LLL
Efter mkt grubblande har jag nu kommit fram till att någon typ av berså vore trevligt att ha på tomten.

Tanken är att ha den i det hörn där vi har eftermiddags/kvällssol (Vi har en uteplats sedan tidigare med grill osv, där har vi sol fram till ungefär sen eftermiddag).

Förklaring av bilden:
Uppåt finns ett staket + en lite stackare till nyplanterad häck (Spirea av något slag, troligen bukett). Åt det hållet är det viktigt för oss att det finns ett lite högre insynsskydd. Det gör inget om det skymmer solen heller, morgonsol (som det är frågan om) har vi på andra ställen ändå).

Mot höger har grannen en kompost (dvs gärna dölja) och sedan en häck (tät och fin, samma sort som vår nyplanterade), ca 1 meter hög)

Det gråa partiet är en slänt där jag tänkte fixa en rabatt med perenner.

Pilen visar hur solen står på kvällen. Där vill vi alltså ha en rätt stor öppning, dvs ingen särskilt "sluten" berså.

Under stor del av eftermiddagen skiner solen från bildens nederkant. Detta är skälet till att vi vill ha ngt lägre än syren åt det hållet.

Partiet som kan nyttjas till detta är ca 5 x 5 meter

Vi bor i zon 6-7

Vad vi tänkt hittills är:

Vita syrener.
En therese Bugnet lite mot "bakkant" (ritad med rosa blommor)
Två Louise Bugnet

Sen skulle vi vilja ha ngt ännu lägre i partiet som är inringat med rött. Funderar lite på Bonica? Vore det ett bra val? Kanske man kan göra så att perennrabatten så att säga flyter ihop med rosorna? Att man i bakkant på rabattens högra sida har nån sån ros oxå?

Några funderingar jag har i övrigt är:
- Ser det konstigt ut att blanda ros och syren på detta vis?
- Borde man ha fler eller färre buskar än vi tänkt?
- Borde man ha nån ros på "syrensidan" oxå?
- Andra synpunkter?

För att se hur detta hörn ligger placerat på tomten se:
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=71908
(det är det övre vänstra hörnet)
LLL
Ingen som har några tips?

Skulle verkligen behöva det...är total nybörjare confused.gif
Anders Roslagen
Det blir säkert bra! Att blanda rosor och perenner fungerar fint. Rosor och syrén går inte så bra hos mig tillsammans, med tiden får syrénerna giriga rötter och rosorna tynar, har bara gräs intill mina syréner. Det kommer rotskott som ska vara lätt att klippa bort.
Christer i Falköping
Funderar också på om det är så bra att blanda in syrener. De kommer med största sannolikhet att ta över om ni inte jämt och ständigt vill rensa överallt på rotskott. Det borde det väl bli äveni er zon? Eller håller de sig lugnare där? I annat fall tror jag ungersk syren passar bäst, den sprider sig mycket lugnare med rotskott och borde väl fungera hos er också.
Christer.
LLL
Stort tack för era svar! smile.gif

Blir det risk för problem även fast syrenerna så att säga står "för sig själva" på ena sidan? Hur gör man om man har en berså med bara syren, inte heller då vill man ju att den sprider sig in i mitten exv?

Vad skulle man isf kunna ha ist för syrenerna? Nån hög ros? (att bara ha syrener är inget alternativ då vi vill hålla oss "lågt" längst ner i framkanten)

Christer i Falköping
Har man bara syrener är det gräsklipparen som gäller, då gör det ju inget om det kommer upp skott mellan de inköpta plantorna. Men om man blandar det med andra växter blir det ju knixigare. Men innan du ger upp syrenen trycker jag du skall prata med folk i trakten och se hur deras eventuella syrener uppför sig. Här i zon4-5 är den ett j...la ogräs och jag önskar varje år att mina syrener skall få någon mystisk sjukdom och självdö laugh.gif Här finns den överallt. Visst är det vackert när 45 meter syrenhäck blommar, men när blommorna vissnar kan stanken från dem bli otrolig. Ungersk syren är bättre tycker jag, lite lugnare växtsätt och lite lugnare doft.
Har kikat lite i böcker sedan igår för att se om jag kunde hitta något annat åt dig. Ni bor ju i lite kärv zon, så urvalet är begränsat. Men om ni inte måste ha blommor kan ju kanske rysk kornell 'Elegantissima' kanske vara ett alternativ. Den har varigierade blad, alltså den har mycket vitt i de gröna bladen. Blir 2-3 meter hög (ganska bred dock). Om du vill googla på den heter den Cornus alba 'Elegantissima'. Skall klara zon6 utan problem.
Christer.

Bör ju tillägga att den ryska kornellen har blommor, vita i knippen, men det är inte därför man köper den.
Christer.
LLL
Tack för tipset, ska kolla uppden. Det låter intressant smile.gif

För oss blir det ju iofs gräsklipparläge runt syrenderna, de kommer ju att stå "ensamma" (förutom iofs häcken bakom dom...hmm...men förhoppningen är att ha lite avstånd däremellan)

Har googlat lite bilder på Cornus Alba Elegantissima nu. VAD DEN VAR FIN! Har aldrig sett den tidigare...
Ska genast läsa mer om den

Otroligt vackra blad!

Hamnar den inte i "bersån" så ska den in någonannanstans i trädgården iaf tummenupp.gif
Christer i Falköping
Funderar själv på den.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon