Blomann
Hej, jag kan inte så mycket om rosor och jag köpte en New Dawn för några år sedan och nu har det kommit upp två sorter så att säga. Jag har förstått att det kan bli så och att man måste ta bort den sort som är den som rosen är ympad på men hur vet man vad som är vad? help.gif De är ju lika fina båda två....jag vet inte riktigt hur ympstället ser ut heller....nån som kan råda en novis? Och så har jag läst/hört/sett på tv att man ska dra bort den som ska bort, inte klippa. Stämmer det?
Tosan
Hmm, tror du måste försöka gräva dig ner till roten och ta bort vildskottet. Har du då tur kanske den ädla rosen fått egna rötter och isåfall kanske du kan ta bort den ympade roten helt och hållet.

Ympen ser ut som en liten knöl mellan grenarna och roten, ofta ser man åxå att det nästan ser ihoplimmat ut.
Kajsa
Vildrosen brukar ha mycket mer växtkraft än den ädla rosen, grundstammar ska vara starkväxande, kan vara Rosa canina, Rosa multiflora mm. ta bort så mycket du kan, bladen ser inte lika ut, titta på tandning på bladen, färg så ser du säkert skillnad. Det är inte säkert man får bort allt utan det kan växa ut på nytt.

Här en av ymprosorna som " tog över " Jag har grävt upp och delat rosor, men det gick inge bra, den ädla rosen dog, försök klipp eller ryck så gott det går, men vänta inte, dom har växtkraft.

Och nu ser jag att det var ditt första inlägg, Välkommen till oss på Odla.nu rose.gif Hoppas du ska trivas!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon