Ally
Jag visste inte hur känslig änglatrumpeter är .... Skulle ha läst lite först. -cry-.gif
Jag köpte den för ett par veckor sen (plantagen, 59:-), den hade kanske 4-5 fina blad högst upp.
Nu ser den ut så här, men den är inte död, ett litet litet skott syns...
[attachment=18280:anglatrumpet.jpg][attachment=18281:anglatru..._closeup.jpg]
Frågan är...
Kommer blomningen väldigt sent, om den kommer överhuvudtaget? unsure.gif
Ska jag bara åka ut och köpa en ny? Det här är ju min första, jag vill ha blommor på sommaren!!
Jag bor i Stockholm norrort.....
Tack för hjälpen!
Christer i Falköping
Inga problem, det kommer med största säkerhet blommor i år. Den måste dela sig i två skott i toppen innan den blommar och det har den ju fått hjälp med nu. Hur sent blomningen blir beror på många saker. Väder, gödning och vattning t.ex. Jag brukar göda dem rejölt varje vecka med pelletarat hönsgödsel, Mängder gödsel och vatten vill de ha. Men slutar med det i juli månad ungefär(gödslet alltså). Den får ju inte vara för pigg när den skall vintras in. Stoooor kruka måste du också ha.
Christer.
Ally
Tack för det snabba svaret!!!! Precis vad jag ville höra!!!! smiley_small_hug.gif
Jag får skicka in nya bilder senare på säsongen!
Christer i Falköping
Ser fram mot dem!
Christer.
Ally
Hej igen!
Små skott började växa efter ett par dagar, nu ser den ut så här efter två veckor! bravo.gif
Frågan är.... Ska alla skott få vara kvar? Ska jag "gallra"?
Jag som *ville* ha ett träd form, kal längst ner som jag har läst många klaga på!

[attachment=18978:anglatrumpet_2v.jpg] [attachment=18979:anglatru...sideview.jpg]

Det "v'et" alla pratar om, jag antar att dom här skott räknas inte som sådant...
confused.gif

Tack för hjälpen!
/Ally
Christer i Falköping
Om du vill ha trädform måste du gallra bort alla skott som stör trädformen. Den röda jag har brukar få blommor på dessa skotten, så att på den kan man nog säga att det är vformen som bildats. Men är inte säker på att det gäller alla arter och sorter.
Christer.
Slov33e
Hej Ally!
Visst är det störtkul med änglatrumpeter!? Jag började för ca 2 år sen att intressera mig för dessa växter...underbara!
I år har jag planterat min "moderplanta" i en stallhink som jag gjort rätt stora hål i på sidorna och sen efter planteringen i, den satt ner hela växten med hink o allt (utom handtaget på hinken) i min rabatt i ett skyddat läge. Alla hennes "barn" sitter i krukor uppe på altanen. :kram1:
Jag tycker att du ska köpa dig ytterligare en planta som du kan få glädjas åt, samtidigt som du låter den första få växa i lugn o ro. Du kan "rensa" från skotten på stammen och bara behålla de som är längst upp, då får du stammen.
Var i ett stort växthus häromdagen o ägarinnan där sa oxå, precis som någon annan svarat dig här, att när plantan delar sig...det är då blommorna kommer.

Hoppas det blir en fin och lyckad "änglasommar" i år!! :tummenupp:

Hej från Sussi

Mollis
Jag fick en liten Änglatrumpet förra våren och den var verkligen inte mycket att se på men sen blev den så jättefin efter mycket gödning , vatten, stor kruka och soligt läge. Har övervintrat den i källaren och tagit fram den för ca en månad sen, jag klippte inte ner den alls så nu är den ca 170 cm hög, bladen växer fint och det ska bli intressant att se om den blommar lika bra detta år..

Ally
Tack för alla svar! Jag sökte på google bilder, och det fanns en del änglatrumpet som är mer buskigt än träd likande.... Jag ska nog låta bli att knipsa av skotten ... och som Sussi sa, köpa en till! giggle.gif
/Ally
Slov33e
Hej igen Ally!

Trevligt att den lilla plantan får ett nytt liv! Ser ju fin ut på bilden!

Oj...glömde ju säga varför jag planterade trumpeten i en stallhink... rolleyes.gif ...jo för dels får rötterna komma ut i de borrade hålen så de tar näring utanför hinken och dels kan jag sen till hösten klippa ner i önskad storlek o enkelt ta upp rotsystemet eftersom det är samlat i hinken. Rötterna kapas utanför hålen. Fiffigt, eller hur? Läste iden i en bok som tog upp problemet med de större plantorna.

Ha en skön sommar! cool.gif

Hälsningar Sussi
Ally
Tror det eller ej, jag hade förstått det där med hinken! happy.gif
Och yes, fiffigt, vilken bra idé´! Jag har bara ingen lämpligt plats.... Dags att gräva bort mer gräsmatta kanske!

Cheers,
/Ally
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon