Karrolina
Hej!

Vi håller på och ska bygga ett växthus av gamla fönster. Det är redan utgrävt för grunden eftersom det stått ett växthus där tidigare. Jag tänkte att jag skulle göra en någorlunda isolerad grund med gatsten som golv. Inga bäddar endast för krukodling.

Hur gör man? confused.gif Jag läste i en trädgårdstidning för ett tag sen att man skulle ha 10 cm grus i botten, markduk, 10 cm cellplast och sen grus igen tror jag.. Kan det stämma? Vi har cellplast kvar sen vi isolerade husgrunden utvändigt på väggarna. Kan man använda det eller är det inte tillräckligt starkt? Min sambo trodde att det skulle gå eftersom gruset hjälpte till att fördela trycket men jag vet inte?

Sen lägger man kullerstenen i sand eller? Jag är verkligen grön på det här området.. Vi fick tag på billig gatsen och slog till bara..

Hoppas någon kan hjälpa mig! unsure.gif
Grönberg
Lägg cellplast först, sen grus och ställ gatstenen i sättgrus, tror inte du behöver markduk eftersom du har cellplast i botten, när stenen är satt strör du grus över och borstar.
Karrolina
OK!

Tror du vi kan använda den cellplast vi har?
Grönberg
Svårt att säga, vet inte hur den ser ut, jag hade nog lagt 25 mm frigolit i bottnen = lite bättre isolering, men är den oskad så är det ok.
Karrolina
Isoleringen är cellplast 70 mm från byggmax. Egentligen gjord för innervägg... Men ser man till att det är riktigt jämt under och lägger två tre lager borde det kanske funka då?

Tack för hjälpen! smile.gif
Grönberg
Jo, det kommer att funka, det räcker med ett lager.
Karrolina
Ja ser nu att du skrivit 25 mm.. Inte cm som jag läste blush.gif

Tyckte det kändes lite tjockt.

Tack igen för hjälpen!
Torparen
Har för mig att ByggMax cellplast är av typen EPS 80 och är betydligt mjukare är markisolering, kan ev fungera i ett växthus. vet inte hur kallt det är där du bor men isolera gärna 50-100cm utanför den tilltänkta kantbalken för att få en så långsam och jämn uppfrysning som möjligt. Frysning kommer att ske men det gäller att dem blir långsam och på så sätt så jämn som möjligt. Jag skulle nog satsa på min 10cm 0-18mm bärlager ovanpå isoleringen innan stenmjöl/sättsand och beläggning.

Lycka till
Karrolina
Hej Torparn!

Sjutton också, sargen till grunden är redan gjord.. Ingen isolering utanför alltså. Vad kommer detta innebära? Svårt att värma upp vintertid eller? I så fall är det kanske ingen idé att lägga isolering alls.. Speciellt när den vi har kanske är för mjuk. För den känns verkligen mjuk.

Hjälp...
Digger
Kan du gå på isoleringen utan att det blir fotspår? Om inte är den nog gör mjuk. Bättre att isolera under golvet än inte alls även om sidorna inte är isolerade.
Torparen
hej,

Blir det tjäle i marken där ni bor?
Hade ni tänkt varmhålla växthuset hela vintern?

Isoleringen utanför är mest för att kylan skall krypa in långsamt från sida/underifrån för värmen i växthuset spelar det nog mindre roll.

Kan nog hålla med "Digger" men en fot har ganska högt tryck per cm2 har jag för mig. Om ni har bärlager och en hyfsad yta på kantbalken kanske vikten fördelas så att den inte blir så stor per cm2.

Jag är inte rätt person att uttala mig egentligen men några tips kanske jag kan bistå med.

Gör ett överslag på vad totalvikten blir som kantbalken skall hålla upp och fördela den på den beräknade ytan av kantbalken och hur det blir.
Kolla med ByggMax vilka data cellplasten har, hittade en EPS 80 (om det nu är det) eller dom kanske rent vet hur mycket den går att belasta per cm2.

Hittade denna
http://www.cellplastdirekt.se/filer/Cellpl...odukt-Fakta.pdf
Belastning långtid Långtidslast,bruksgräns (2% kryp def, 50 år) Enhet: kPa 24

http://www.convertworld.com/sv/tryck/Kilopascal.html

Om jag nu förstått det rätt så blir det efter konvertering 0.24kg /cm2

så en yta på 1m2 borde bli 1000x0,24 = 240kg /m2 eller har jag snubblat någonstans?

Hoppas det går bra.
jannika
sticker in en fråga och undrar hur djupt man ska gräva? Hur tjockt med grus mellan isolering och marksten? 70 mm låter inte mkt, räcker det? trodde man fick lägga 5-10 CM. tur att ni finns!!

Att lägga grus under isoleringen är nog för att göra det lättare att plana ut, eller?
Karrolina
CITAT (Torparen @ 20-05-2008, 08:28) *
hej,

Blir det tjäle i marken där ni bor?
Hade ni tänkt varmhålla växthuset hela vintern?

Isoleringen utanför är mest för att kylan skall krypa in långsamt från sida/underifrån för värmen i växthuset spelar det nog mindre roll.

Kan nog hålla med "Digger" men en fot har ganska högt tryck per cm2 har jag för mig. Om ni har bärlager och en hyfsad yta på kantbalken kanske vikten fördelas så att den inte blir så stor per cm2.

Jag är inte rätt person att uttala mig egentligen men några tips kanske jag kan bistå med.

Gör ett överslag på vad totalvikten blir som kantbalken skall hålla upp och fördela den på den beräknade ytan av kantbalken och hur det blir.
Kolla med ByggMax vilka data cellplasten har, hittade en EPS 80 (om det nu är det) eller dom kanske rent vet hur mycket den går att belasta per cm2.

Hittade denna
http://www.cellplastdirekt.se/filer/Cellpl...odukt-Fakta.pdf
Belastning långtid Långtidslast,bruksgräns (2% kryp def, 50 år) Enhet: kPa 24

http://www.convertworld.com/sv/tryck/Kilopascal.html

Om jag nu förstått det rätt så blir det efter konvertering 0.24kg /cm2

så en yta på 1m2 borde bli 1000x0,24 = 240kg /m2 eller har jag snubblat någonstans?

Hoppas det går bra.

Hej! Det blir tjäle. Zon 3-4 (Uppsala) Jag tänkte inte värma upp hela vintern i nuläget men det kan ju hända att jag vill det i framtiden. I så fall endast frostfritt max 5 grader. Själva huset kommer ju byggas av gamla fönster och korrugerad plast och är väl knappast välisolerat ens med bubbelplast.

Sen har min sambo bestämt att vi kör med den cellplast vi har. Hoppas det funkar. Vi hade tänkt ha ett 10 cm bärlager 0-16 som vi redan beställt till uppfarten.

Tack för hjälp!

CITAT (jannika @ 20-05-2008, 09:26) *
sticker in en fråga och undrar hur djupt man ska gräva? Hur tjockt med grus mellan isolering och marksten? 70 mm låter inte mkt, räcker det? trodde man fick lägga 5-10 CM. tur att ni finns!!

Att lägga grus under isoleringen är nog för att göra det lättare att plana ut, eller?

70 mm är 7 cm! flirting.gif

Tror det ska räcka? Och vi ska lägga grus under för att plana ut. Om du räknar ut hur tjockt allt blir med isolering, bärlag och plattor och gräver ur så mycket är det nog bra.
Torparen
Tror det blir bra med er isolering och en kaka bärlager på.

Man brukar rekommendera ca10cm bärlager innan man jämnar ut med stenmjöl/sättsand.

Jag skulle nog föreslå att inte gräva allt för djupt och se till att grunden hamnar en bit ovanför övriga marknivån i stället. En grop med dränerande bärlager gör att vatten "gillar" att rinna ner i den och på så sätt blir det en fin bassäng att frysa till i.

Dessutom blir det mindre jobb desto mindre man gräver. ;-)

Karrolina
CITAT (Torparen @ 20-05-2008, 12:17) *
Tror det blir bra med er isolering och en kaka bärlager på.

Man brukar rekommendera ca10cm bärlager innan man jämnar ut med stenmjöl/sättsand.

Jag skulle nog föreslå att inte gräva allt för djupt och se till att grunden hamnar en bit ovanför övriga marknivån i stället. En grop med dränerande bärlager gör att vatten "gillar" att rinna ner i den och på så sätt blir det en fin bassäng att frysa till i.

Dessutom blir det mindre jobb desto mindre man gräver. ;-)

Vad bra att du tror att det kommer funka!

Allt det där med grävning är klart redan eftersom det redan stått ett växthus på platsen tidigare. Dräneringen är bra pga att det sluttar lite.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon