantor. Kan myrr skada blommorna om jag pudrar lite i lådan?
Kan inte se att de skadat plantorna på något vis förutom den som fått ett hål i jorden. Vad kan de egentligen vara ute efter? Kommer de att äta upp blommorna eller plantorna eller vad kan man förvänta sig? Och varför är de bara på flitiga lisa och inte på allt det andra som blommar bredvid? T.ex. tagetes, lobelia, penseer m.m. som verkar få vara ifred.
Mvh Lena