Jag har en underbar krukväxt som jag fick för flera år sedan. Det är små lökar som skjuter upp mörkröda klöverblad. Blommorna är rosa och liknar linnea. Jag skulle vilja veta namnet på den OCH om det finns flera varianter/färger OCH om någon skulle vilja byta lökar med mig?
e_sedell
20-08-2003, 20:05
Det är inte lökar det handlar om utan knölar. Lökar har lökblad. Jaja, det är blodlyckoklöverdu har. Lyckoklöver finns i många varianter. På skolan har vi 2 arter som ogräs i växthusen och övenhtanför. Ibland kan man se dessa i plantskolor, fröna klarar vintern. Om jag inte minns helt fel så finns det en art som klarar den svenska vintern också (som planta alltså). Jag är inte säker, men jag tror att de tillhör ärtväxter, som vanlig klöver. Men jag är inte säker, de växer ju normalt på så olika breddgrader och har så olika blommor.....
Hej ! Är det kanske oxalisen triangularis du har? Den har mörkröda, treflikiga blad med vita/ljusrosa blommor. Låter som den, eftersom den har små slags "lökar", rhisomer. Oxalisar är ofta "bytesobjekt", då de är svåra att få tag i på blomsteraffärer, i allafall här uppe i Umeå. Kan även rekommendera Lilla Fiskaregatan trädgårdsbutik via Internet. De har massor av olika oxalis (bl.a.) till hyfsade priser.
/Ann-Louise i Umeå
annaviktoria
21-08-2003, 10:56
Det låter som oxalis triangularis - samma sak som jag skaffade mig i somras! Visst är den trevlig. Du säger att du haft den i flera år, så nu undrar jag hur du sköter den - min har börjat vissna ner
Jag har sett oxalisar i vanliga blomaffärer och på handelsträdgårdar här i Stockholmstrakten på sistone, så det kanske börjar komma mer... Många verkar tycka att de är ogräs.
Finns med gröna blad och vita blommor
Jag tycker att dem är kanon fina
Jag planterar om dem för det blir fler och fler små knölar.Min vän har har stora krukor med dessa och dem blir enorma LÄCKRA
Och dem vilar under mörka delan av året,fast jag har bara mina inne.
kryddan
21-08-2003, 12:19
Hmm, kanske är sådana jag har överallt på tomten. De växer verkligen som ogräs, poppar upp lite varstans, men de är ju fina så det gör ju inget direkt. Jag tog faktiskt kort på dem för att fråga om någon visste vad det kunde tänkas vara för något, men har inte lyckats lägga in någon bild ännu....

återkommer kanske med det....
Ja, nu förstår jag att det är oxalis triangularis jag har. Det fanns bilder på internet som bekräftade detta. Jag har nästan missskött min lilla blomma emellanåt. Glömt att vattna och plantera om, flyttat mellan olika adresser etc men den verkar alltid repa sig. Den står i ett fönster mot väster, får mycket vatten och lite näring för tillfället.
Jag har kollat runt i div handelträdgårdar men inte funnit några kusiner ännu. Jag hoppas fortfarande att någon kanske hör av sig här.
Tack för alla svar
ogräsvännen
Jag köpte den röda varianten igår, på skötselrådet stod att den tålde direkt sol. Det är inte varje dag man hittar växter som tål att stå i mina köksfönster! Jag köpte den på Plantagen vid Bergianska (Sthlm) och de hade både den röda och den gröna varianten.
Den finns inte på plantagen i Örebro - det har jag kollat.....
Hej
Jag fick några klöverblommor som tagit sig oerhört fint under sommaren. Har stått ute i direkt sol.
Nu undrar jag vad som är bäst att göra nu när nattfrosten är på väg.Är det bara att låta dem vara eller kan man kanske ta in dem under vinterhalvåret?
Vänligen
Siri
Hej!
Bea - om du är intresserad har jag den gröna varianten av oxalis. Hör av dig personligen!
Siri - oxalisar som har rhisomer övervintras lättast genom att helt enkelt låta dem ligga kvar i sina krukor utan att vattnas överhuvudtaget. Brukar själv ställa oxaliskrukorna under diskbänken i köket. I januari brukar de första bladen dyka upp automatiskt och då plockar man fram dem, planterar om och sköter om dem som vanligt.
Oxalisar tål nog starkare kyla i sig om lökarna/rhisomerna ligger under jord täckt med snö, i södra Sverige. Där är ju vintern kortare än längre norrut.
mvh
Ann-Louise i Umeå
[B]

Jag är bönhörd!
Tyvärr kan jag inte maila dig via denna dator men jag hör av mig imorgon via jobbet. Jag kommer knappt att kunna sova i natt.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.