Rosita S
16-05-2008, 09:39
Hej!
Varför blir bladen så fula? Sjukdom?
Fick du något svar? Vår ser likadan ut
Gossen Ruda
24-05-2009, 19:59
Roddisar är kända för att kunna angripas av Vita flygare, en bladlussläkting. I så fall sitter dom på undersidan av bladen och suger växtsaft och orsakar skador. Jag har aldrig drabbats själv så jag vet inte om det är detta som är problemet. Nätstinkflyn lär också kunna ge skador.
GunnellF
24-05-2009, 20:29
Jag tycker det ser ut som angrepp av bladmögel. Det finns preparat mot bladmögel (OBS! inte mjöldagg) men jag vet inte hur väl de fungerar och jag vet inte heller om det finns nåt i klass III dvs de bekämpningsmedel som gemene man kan köpa. Du får höra dig för hos nån växthandlare.
Om plantan är väldig angripen kan det vara enda raka att gräva upp den och ev bränna. Där den har vuxit bör du inte sätta nåt annat eftersom smittan finns i jorden via vilsporer som övervintrar i växtrester.
Tillägg: bladmögel börjar visa sig som ljusa (klorotiska) fläckar som sen går över till mörka (nekrotiska) fläckar, precis som på bilderna. Baksidan av bladen täcks av ett glest, gråaktigt mycel.
Tack för frågan
Det ser ut som Svamp sjukdom som heter ( ROST SJUKDOM ) , man ska ta bort skadad delar och bränna dom efter kan du spreja dom svavel.
H:Bassam
Tack för frågan
Man kan beskära för att gör balans mellan rötter och blad, för att vätter förlorar många sug rötter under flyttning.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.