Som rubriken...
Undrar om ni kan se som om detta är en en kommande hallonbuske ellEr om det är den fruktade nässlan?

(Förmodligen vårens största rookiefråga)
Jag vet inte vad det är, men det är inte nässla, och jag tycker inte att det ser ut som hallon heller!
Ingen dera.....det är ett "ogräs" som jag inte kommer ihåg vad det heter. Namnet på växten får du säkert av någon som inte har "teflonminne"
/Anki
Spänande...
Skogsbrynet
16-05-2008, 07:03
Hej här får du ett nytt förslag, jag tror att det är en ormbunke av något slag, finns mängder av olika typer.Det är i alla fall varken hallon eller nässlor.
Tyvärr så är jag också belagd med teflonminne och känner också igen det, men det är vare sig hallon, nässla eller ormbunke. Det tror jag att jag kan lova. Hoppas det kommer ytterligare nån som kan hjälpa dig bättre
Det här blev ju kul. Jag som trodde att det var mig det var fel på.
Säkerligen en vanlig och känd växt för oss alla. Väntar med spänning på rätt svar.
Aqvakul
16-05-2008, 17:00
Känner inte igen det alls, trodde jag hade koll på de flesta ogräs.....
Lotta22
16-05-2008, 21:35
Bilden visar Filipendula ulmaria, älggräs, också kallad älgört.
Titta här!
Älggräs... :-)
För 3 år sedan kastade jag ut ett par påsar (blandfrön) med ängsblommor. Första sommaren växte alla sorters spänande växker/blommor där. i fjol tog klövern över hela slänten. I år ser det ut som det är Präskragarnas år... och Älggräsets tydligen.
Tackar så ödmjukast!
Men är det något att ha, eller ska jag sliat bort dem medan de är småa?
Jag funderar på om det inte kan vara en plymspirea?
Mvh
Fenja
Jag tycker också det ser ut att vara älggräs. Släng inte! (tycker jag iaf) Jättefin och ståtlig när den blommar!
CITAT (Anki V @ 16-05-2008, 06:59)

"teflonminne"
/Anki
Just det, älggräs var namnet som bara gled undan.
Den blir dryga metern hög och blommar med de vita ulliga moln. Den doftat/luktar lite kryddigt……jag tycket att den luktar........nästan gott.

Jag har en stor planta (självsådd) sedan många år som får stå som sällskap till en syren Annars försöker jag rensa bort den eftersom den har rent hopplösa rötter att få bort.
/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.