Full version: Anigozanthos
Fru Frö
Min vana trogen, så blev det en blominhandling även denna fredag - efter arbetsveckans slut biggrin.gif

Jag kom hem med denna läckra växt, eller faktiskt tre exemplar (3st för 100:- tyckte jag var löjligt billigt) men kan ingenting, har faktiskt aldrig sett en förrut.

Så hur ska jag behandla denna "garden jewel" - på växtinfon kan jag läsa mig till att den kommer från Australien och vill stå med blommorna i sol och "fötterna" i vatten. Blommar till den första frosten om man konternuerligt tar bort stjälkar med gamla blommor.

Vad säger ni kunniga där ute? Kan jag ha den ute från och med snart.... norra Sthlm omr
Åsa, mälardalen zon 2
Gul kängurutass Anigozanthos flavidus, brukar nog räknas som en krukväxt (som jag aldrig har fått att leva speciellt länge). Utomhusodling av denna växt har jag aldrig testat, men den lär nog inte gilla kyla så jag skulle nog vänta till en bit in i juni i stockholmstrakten.
Fru Frö
Då ska jag testa den ute när det blivit lite varmare, nu har det ju blivit lite kallare här, 5 gr på morgonen.
Jag har ju fler exemplar, så jag "har råd" att exprementera i olika lägen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon