makro
Hej på er allihopa!

Härmed vill jag varna alla odlare för mördarsniglar som kommer på posten.

Fick min nya klematis som premie från "Allers Trädgård". Som tur är så brukar jag hålla alla nykomlingar i karantän i blomkrukor cá 4-5 veckor innan jag sätter ut dom, så även den här gången. Blomman ståd i krukan och blev bara sämre med var dag som gick. Jag tog ut den för att kålla på rötter, om något är fel, och upptäckte äggen från mördarsniglar. Har inte den spanska sjukan i mitt trädgård än, och vill inte få den heller. Klämde sönder alla ägg, tvättade noga rötter och planterade klematisen i helt ny kompost i krukan igen - hoppas att det blir inga nya sniglar nu.
Sussie F-Flower
Hur ser äggen ut från mördarsniglar...?
Storlek?
Färg?
Irene_L
Här är en bild på snigelägg:
http://www.jaederfeldt.com/~klas/FOV1-0001...emURL=S000B4418

makro......är du säker på att det var snigelägg? Kan det ha varit gödselkorn?
Lena i Torslanda
De ser ut som ägg från andra sniglar - med andra ord, man vet givetvis inte vilken sort!
hobbe 00
HUpps! Hoppas att det inte kom med några mördarsniglar när jag fick mina plantor i från Lund.. Jag har inte mördarsniglar från tidigare och vill absolut inte få dem med posten. Får hålla plantorna i karantän...
nygren777
Kolla http://www.expressen.se/1.1163385 och www.snigelstaket.se
Whiskuchi
CITAT (nygren777 @ 16-05-2008, 14:32) *

hutlöst pris för något som måste bytas efter tre år!
Ciczi
Äggen kan även vara genomskinliga, det var de jag hittade.

Ciczi
CillaM
CITAT (makro @ 16-05-2008, 12:34) *
Hej på er allihopa!

Härmed vill jag varna alla odlare för mördarsniglar som kommer på posten.

Fick min nya klematis som premie från "Allers Trädgård". Som tur är så brukar jag hålla alla nykomlingar i karantän i blomkrukor cá 4-5 veckor innan jag sätter ut dom, så även den här gången. Blomman ståd i krukan och blev bara sämre med var dag som gick. Jag tog ut den för att kålla på rötter, om något är fel, och upptäckte äggen från mördarsniglar. Har inte den spanska sjukan i mitt trädgård än, och vill inte få den heller. Klämde sönder alla ägg, tvättade noga rötter och planterade klematisen i helt ny kompost i krukan igen - hoppas att det blir inga nya sniglar nu.

Är bombsäker på att det var näringskulor du hittade. Snigelägg är slemmiga utanpå och nära på omöjliga att ta tag i. Att låta växterna stå i kruka så länge som 4-5 veckor tar väldigt hårt på dom, bättre att jordslå dom i en större bytta så att deras rotsystem kan utvecklas.
Gunilla T
Hej!

Om du hörde ett knäppande ljud när du klämde på "äggen" så är det näringskulor i jorden som alla handelstädgårdar använder.
Susanne i Linköping
Såna kulor fanns i min clematiskruka också, även den från Allerserbjudandet. Precis som makro blev jag misstänksam och klämde en kula, men tyckte inte de kändes riktigt som snigelägg så resten av kulorna fick vara. Färgen stämde inte heller med de snigelägg jag hittat tidigare.

Dags att de börjar färga näringskulorna blå så att man ser ordentlig skillnad!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon