Full version: Avocadokärna
annette-djurö
Hej odlarvänner!
Jag har stoppat ner två avocadokärnor i varsin kruka. Detta var för flera veckor sedan och inget händer i krukorna. De står utomhus. Kan det vara det som är felet - att det är för kallt. Eller tar det så här lång tid innan den börjar gro. Om de stått för kallt kan jag då bara flytta in dem eller är det kört för de kärnorna.
Helen i Piteå Zon 5
jag skulle nog ha krukorna inne i värmen.....
emmas matte
har satt avakadokärnor i jord innomhus, de grodde efter ca. 2 veckor varenda en laugh.gif , har ca. 10 st avakadoplantor nu laugh.gif laugh.gif laugh.gif
annette-djurö
Tack för svar - jag har redan varit nere och ryckt in dem i värmen... Får se om de hjälper eller om jag måste äta avocado i helgen. thanks.gif
Chivvie
Jag har också satt en kärna för ca två veckor sedan, och det har inte heller hänt något. Vill de ha varmt? Fuktigt? Eller vad är det optimala?

Står nu i österfönster utan värmeelement under. Skall krukan ha plastpåse?
Alexander-VG-zon3
CITAT (emmas matte @ 16-05-2008, 09:47) *
har satt avakadokärnor i jord innomhus, de grodde efter ca. 2 veckor varenda en laugh.gif , har ca. 10 st avakadoplantor nu laugh.gif laugh.gif laugh.gif

jasså har du det så trevligt .
hjärtegull
Jag satte min stackars kärna för kanske två månader sen och inget har hänt. Det har komit upp ett jättefint ogräs iaf på sidan om kärnan : P

Jag röck upp kärnan för några veckor sen, och då såg jag att den hade fått en tjock vit rot på undersidan, men sen dess har inget hänt.

Kanske dags att ge upp?
millann
det har inte gått nåt vidare för mig heller! ingenting har hänt, men det är väl bara att prova med en ny kärna..
Piccante
CITAT (hjärtegull @ 16-05-2008, 20:14) *
Jag satte min stackars kärna för kanske två månader sen och inget har hänt. Det har komit upp ett jättefint ogräs iaf på sidan om kärnan : P

Jag röck upp kärnan för några veckor sen, och då såg jag att den hade fått en tjock vit rot på undersidan, men sen dess har inget hänt.

Kanske dags att ge upp?

Har den fått en rot så är den ju på gång, låt den stå kvar. Även om avokado odlas i medelhavsklimat och de tål lätt frost (mina glömde jag på balkongen!) så verkar de gro bäst om de har jämn fuktighet och värme. Sätt gärna krukan på ett element så gror de bra.
Pernillao
Hej,

Jag experimenterade lite med avocadokärnor för några månader sedan och det som gav absolut bäst resultat var en kärna som var skalad och lades tillsammans med en bit fuktig mossa i en plastpåse på ett element. Den fick rötter på nolltid och växte enormt när den planterades i kruka. De andra plantorna drog jag upp i kruka med jord på element men de går inte att jämföra med "plastpåskärnan".

Lycka till,
Pernilla
hjärtegull
Nu har den börjat komma upp! yahoo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon