Full version: Vad är detta?
Mysko
Hittade denna sak när jag var ute och gick i skogen, den satt då fast som en gren på ett stormfällt träd och fångade mitt intresse, minst sagt... Men vad tusan är det? Det ser ut som att flera mycket små kottar som sitter ihop i den här klumpen, men som sagt, behöver hjälp med identifiering och kanske att någon här kan hjälpa mig och få lite klarhet i detta!?
Piccante
Ja det såg mysko ut laugh.gif sådan abnorm tillväxt av skott? är som "cancer" på växter. Jag vet inte vad som orsakar det, de skyldiga är ofta någon bakterie eller svampsjukdom men ibland är det även insekter som bildar galler och missbildningar. Vilket trädslag är det? Svårt att se när det ser så knepigt ut?
Mysko
Svårt att säga vilket trädslag, jag var så ivrig när jag tog den, vilket är ca ett år sedan, men jag är nästan säker på att den från början satt på en tall...
Myosotis
Är ingen expert men har kollat i min bok om galler och inte hittat något liknande. Har mejlat till en kompis som är skogsvetare, får se om hon kan reda ut det.
Myosotis
Nu har jag fått svar, hon visste inte själv och hade frågat andra. Tyvärr var det ingen av kollegorna som visste heller! Mer än "någon form av sjukdom, som lett till en misssbildning". Så vad det än är, så verkar det vara ovanligt i alla fall!
Skönt på sätt och vis att det inte finns svar på allt, det finns lite outforskat kvar...
Piccante
CITAT (Myosotis @ 30-05-2008, 08:38) *
Nu har jag fått svar, hon visste inte själv och hade frågat andra. Tyvärr var det ingen av kollegorna som visste heller! Mer än "någon form av sjukdom, som lett till en misssbildning". Så vad det än är, så verkar det vara ovanligt i alla fall!
Skönt på sätt och vis att det inte finns svar på allt, det finns lite outforskat kvar...

spännande... kan tänka mig att om det är orsakat av en svamp eller bakterie så kräävs det undersökning med mikroskop och kanske till och med DNA-analys för att med säkerhet kunna säga vad det är som orsakar det.
Sofiia
Hörde i radion igår om en björk som hade lustiga formationer, och då trodde experten där att den var nån form av mycoplasma (eller phytoplasma) som hade gjort så trädet hade lustiga missbildningar.

Ser ju spännande ut! smile.gif
Mysko
Ja den ser onekligen märklig ut, som tusentals småkottar som blivit till en, kul att jag hittade den och tog med den, alltid roligt att ha något ovanligt hemma, den är ju inte så snygg, men har ändå sin plats som prynad ute på altanen! Får kanske nöja mig med att det är någon form av missbildning då...

tack för att ni är så engagerade!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon