Efter mkt grubblande har jag nu kommit fram till att någon typ av berså vore trevligt att ha på tomten.
Tanken är att ha den i det hörn där vi har eftermiddags/kvällssol (Vi har en uteplats sedan tidigare med grill osv, där har vi sol fram till ungefär sen eftermiddag).
Förklaring av bilden:
Uppåt finns ett staket + en lite stackare till nyplanterad häck (Spirea av något slag, troligen bukett). Åt det hållet är det viktigt för oss att det finns ett lite högre insynsskydd. Det gör inget om det skymmer solen heller, morgonsol (som det är frågan om) har vi på andra ställen ändå).
Mot höger har grannen en kompost (dvs gärna dölja) och sedan en häck (tät och fin, samma sort som vår nyplanterade), ca 1 meter hög)
Det gråa partiet är en slänt där jag tänkte fixa en rabatt med perenner.
Pilen visar hur solen står på kvällen. Där vill vi alltså ha en rätt stor öppning, dvs ingen särskilt "sluten" berså.
Under stor del av eftermiddagen skiner solen från bildens nederkant. Detta är skälet till att vi vill ha ngt lägre än syren åt det hållet.
Partiet som kan nyttjas till detta är ca 5 x 5 meter
Vi bor i zon 6-7
Vad vi tänkt hittills är:
Vita syrener.
En therese Bugnet lite mot "bakkant" (ritad med rosa blommor)
Två Louise Bugnet
Sen skulle vi vilja ha ngt ännu lägre i partiet som är inringat med rött. Funderar lite på Bonica? Vore det ett bra val? Kanske man kan göra så att perennrabatten så att säga flyter ihop med rosorna? Att man i bakkant på rabattens högra sida har nån sån ros oxå?
Några funderingar jag har i övrigt är:
- Ser det konstigt ut att blanda ros och syren på detta vis?
- Borde man ha fler eller färre buskar än vi tänkt?
- Borde man ha nån ros på "syrensidan" oxå?
- Andra synpunkter?
För att se hur detta hörn ligger placerat på tomten se:
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=71908
(det är det övre vänstra hörnet)