e_sedell
De är ju väldigt lika till blad och lommorn skiljer sej inte så mycket åt heller. Men de är inte släkt, tillhör de samma famlij?
Gossen Ruda
Japp, Ranunculaceae. Samma som smörblomman, sippor mm.
e_sedell
Jaja, det förklarar ju en del. Jag har reflekterat över likheten mellan smörblommornas bjad och dem också....
MadeleineB
Du vet väl att stormhatten är en av världens giftigaste växter?
MadeleineB
e_sedell
Nej det hade jag ingen aning om.
*Felix matte*
CITAT (MadeleineB @ 03-09-2003, 16:13)
Du vet väl att stormhatten är en av världens giftigaste växter?

Än har jag inte hört talas om en enda förgiftning.
Jag har Stormhatt och fördelen med att ha den i rabatten
är att Hararna går förbi till grannen när de är hungriga
och äter deras växter istället laugh.gif
Hund har jag och barn och katter vistas runtikring men ingen har haft lust att smaka tongue.gif
Från nätet:Stormhatt, Aconitum-arter
Äkta stormhatt är mycket giftig. Speciellt frön och rot innehåller bl a akonitin. Allvarliga förgiftningar och även dödsfall har inträffat vid medicinsk användning och vid förväxling med ätliga rötter. Förgiftningar genom olyckshändelse hos barn är dock ovanliga.
Nordisk stormhatt innehåller också akonitinliknande ämnen.
Symtom Kan komma plötsligt, inom en timme, med brännande känsla i mun och svalg, kräkningar, diarré, salivavsöndring, kallsvettighet, myrkrypningar, synstörningar, hjärtrytmrubbningar, kramper och andningsförlamning.
Åtgärd Genast till sjukhus och kontakta Giftinformationscentralen.

Här kan du läsa mer om giftiga växter
MadeleineB
Nej, jag har inte heller hört talas om någon förgiftning, som tur är verkar de vara ovanliga. Men det är aldrig fel att känna till vilka växter som är giftiga.

Jag hade två praktfulla gullregn på tomten när mina barn var små. Vissa tyckte jag var oansvarig, som inte tog ner dem. Men trots att gullregn är giftigt, så inträffar inte många förgiftningar där heller.

Deras gift (och många andra giftiga växter) smakar extremt beskt, så barn drar sig nog för att äta av dem. Men om de skulle få för sig att leka att de "kokar te" eller liknande - då blir det farligt. För även om teet smakar riktigt illa, så hinner de kanske svälja tillräckligt mycket gift redan i första klunken, för att det ska vara farligt.

På så sätt har de senast dokumenterade förgiftningarna med gullregn i Sverige gått till.

Själv tycker jag inte att man ska oroa sig i onödan, man får lära barnen att inte äta av sådant som de inte känner till riktigt väl och är helt säkra på.

MEN om olyckan är framme, så är det väl absolut bäst att VETA att växten är giftig (och förstås vilken växt det gäller) så att man har en chans att hinna sätta in riktiga motåtgärder?

Jag propagerar alltså inte alls för att du ska sluta odla den vackra och ståtliga, och verkligt intressanta, stormhatten. Bara att du ska veta om hur giftig den är.

Hälsningar
MadeleineB
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon