Ammelina
Satte två kejsarkronor i höstas. Dem tog sig fint till en början nu på våren. Men sen började en bli gul och såg vissen ut. Några dagar senare började den andra med. Nu ligger dem vissna och har inte ens blommat. Dem står mycket soligt kan det vara för soligt? eller kan det vara nattfrosten för en vecka sedan? Är dem förstörda nu? eller kan dem komma igen nästa år? Är det någon som vet?

Sen undrar jag om om raberberstånden främjas mer av att man skördar ofta. Har ett par äldre stockar som blir glesa men dem som växer upp blir fina. Har jordförbättrat, dem står soligt på lite fuktig ställe (myggen trivs där). Vill ha stora skördar, men vad ska jag göra för att lyckas me det? whistling.gif
Fenja
Jag kan bara gissa på vad som hänt dina kejsarliljor, men var det hård frost så är det inte otroligt att de vissnade av den. Lökarna finns dock kvar i oskadat skick och kommer säkert upp igen nästa år. Ibland kan de till och med titta upp igen samma år. Har de stått kruttorrt så kan de ju ha vissnat av det med.
Gödsla rabarbern i flera omgångar fram till slutet av juni. Naturgödsel fungerar utmärkt. Låt dem växa upp ordentligt och plocka undan så att solen kommer ner mellan dem och glöm inte att vattna om det är torrt.
Mvh
Fenja
noth
Jag har just blivit med trädgård och en del av utmaningen är att lära sig alla växter som fanns sedan tidigare och följaktligen hur man sköter dem. En av de finare exemplaren på tomten är två kejsarkronor som har blommat jättefint nu i maj med i stort sett ingen skötsel från min sida förutom vattning. Nu har dock blommorna ramlat av och själv stammen börjat falla till sidan. Att blommorna skulle vissna var ingen nyhet, men borde inte stammen stå ett tag till? Jag hittar ingen information om detta någon stans, så om någon har erfarenhet blir jag jätteglad.
Jag har en liknande undran vad gäller min rhododendron också. Där har blommorna redan börjat vissna, efter att ha blommat i ca: 3-4 veckor, sedan början av maj ungefär. Är detta i sin ordning? Kommer den att blomma igen i år?
Tacksam för svar!

MVH,
Helena
Bassam
Under knoppar och blommor tid man måste vattna bra och gör fuktighet hela tiden omkring fötterna, annars knoppar ska inte öppna och blommorna vissna tidigt.
Lycka till, H:Bassam
Fru fet
Jag tror inte att kejsarkronor nödvändigtvis blommar första året. Mina blommade för kanske tre veckor sedan (södra Stockholm) och efter blomningen bleknade/gulnade de rätt omgående och igår satt de så löst att jag kunde dra bort dem. Så är det varje år. De står i söder mot en vägg, kruttorrt på sommaren. Vissa stjälkar får blommor, vissa inte, i år har jag grävt upp dem och delat på dem för att se om det blir mer fart på de icke-blommande.

Vad vill jag med detta svammel då? Jo, det kan vara frosten förstås men det kan också vara så att de inte tänkt blomma i år. Då kommer de igen till nästa vår.

jenny
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon