Elisabeth P
Förra året köpte jag japansk underblomma och blommande ormbunke på Lisebergs trädgårdsmässa.

Dessa fick jag besked om att de kunde vara kvar ute över vintern, så de grävdes aldrig upp. Nu när allt börjar växa saknar jag dessa underbara växter. Gjorde jag fel? Var de inte vinterhärdiga? Eller kan det finnas hopp om att de kommer?
pejori
Underblomman (mirabilis jalapa) ska vara perenn, men om den klarar zon 4-5 vet jag inte.
ormbunken känner jag inte till, så den får någon annan svara på tummenupp.gif
ingrids
Den blommande orbunken är inte en blommande ormbunke utan heter Rosennncarvillea - holländarna på mässorna brukar envisas med att sälja den som blommande ormbunke.
Incarvillean finns i två sorter, den ena är vinterhärdigare än den andra så chansen för den att överleva beror på vilken sort de sålde dig.
Titta även på tråden www.odla.nu/forums/lofiversion/index.php?t30009.html
Christer i Falköping
Det finna flera olika arter incarvillea, men de kan vara svåra. De behöver stå torrt över vintern omde skall klara sig ute (naturligtvis finns det de som kan göra det ändå, det finns det alltid), därför bör de stå i väldigt sandig jord. Annars har de väldigt lätt för att ruttna.
Christer.
Ally
Jag bor i zon 3, och min underblomma klarade inte vintern (som dom sa på Älvsjömässan att dom skulle....)
Om du gräver lite försikgt, du kanske hittar dom ruttna roten, som jag gjorde crying.gif
Samma sak om blommande ormbunke (incarvillea)...... blush.gif
Christer i Falköping
Vet inte om jag hört eller läst att underblomman kan klara sig någonstans ute under vintern i Sverige. I sådana fall måste den också vara planterad i mycket sandig jord så att vinterfukten inte knäcker den. Vad försäljare säger på mässan är inte att lita på. De ljuger medvetet för att få sälja sina blommor.
Christer.
Lena i Torslanda
Aldrig fått en Underblomma att överleva ute och jag bor i zon 1. Den klara inte minsta fukt utan ruttnar.
Elisabeth P
Tack för svar, även om det är tråkigt att höra att de troligtvis inte klara klimatet här.
De har ändå haft ganska bra förutsättningar, då de är planterade i f.d. sandlådan (där mycket sand fortfarande finns kvar) och står i värsta solläget. Men, men..........tråkigt, man känner sig allt lite lurad av försäljarna sad.gif thumbdown.gif

Är det någon som provat att förvara dessa inomhus och på så sett klarat dem? Alltid kul att veta om det är värt ett nytt försök.
Ally
Jag sparar på samma sätt som dahlia knölar, dvs i garaget, mörkt, ca 10 grader.....
Hmmm... vad gjorde jag med mina blommande ormbunkar...... Jag kommer på nu att jag har nog glömt bort att gräva upp dom i höstas! slap.gif
Gillan
Ja, jag grävde upp en stor planta i höstas som jag skakade av jorden på, lade den i en låda med torr sand och planterade sen knölarna i jan. Nu inser jag att det var alldeles för tidigt, men, man lär så länge man lever giggle.gif . De har blommat i över en månad nu och jag får väl hoppas att de fortsätter blomma resten av sommaren dunno.gif

Lycka till om du försöker tummenupp.gif
Christer i Falköping
Står de olika Incarvilleorna bara väldränerat klara de sig i väldigt höga zoner. Jag har ju zon 4-5 och där går det bra om inte vintern varit för regnig. Än har inte mina visat sig, så jag håller tummarna än.
Christer.
Elisabeth P
okej, då finns det hopp med andra ord. Jag håller tummarna.
Skruttis
Köpte också Incarvilleor och trodde på pratet om att de skulle klara sig ute över vintern.
Blaha blaha säger jag. thumbdown.gif Nergrävda på olika ställen varav vissa väldigt väldränerat så ruttnade samtliga av dem.
Samma väg gick det med underblommorna.
Bor i zon 3.
Christer i Falköping
Om man inte är säker på om de skulle klara sig, även om de står väldränerat, kan man ju alltid lägga ett skydd över. Inte granris eller sådant, utan en skiva av något slag. Trä, plåt, glas eller annat som inte släpper igenom vatten. Kylan är nämligen inget problem.
Jag hoppas bara att alla inser att de som säljer på mässorna bara är ute efter att tjäna pengar, inget annat. De har inget intresse av att kunderna skall klara växterna de köper. De hoppas bara att ingen faktiskt skall ta reda på om de ljuger eller inte. Naturligtvis finns det seriösa säljare där, men holländarna som säljer mängder är det inte!
Christer.
Edit: stavar som en kratta ibland.
Christer i Falköping
Var ute och såg att min första incarvillea, Incarvillea zhongdaiensis, just är på väg upp ur jorden. Då finns det ju chans att flera klarat denna blöta vinter.
Christer.
Elisabeth P
Kan du inte ta en bild så jag vet vad jag inte ska rensa bort.
Christer i Falköping
Man förstår genast att det inte är ogräs när man ser det, men jag tar en bild i morgon(om minnet håller, har varit ovanligt glömsk den senaste tiden).
Christer.
Christer i Falköping
Så här ser mina incarvilleor ut när de kommer upp. Denna arten har blad som inte är fullt så ormbunkslika som den vanligare Rosenincarvillean.
Christer.
Elisabeth P
Tack Christer, men än tycks inget komma hos mig.
Elisabeth P
Man bör aldrig sluta att hoppas, det fick jag känna idag då jag helt plötsligt såg att min blommande ormbunke faktiskt är på väg upp.
Synd bara att jag har sått mängder med sommarblommor just där, eftersom jag faktiskt hade gett upp hoppet -så vad gör jag nu??
Christer i Falköping
Att flytta Incarvillean är inte att rekommendera, det gillar den inte. Låt den helt enkelt få växa upp bland sommarblommorna. Är det för tät med sommarblommor får du ta bort några av dem.
Christer.
Elisabeth P
Tack, ska tänka på det. Kul att den kom i alla fall.
Fru fet
Hehe..jag gick också på "blommande orbunke" på Älvsjömässan för tre år sedan eftersom försäljaren sa att den var en utmärkt rådjursskrämma. Det är den inte. Jag tycker inte att den är särskilt snygg heller så i nån halvhjärtad förhoppning att den inte skall klara vintern har den nu stått här i lerjorden i Älvsjö utan vintertäckning. Men den är en seg rackare för den envisas med att komma upp och blomma varenda år flirting.gif

jenny
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon