Full version: Vedtråden
Lasse Lasse Liten
Tänkte här kunde behövas en vedtråd! sweatingbullets.gif
Här kan vi ombesörja frågor och diskussioner kring värmekällor, avverkning, vedhantering m.m.

Vår panna fungerar äntligen bra igen nu. Dumt nog kokade expansionskärlet för ett tag sen och där kom in en väldig massa luft i omgångar i rören. Kontakten mellan panna och varmvattenberedare blev väldigt dålig.
Sotarn tipsade mig om att lufta elementen samtidigt med att fylla på nytt vatten. Det verkar ha gjort susen och idag i kylan var det bara att ösa in en blandning trave tall- och askträn i kökspannan. Det kallar jag värme!
ängsvädd
Jag har en liten vedspis som jag använder vid strömavbrott. Har haft eldningsförbud pga att det saknades en takstege för sotarna, en liten detalj som är åtgärdad nu smile.gif

Majjijann
Med tanke på senaste tidens värmebölja har vi inte behövt elda i kaminen, vår enda värmekälla, på ett tag. men här om dagen när dessa tröttsamma hantverkare inte kunde stänga dörren trots att det var nästan storm ute blev det lite småkyligt inne. Jag såg ingen annan utväg än att tända mig en brasa. Sagt och gjort, när det brinner går jag ut i köket för att baka lite bröd. Efter en stund hör jag något som tickar. Vad? Det kan inte vara hantverkarna, för de har åkt iväg på kafferast. Ugnen, nej, den har jag inte ens satt på än. Tittar mig omkring i köket och försöker se om det är någonting utanför på vägen, men icke.

Snilleblixt! Det är ju vår lilla kamin som tickar. Tänk vad minnet är kort. Man hör ett ljud ett par gånger om dagen 8 månader i sträck, och sedan efter ett par veckort uppehåll har man ingen aning om varifrån ljudet kommer.

Jag är mycket väl medveten om mitt korta minne, men detta var värre än jag trodde om mig själv blush.gif
Johanna O
CITAT
Jag är mycket väl medveten om mitt korta minne, men detta var värre än jag trodde om mig själv

Hihi... Känner igen det där wink.gif

Vi har en kökspanna och eldar ca 10-15 kubik per år. Har även elpatron som "back-up". Senaste veckornas värme här i söder har gjort att vi stängt av elpatronen och enbart klarar oss på den värme solen ger oss! Vårt hus ligger öppet och får mycket sol hela dagen!
Trots att man under vintern kan klaga över att behöva gå ut o hämta in ved, tömma asklådan och vem som ska elda, så nog saknar jag det hela nu under vår/ sommar! Vissa lite kyligare dagar, klär man sig lite extra varmt inne, eller så tänder man en eld och hela huset blir så underbart varm i takt med att elden rasar och det riktigt mullrar om kökspannan! Då känner man sig glad och njuter!

På vändplanen ligger 10 nya kubik ved på torkning och som så småningom ska lavas in i vedboden!

Lasse Lasse Liten
Ja, att elda med vattenburen värme i kökspanna är en känsla man får leva med. sweatingbullets.gif
Kanske lite som att värmas upp i samklang med naturen om man så vill, särskilt om veden är torr och förbränningen god.
Även här hemma ger solen synnerligen god värme även om man inte äger solceller på taket. Det förstås, varmvattnet...
Lasse Lasse Liten
Köp aldrig stjälpt mått. För din plånboks skull. 000.gif
Såg precis en annons på blocket om en som ville sälja färdigkluven blandved för 300 kr m3 stjälpt mått.
Jag å min sida tycker det är stöld.
Antingen brukar jag gallra själv, eller hitta ved som skänkes. Men eftersom jag också köper ibland har jag lärt att man alltid ska köpa travat mått. Det är faktiskt så att om man köper stjälpt mått som i exemplet ovan så kommer man att betala 700-800 kr när man sedan travat den där kubikmetern.

Alltså är en kubikmeter stjälpt mått = 0,3 eller 0,4 kubikmeter travat mått. Lite beroende på tjocklek på själva veden o hur mycket luft som man köper. (Ganska mycket!)
Det märks även då man bär, staplar o travar in veden i vedboden som legat ute i stjälpta högar. Man tänker - hur ska jag få plats med allt detta i vedbon? Det visar sig sedan få plats nästan hur mycket som helst bara man travar veden.

Hade turen en gång att få till skänks gammalt timmer som den som skänkte bedömde till ca 5 kvm. När jag hade klyvt o kapat o travat allt detta visade det sig i själva verket vara ca 25 kvm!
Massa eller luft. Det är hela grejen.
henriks
CITAT (Lasse Lasse Liten @ 03-06-2008, 09:30) *
Hade turen en gång att få till skänks gammalt timmer som den som skänkte bedömde till ca 5 kvm. När jag hade klyvt o kapat o travat allt detta visade det sig i själva verket vara ca 25 kvm!
Massa eller luft. Det är hela grejen.

rotfl.gif

Han som skänkte menade säkert det mått han hade fått betalt efter om han hade sålt det till ett sågverk - m3,fub,to = kubikmeter beräknat på mätt diameter under bark i den smala änden.

Mycket riktigt blir det en skaplig hög om det är kapat och kluvet till normal vedstorlek. biggrin.gif

Hade en bekant som köpte ved av en timmeråkare en gång, han ville ha 35-40 kubikmeter sa han, och det fick han också, fastkubik! Det dröjde innan han kom in med bilen på sin garageuppfart igen! a0a.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon