Full version: Följdfråga
e_sedell
Vilka släkten finns det i familjen Commelinaceae?

Jag har sökt och sökt, men inte hittat något bra. Jag vill helst ha en lista på släktena innom familjen...
e_sedell
Jag tror jag hittade något bra! Om det här nu är alla, ser du att det saknas så säg till är du bussig...

Callisia
Cochliostema
Commelina
Dichorisandra
Floscopa
Hadrodemas
Murdannia
Tinantia
Tradescantia
Tripogandra
e_sedell
..........nu blir jag förvirrad: Det här hittade jag på en annan sida;

Callisia
Commelina
Cyanotis
Dichorisandra
Hadrodemas
Palisota
Siderasis
Tradescantia
Tripogandra
Zebrina

...och det här på en annan

Aneilema
Athyrocarpus
Buforrestia
Callisia
Campelia
Commelina
Commelyna
Cuthbertia
Cyanotis
Dichorisandra
Floscopa
Geogenanthus
Gibasis
Larnalles
Leptorhoeo
Nephralles
Pollia
Sauvallea
Streptolirion
Tinantia
Tradescantia
Triceratella
Tripogandra

Det sista var från NY botan, det stog med rubriken Commelinaceae. Lustigt. Liten förvirrad nu faktiskt. Om det är någon som vet hur det ligger till vore det bra.....

Hur som hälst vå verkar det vara en stor och härlig familj att sätta tänderna i rolleyes.gif rolleyes.gif tongue.gif tongue.gif
Ljusalfheim
har du några exemplar? jag tror jag har några olika, så jag skulle kunna ta med lite sticklingar åt dig om du vill ha på torsdag. smile.gif
e_sedell
Mja! Jag har ganska mycket nu, men det är bara vandrande jude och någonting-blad som jag kan ta av, än. Men resten, förutom en finns i skolan. Men ta gärna med. Det finns säkert någon som jag inte har, då tar jag med mej av vandrande jude och den andra. Om du inte har.... Det går ju att fixa sticklingar på skolan också....
Ljusalfheim
jag har så fullt här hemma, så helst tar jag inga sticklingar, räcker så bra så med orkidéen tongue.gif de stackars utplanteringsväxterna ska ju tas in från trädgårn för härbärgering under vintern. sleep.gif behöver köpa jord kom jag på nu unsure.gif
och större krukor sad.gif för de jag har är för små sad.gif

jag har en Tradescantia pallida vill jag minnas (purpurblad?), det andra vet jag inte vad det heter. så jag tar med mig, och behöver du dem inte så går de ju inte förlorade eftersom jag har så det räcker själv biggrin.gif

har de inga roliga orkidéer med keikis på skolan??

imorn ska jag plocka blommor innan skolan, öva lite rolleyes.gif
börjar sent tongue.gif
vi ses på torsdag morgon, kan ju höra med lasse, jag tror att jag kan åka med honom upp unsure.gif blink.gif *hoppas* biggrin.gif
e_sedell
Okej, du får som du vill tongue.gif

Purpurblad har jag, om det är de jag tror det är. Men ta med dej så får vi se, om du har gott om den.

Ses på torsdag...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon