Majjijann
16-05-2008, 11:11
Jag har två plommonträd på min tomt. Det här blir min tredje sommar här och jag har inte sett ett enda plommon. I år har båda träden blommat ordentligt men det har de gjort även tidigare.
Vad kan det bero på?
Har hört talas om någon som köpte ett träd som sedan inte gav frukt förrän efter 5 år. Men det blommade inte ens tidigare. Och mina träd är lite äldre än så.
Jag borde väl ändå hinna se om dt blir frukt även om fåglarna äter upp dem sen...
Detta är ett mysterium.
catlady
16-05-2008, 13:04
Kan det vara så att dina träd blommar lite för tidigt för att insekterna ska hinna med att pollinera? I så fall kan du leka bi själv och "pilla runt" lite i blommorna med fingret.
Jag har ett ungt plommonträd och fick bara en liten skörd förra året, trots ordentlig blomning. Så det kan ju också bara vara att det tar tid.
Majjijann
16-05-2008, 15:34
Det är ju så att jag bor mitt på en åker utan något som helst skydd mot vindarna över slätten. Om man tänker på insekter kan det väl vara så att de blåser bort kanske.
Christer i Falköping
16-05-2008, 17:53
Dessutom är det ju så att även en hel del plommon måste ha rätt pollineringspartner för att ge frukt. Alltså måste du veta om du har två trän som passar varandra. Även självfertila trän ger bättre med plommon om det finns ett träd till. Att dina inte ger frukt kan bero på det, men också av andra orsaker. Brist på pollinerare som nämnts innan eller frostknäpp som förstört märket på blommorna, så att de inte kan ta emot pollen. Många plommonträn ger dessutom enorma mängder frukt då och då, men inga alls andra år.
Christer.
Att det blåser på stället minskar chanserna till pollinering och frukt betydligt med plommon. De blommar ju tidigt och då vill bina att det ska vara i det närmaste perfekt, vindstilla och varmt för att de ska flyga ut. En och annan humla och annan insekt kan göra jobbet ändå men inte tillnärmelsevis lika effektivt som bina.
Om läget är en bra bit från andra plommonträd och sorterna är sådana som bara pollineras av få andra sorter drar det ned chanserna till frukt också.
Att försöka plantera vindskydd är ett sätt. Sälg är bra vindläare, de tål vind och de blommar så att polliberare lockas, främst humlor men också de få mycket tidiga bina. Man kan också sätta plommon i en dunge eller som spaljé intill vägg för att locka bin att komma även om det blåser. Å andra sidan vill bina inte flyga till området om allt runt omkring blåser och viner. Kanske kan man skugga plommonen på våren som man gör med persika för att fåd em att blomma lite senare (men det har jag inte sett göras på plommon). Eller så satsar man på sorter som blommar så sent som möjligt. Ebe Plant har den informationen om jag inte minns fel.
Det absolut bästa är nog att locka en biodlare att ställa en kupa på platsen. Eller starta ett bisamhälle själv!
Majjijann
17-05-2008, 10:49
Ok, många kloka svar. Min enda utväg och chans till att få plommon är väl att flytta till en plommonvänligare plats. Men tack för tipsen
Vet du vad det är för plommon? Det kan ju vara lite svårt när man inte sett någon frukt! Äldre sorter, som t ex Allm. gulplommon tar ju längre på sig innan de ger någon frukt.
Jag skulle hjälpt till att polinera själv med en öron topps. Så man iaf får smaka på någon frukt.
Majjijann
18-05-2008, 10:35
Har inte en susning om vilken sorts plommon det är. Jag har lyckats gissa mig till att det är plommon, stort bara det
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.