Ton
Hej,

Jag bor i Holland och hittade din forum den här eftermiddag.
Vi har en sommarstuga i Sverige, i södra Dalarna, vi har 3500 m2 mark och mestadels är skogsmark / gräs, men vi kan inte klippa allt, det blir för mycket.
Men allt som finns kvar efter klippa är bara gräs utan blommor, vad kan jag göra att det blir mer och mer vilda blommer, gammal äng.
Hoppas ni förstår vad jag menar, finns till exempel frö till salu?
Vem ge råd?

Hälsnigar,

Ton.
Chivvie
Jag kan inte så mycket, men man skall inte klippa (eller hellre slå med lie) förrän blommorna gått i frö.

Sedan finns det frö för blomsteräng att köpa.
Ton
Hej Chivvie,

Vi har ingen blommor als, bara gräs, och du sa att det finns frö till blomsteräng att köpa, men jag hittad ingenting på nätet, finns att handla vid granngården till exempel?

Ton
Piccante
finns ett företag som heter pratensis som är specialicerade på ängsväxter
Ton
Tack för alla hjälp hittils, vi åka till Sverige nu på fredag, fyra veckor semester, kanske vi kan starta någonting.

Hälsningar,

Ton.

För övrigt: finns någon som bor i Hällefors trakten som kan ge mig råd?
Åsa, mälardalen zon 2
Ängen måste vara mager för att ängsblommorna ska trivas + man kan inte bara slänga ut köpefröer bland gräset. Köper man ängsfröer måste man ta bort gräset på fläckar i gräsmattan, i fläckarna med öppen jord sår man ängsblommorna. När blommorna går upp i frö slår man med lien och låter blommorna fröa av sig innan man tar bort det man slagit med lien.
Helen i Piteå Zon 5
Hej Ton och Välkommen hit smile.gif Hoppas du får en trevlig semester yes.gif / Helen
Ton
Hej Helen,

Det blir säkert en trevlig semester igen, vi köpte stugan elva år sen så det blir liksom flytta för en månad och sen flytta tillbacka hem.
Sen kommer vi till Sverige i september.
Jag har blivit förtidspensionär i april men min fru jobbar tom slutet av nästa år men hon har mycket semesterdagar kvar så nästa år vi åka dit hela sommer.
Jag kommer tillbacka på forumet i juli, trevlig sommar,

Ton.
Christer i Falköping
Roligt att du hittat hit Ton! Som skrivits är det en hel del jobb att ha en vildäng som trivs. Kanske skall du tänka på att ha lite mer buskar kanske. Det blir klart lättare att ha ordning på dem. Har du frågor är det ju bara att vända dig hit, här får du alltid svar.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon