Tappade en av mina favoritkrukor i dag och den sprack i fem delar.
När jag förbannat färdigt kom jag på att jag läst här på Odla om nåt bra lim som håller i vått och torrt och kallt mm .
Vet inte var jag läste det men det var nu under våren.
Hoppas att nån kan tipsa mig...
Loctite, köp droppfritt det är lättast att limma snyggt med.
Mvh
Fenja
Tack! Men var finns det att köpa?
Lite överallt, många livsmedlesaffärer Ica, Coop o s v har det, kontors-/bokhandel, vissa bensinmackar. Fråga bara så får du nog tag på det!
Mvh
Fenja
Tack igen, nu ska jag ut och jaga lim imorgon!
Hoppas att det går bra att laga krukan!
Mvh
Fenja
Rosmarin
15-05-2008, 18:52
Så kallat "superlim" är bra att laga med om det är en keramikkruka.
Om krukan läcker efter lagningen kan du sätta in den i kall hushållsugn i köket och därefter sätta på värmen och värma upp till 150 ° ungefär. Du tar ut krukan varm och spritsar superlim i fogarna. I och med att materialet är varmt så blir limmet väldigt lättflytande och tar sig lätt in överallt.
Lycka till! Mvh Rosmarin
Åsa, mälardalen zon 2
16-05-2008, 19:32
Min örtkruka som förra hunden hade omkull limmade jag ihop med silikon som jag hittade en tub av. Det syns knappt att den är ihoplimmad och det har hållit i 10år iallafall.
Hittade limmet Loctite igår på Coop.
Idag skulle jag limma.
Alltså: Sånt klister borde inte få säljas annat än till folk med utbildning på området, certifierad sådan...
Efter tio minuter satt jag och krukan och tidningen jag höll till på, fast i köksbordet.
Lyckades ta mig lös till slut ( krukan gick då upp i sömmarna igen), och nu har jag tillbringat en timme med att sandpappra fingrarna. Det hjälper lite i alla fall...
I fortsättningen ska jag aldrig röra en klistertub igen. Lovar!
Rosmarin
27-05-2008, 10:15
CITAT (NIKEN @ 26-05-2008, 14:29)

Hittade limmet Loctite igår på Coop.
Idag skulle jag limma.
Alltså: Sånt klister borde inte få säljas annat än till folk med utbildning på området, certifierad sådan...
Efter tio minuter satt jag och krukan och tidningen jag höll till på, fast i köksbordet.
Lyckades ta mig lös till slut ( krukan gick då upp i sömmarna igen), och nu har jag tillbringat en timme med att sandpappra fingrarna. Det hjälper lite i alla fall...
I fortsättningen ska jag aldrig röra en klistertub igen. Lovar!
Japp! Det är väl därför som det kallas just "superlim"... Det brukar stå en varningstext på tuben. Hoppas du inte har allt för ont i fingertopparna!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.