Full version: Nerium
e_sedell
Hur giftigt är Neruim? Om man håller på och tar sticklingar och har ett så på handen tillexempel. Vad händer om man får in växtsaft i det? Jag har hört att vandrare som använt dem som grillpinnar har dött....

sen ne sak till är de svåra att rota och växer de fort? Jag tänkte tjyva på skolan, men det är det där om det syns....
kopernikus
Jag måste bara säga att jag är mäkta imponerad av dig!
17 år och så fantastiskt bra på blommor! Lär mig!! smile.gif
e_sedell
CITAT (kopernikus @ 20-08-2003, 21:12)
Jag måste bara säga att jag är mäkta imponerad av dig!
17 år och så fantastiskt bra på blommor! Lär mig!! smile.gif

*L* Man lär sej när man är intresserad och nyfiken. Jag kan inte gå med en ovisshet, då ser jag till att ta reda på hur det ligger till....
Åsa, mälardalen zon 2
Tror nerium mest är gitig ifall man förtär växten men har man sår på handen eller har lätt för att få utslag och liknande så kan det nog vara bra att ha handskar på sig och inte klia sig i ögona när man håller på och beskär.

15-20cm toppskott brukar rota sig mycket bra i både vatten och jord. Toppa växten några gånger när den rotat sig så blir den fint grenad. Ska du göra träd låt bara skottet växa och ta bort sidoskott och toppa när växten nått önskad höjd. De brukar växa hyfsat snabbt under odlingssäsongen.
e_sedell
Behöver den någon viloperiod eller duger det med att flytta ut på sommaren och ha den i rumstemp på vintern? Håller den sej fin då?
Ljusalfheim
jag flyttar ut mina nerium under sommarn. slipper springa med vattenkannan så ofta då rolleyes.gif trappar ner med vattningen på vintern som med andra krukväxter, kan väl inte kallas vilotid precis. de började blomma tidigt i våras och blommar fortfarande...
gav ett skott åt lasse, men han verkar inte lyckas så bra med skötslen unsure.gif sad.gif
har för mig att skotten behöver va ganska långa för att rota sig bra.. blink.gif
wub.gif
e_sedell
Du har råsa va? I så fall är detsamma som på skolan, hoppas jg får ta en stickling men jag är inte helt övertygad.... om man ska ta långa sticklingar asso...
Ljusalfheim
jepp. rosa är det. du kan få en stickling av mig om du vill. kanske bäst att ta det på våren, eller? rolleyes.gif smile.gif
e_sedell
Tack så mycket! Du ska få någonting av mej.... En orkidé??? Jag har en som ser lite risig ut, jag fick den för att de skulle kasta den. Jag har fått lite liv i den men den mår inte helt bra...

Jag vet inte, men det borde gå nu med. Jag har rotat msaaor av grejer nu. Det har funkat jätte bra. Men det är ju klart bättre på våren och om nerium är svår rotad så kanske det är bäst då. Du får avgöra. Det är ju trots allt inte sämnsta perioden nu.....
Ljusalfheim
jag ska upp till er på torsdag morgon, eventuellt tillsammans med lasse.
unsure.gif kan ta med mig då smile.gif
e_sedell
Jag tar med mej orkiden då rå, för jag kan nog inte klara att få dn i blomm ändå, även om jag skulle vilja testa. Men det är bättre du tar den så kan jag få en böld när den växt till sej lite *ler snällt*. Jag brukar komma typ 07.50 ungefär. Annars kanske vi kan ta det efter blomsterbinderiet....
Ljusalfheim
jag som har orkidéer så det räcker! sätt den i lite vitmossa om den är ledsen.. smile.gif
e_sedell
Så du vill altså inte anta denna utmaning........
Ljusalfheim
om du absolut insisterar så kan jag ju inte neka budet wub.gif tongue.gif
e_sedell
Då tar jag med mej den för då får den ett bra hem =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon